Vi installerade 2021 en Toshiba luftvärmepump. Den gick som smort fram till vintern 2023, då maskinen slutade blåsa varmluft. Vi kontaktade det företag som hade installerat värmepumpen. De var ute hos oss och felsökte i början på 2024 och meddelade oss att ett kretskort troligen hade havererat och att ett nytt skulle beställas. Det går ett par veckor utan att företaget återkopplar, så jag ringer och skriver till dem ett flertal gånger utan att få något gehör. Jag tänker att de är upptagna i andra uppdrag så jag väljer att avvakta lite - de kanske hör av sig inom kort. De hör inte av sig alls och i början av sommaren kontaktar jag dem igen för att följa upp. De svarar äntligen och meddelar mig då att hela utedelen ska bytas ut och därefter blir det knäpptyst igen. Jag har de senaste veckorna ringt och mejlat företaget utan att få något svar, fram till idag. De skriver att värmepumpen inte har "registrerats" och att de försöker lösa problemet med deras leverantör. Jag antar att det har med garantin att göra.

Nu är det så att vi har en enskild firma och det är firman som har fakturerats för värmepumpen, så jag gissar att Konsumentverket inte kan dra i vårt ärende. Det företag som har anlitats för arbetet framstår ärligt talat som riktiga amatörer och väldigt oseriösa, och vi är tydligen inte de enda som har upplevt detta. Jag är trött på att behöva jaga dem och vill få ett rättvist slut på det här så att andra inte ska behöva gå igenom samma sak med dem.

Vad mer kan vi göra? Vad rekommenderas i mitt fall?

Stort tack.

ID
 
Redigerat:
Jag kan inget om juridiken med enskild firma som beställare men om jag kände mig säker på att firman verkligen är skyldiga att fixa detta hade jag
Skickat ett rekommenderat brev till företaget och förklarat bakgrunden och begärt att de fixar felet inom 30 dagar. Det hade stått att annars fixar du felet själv och fakturerar företaget kostnaden.
Antingen fixar de eller inte då hade jag fixat det med annan firma och sen fakturerat.

Om de inte betalar hade jag lämnat fordran till kronofogden.
Fortsätter de inte betala hade jag förmodligen släppt det men alternativet är ju att stämma dom (jag kan inget om juridiken här).

Jag hade också skrivit här vad företaget heter så att andra kan undvika det.👍👍👍🤨🤔🤔
 
  • Gilla
lena99
  • Laddar…
En väg kan ju vara att gå på generalagenten för pumpen..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kan inget om juridiken med enskild firma som beställare
En skillnad är att konsumentköplagen/konsumenttjänstlagen inte är aktuell att tillämpa. Är inget annat avtalat är det nog i första hand köplagens bestämmelser ni bör titta på.
 
  • Gilla
isaiadisciple och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kan inget om juridiken med enskild firma som beställare men om jag kände mig säker på att firman verkligen är skyldiga att fixa detta hade jag
Skickat ett rekommenderat brev till företaget och förklarat bakgrunden och begärt att de fixar felet inom 30 dagar. Det hade stått att annars fixar du felet själv och fakturerar företaget kostnaden.
Antingen fixar de eller inte då hade jag fixat det med annan firma och sen fakturerat.

Om de inte betalar hade jag lämnat fordran till kronofogden.
Fortsätter de inte betala hade jag förmodligen släppt det men alternativet är ju att stämma dom (jag kan inget om juridiken här).

Jag hade också skrivit här vad företaget heter så att andra kan undvika det.👍👍👍🤨🤔🤔
Tack! Jag får tänka hur jag ska göra. Företaget verkar i alla fall redan ha tagit ställning till detta, alltså att undvika mina försök till kontakt och förväntar att jag eventuellt kommer huka mig. Det är Kyl- och tvättspecialisten i Enköping.
 
  • Gilla
lena99 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En skillnad är att konsumentköplagen/konsumenttjänstlagen inte är aktuell att tillämpa. Är inget annat avtalat är det nog i första hand köplagens bestämmelser ni bör titta på.
Ja, givet att man accepterar att det är den enskild firman som beställt varan. Att som TS säga att det är den egna firman som fakturerats är att avhända sig ansvar. Rimligen har TS tillhandahållit faktureringsuppgifter – är dessa till firman för att kunna lyfta momsen får väl TS skylla sig själv.

Har TS däremot inte angett några särskilda faktureringsuppgifter och värmepumpen installerats på privatbostaden skulle jag hävdat att konsumentköplagen gäller, oavsett vem fakturan ställts ut på.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
En väg kan ju vara att gå på generalagenten för pumpen..
Så gjorde jag i ett liknande ärende. Min helt nya LLVP hade missljud. Installatören felsökte och lovade åtgärd men sen hände ingenting och de ignorerade kontaktförsök.

Kontaktade Mitsubishi direkt med uppgifter på pumpen, felbeskrivning (+ video) samt installatörens information.

Installatören var på plats en vecka senare med helt ny innedel åt mig. :p
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.