2 493 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Hur handskas med oseriöst företag?
Vi installerade 2021 en Toshiba luftvärmepump. Den gick som smort fram till vintern 2023, då maskinen slutade blåsa varmluft. Vi kontaktade det företag som hade installerat värmepumpen. De var ute hos oss och felsökte i början på 2024 och meddelade oss att ett kretskort troligen hade havererat och att ett nytt skulle beställas. Det går ett par veckor utan att företaget återkopplar, så jag ringer och skriver till dem ett flertal gånger utan att få något gehör. Jag tänker att de är upptagna i andra uppdrag så jag väljer att avvakta lite - de kanske hör av sig inom kort. De hör inte av sig alls och i början av sommaren kontaktar jag dem igen för att följa upp. De svarar äntligen och meddelar mig då att hela utedelen ska bytas ut och därefter blir det knäpptyst igen. Jag har de senaste veckorna ringt och mejlat företaget utan att få något svar, fram till idag. De skriver att värmepumpen inte har "registrerats" och att de försöker lösa problemet med deras leverantör. Jag antar att det har med garantin att göra.
Nu är det så att vi har en enskild firma och det är firman som har fakturerats för värmepumpen, så jag gissar att Konsumentverket inte kan dra i vårt ärende. Det företag som har anlitats för arbetet framstår ärligt talat som riktiga amatörer och väldigt oseriösa, och vi är tydligen inte de enda som har upplevt detta. Jag är trött på att behöva jaga dem och vill få ett rättvist slut på det här så att andra inte ska behöva gå igenom samma sak med dem.
Vad mer kan vi göra? Vad rekommenderas i mitt fall?
Stort tack.
ID
Nu är det så att vi har en enskild firma och det är firman som har fakturerats för värmepumpen, så jag gissar att Konsumentverket inte kan dra i vårt ärende. Det företag som har anlitats för arbetet framstår ärligt talat som riktiga amatörer och väldigt oseriösa, och vi är tydligen inte de enda som har upplevt detta. Jag är trött på att behöva jaga dem och vill få ett rättvist slut på det här så att andra inte ska behöva gå igenom samma sak med dem.
Vad mer kan vi göra? Vad rekommenderas i mitt fall?
Stort tack.
ID
Redigerat:
Jag kan inget om juridiken med enskild firma som beställare men om jag kände mig säker på att firman verkligen är skyldiga att fixa detta hade jag
Skickat ett rekommenderat brev till företaget och förklarat bakgrunden och begärt att de fixar felet inom 30 dagar. Det hade stått att annars fixar du felet själv och fakturerar företaget kostnaden.
Antingen fixar de eller inte då hade jag fixat det med annan firma och sen fakturerat.
Om de inte betalar hade jag lämnat fordran till kronofogden.
Fortsätter de inte betala hade jag förmodligen släppt det men alternativet är ju att stämma dom (jag kan inget om juridiken här).
Jag hade också skrivit här vad företaget heter så att andra kan undvika det.👍👍👍🤨🤔🤔
Skickat ett rekommenderat brev till företaget och förklarat bakgrunden och begärt att de fixar felet inom 30 dagar. Det hade stått att annars fixar du felet själv och fakturerar företaget kostnaden.
Antingen fixar de eller inte då hade jag fixat det med annan firma och sen fakturerat.
Om de inte betalar hade jag lämnat fordran till kronofogden.
Fortsätter de inte betala hade jag förmodligen släppt det men alternativet är ju att stämma dom (jag kan inget om juridiken här).
Jag hade också skrivit här vad företaget heter så att andra kan undvika det.👍👍👍🤨🤔🤔
Allvetare
· Västra götaland
· 8 943 inlägg
En väg kan ju vara att gå på generalagenten för pumpen..
Tack! Jag får tänka hur jag ska göra. Företaget verkar i alla fall redan ha tagit ställning till detta, alltså att undvika mina försök till kontakt och förväntar att jag eventuellt kommer huka mig. Det är Kyl- och tvättspecialisten i Enköping.Farstatjej90 skrev:Jag kan inget om juridiken med enskild firma som beställare men om jag kände mig säker på att firman verkligen är skyldiga att fixa detta hade jag
Skickat ett rekommenderat brev till företaget och förklarat bakgrunden och begärt att de fixar felet inom 30 dagar. Det hade stått att annars fixar du felet själv och fakturerar företaget kostnaden.
Antingen fixar de eller inte då hade jag fixat det med annan firma och sen fakturerat.
Om de inte betalar hade jag lämnat fordran till kronofogden.
Fortsätter de inte betala hade jag förmodligen släppt det men alternativet är ju att stämma dom (jag kan inget om juridiken här).
Jag hade också skrivit här vad företaget heter så att andra kan undvika det.👍👍👍🤨🤔🤔
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 315 inlägg
Ja, givet att man accepterar att det är den enskild firman som beställt varan. Att som TS säga att det är den egna firman som fakturerats är att avhända sig ansvar. Rimligen har TS tillhandahållit faktureringsuppgifter – är dessa till firman för att kunna lyfta momsen får väl TS skylla sig själv.Alfredo skrev:
Har TS däremot inte angett några särskilda faktureringsuppgifter och värmepumpen installerats på privatbostaden skulle jag hävdat att konsumentköplagen gäller, oavsett vem fakturan ställts ut på.
Så gjorde jag i ett liknande ärende. Min helt nya LLVP hade missljud. Installatören felsökte och lovade åtgärd men sen hände ingenting och de ignorerade kontaktförsök.Dan_Johansson skrev:
Kontaktade Mitsubishi direkt med uppgifter på pumpen, felbeskrivning (+ video) samt installatörens information.
Installatören var på plats en vecka senare med helt ny innedel åt mig.
Liknande trådar
-
Varning för oseriöst besiktningsföretag, Besiktagruppen
Köpa & Sälja hus -
Varning för oseriöst fönsterföretag!
Fönster & Dörrar -
Oseriöst företag Skånes Isoler & Takteknik / takexpert.com
Hantverkare -
Oseriöst företag? Takbyte
Juridik -
Globalbygg ett synnerligen oseriöst företag i Malmö
Arkiverade bloggar