E
För att få uppskov behöver man köpa en ny ersättningsbostad inom en viss tid för lika mycket eller mer pengar än man säljer för (eller mindre och skatta för vinsten som blir över). Hur länge måste man sen bo i ersättningsbostaden innan man kan ge bort bostaden i gåva? Så att man istället skatta på uppskovet eftersom försäljning uteblir.
 
Redigerat:
Vad menar du med sista meningen? Det är högst otydligt vad syftet med upplägget är.
 
E
Jeepeen Jeepeen skrev:
Vad menar du med sista meningen? Det är högst otydligt vad syftet med upplägget är.
Om jag säljer en bostad för 2,5 milj och betalade 250k en gång i tiden blir reavinsten nästan 500k. Om jag istället köper en ny bostad för 2,5 milj som ersättningsbostad får jag uppskov. Om jag sen ger den i gåva till mitt barn så får jag skatta på uppskovet istället dvs. betala ca 109k istället för 500k.
 
E Ekonomista skrev:
Om jag säljer en bostad för 2,5 milj och betalade 250k en gång i tiden blir reavinsten nästan 500k. Om jag istället köper en ny bostad för 2,5 milj som ersättningsbostad får jag uppskov. Om jag sen ger den i gåva till mitt barn så får jag skatta på uppskovet istället dvs. betala ca 109k istället för 500k.
Du slipper inte betala skatt på vinst bara för att du begär uppskov. Du senarelägger bara betalningen. När du ger bort ersättningsbostaden måste uppskovet återföras och hela den uppskjutna vinsten kommer beskattas.
Det kan vara fördelaktigt att skjuta på framtiden om man tex kan kvitta vinster mot förluster. Annars kommer det inte göra någon skillnad.
 
E
Jeepeen Jeepeen skrev:
Du slipper inte betala skatt på vinst bara för att du begär uppskov. Du senarelägger bara betalningen. När du ger bort ersättningsbostaden måste uppskovet återföras och hela den uppskjutna vinsten kommer beskattas.
Det kan vara fördelaktigt att skjuta på framtiden om man tex kan kvitta vinster mot förluster. Annars kommer det inte göra någon skillnad.
Nej, jag slipper inte betala skatt på vinst. Jag gör dock inte vinst på gåva. Läs själv på Skatteverkets hemsida här: https://www.skatteverket.se/privat/...gartillnyagare.4.15532c7b1442f256baeb107.html

Citat:

När du överlåter bostaden till en ny ägare genom gåva​

Du ska återföra hela ditt uppskovsbelopp om du överlåter ersättningsbostaden till en ny ägare genom gåva. Det innebär att du ska deklarera och betala skatt på uppskovsbeloppet.

Exempel - överlåter ersättningsbostad genom gåva​

Du äger en bostadsrätt som du tidigare använde som bostad, och har ett slutligt uppskovsbelopp på 200 000 kronor. Under 2023 gav du bostadsrätten till din dotter i gåva. Du ska då återföra uppskovsbeloppet på bilaga K2, avsnitt H och betala 22 procent i skatt på uppskovsbeloppet vid inkomstdeklarationen 2024.
Skatten blir 44 000 kronor (200 000 kronor × 22 procent).
Hur tolkar du det?
 
Annars tror jag du blandar ihop termer och räknar fel.
Uppskovsbeloppet är hela vinsten. I ditt exempel skillnaden mellan 2500tkr och 250tkr = 2250tkr som vid återföring ska beskattas med 22%. Dvs nästan 500tkr
 
E
Jeepeen Jeepeen skrev:
Annars tror jag du blandar ihop termer och räknar fel.
Uppskovsbeloppet är hela vinsten. I ditt exempel skillnaden mellan 2500tkr och 250tkr = 2250tkr som vid återföring ska beskattas med 22%. Dvs nästan 500tkr
Se mitt föregående inlägg. Enligt Skatteverket är det 22% av 500k vid överlåtelse genom gåva.
 
Nej
E Ekonomista skrev:
Se mitt föregående inlägg. Enligt Skatteverket är det 22% av 500k vid överlåtelse genom gåva.
Nej det är det inte. Skjuter du fram en vinst på 2250tkr är det den som kommer att beskattas. Staten är inte så snäll att du slipper beskatta nästan 2 miljoner bara för att du begär uppskov.

"Ditt uppskovsbelopp

Det är inte det belopp du skulle ha betalat i skatt som du får uppskov med, utan beskattningen av hela eller delar av vinsten. Den vinst som du skjuter fram beskattningen av är alltså ditt uppskovsbelopp. Reglerna kan ändras så att vinst vid bostadsförsäljningar beskattas med en annan skattesats den dag du ska betala skatten på ditt uppskovsbelopp. Det innebär du kan få betala antingen mer eller mindre skatt än om du betalar skatten på vinsten direkt vid försäljningen."
 
  • Gilla
Ekonomista
  • Laddar…
E Ekonomista skrev:
Du missar att jag inte gör någon vinst vid gåva och jag förstår inte hur man kan tolka texten annorlunda. Får väl höra med Skatteverket hur deras text ska tolkas.
Vad pratar du om uppskov för då? För att få uppskov måste du ha gjort en vinst som du skjuter upp beskattningen på.

1 Du äger ett hus.
2 Du säljer huset och köper ett nytt för samma pris. Du begär uppskov för vinsten på huset du sålt.
3 Du ger bort ditt nya hus.
4 Du måste återföra uppskovet från din tidigare försäljning och betala skatt på hela beloppet.
 
E
Jeepeen Jeepeen skrev:
Vad pratar du om uppskov för då? För att få uppskov måste du ha gjort en vinst som du skjuter upp beskattningen på.

1 Du äger ett hus.
2 Du säljer huset och köper ett nytt för samma pris. Du begär uppskov för vinsten på huset du sålt.
3 Du ger bort ditt nya hus.
4 Du måste återföra uppskovet från din tidigare försäljning och betala skatt på hela beloppet.
Du hann svara innan jag hann redigera mitt svar. Du har rätt och jag har fel. Jag som inte förstod "uppskovsbelopp". Så om jag vill ge en bostad i gåva till mitt barn kan jag lika gärna göra det direkt? Alltså sälja nuvarande bostad och köpa en ny som mitt barn får i gåva direkt? Det gör ingen skillnad att jag bor där först, blir bara en onödig extra lagfart?
 
4774
Vart ska du själv bo?
 
E
4774 4774 skrev:
Vart ska du själv bo?
Mitt fritidshus eller hyresrätt (om jag inte säljer fritidshuset och köper nått annat boende).
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Ja det är svårt att komma undan beskattning.
E Ekonomista skrev:
Du hann svara innan jag hann redigera mitt svar. Du har rätt och jag har fel. Jag som inte förstod "uppskovsbelopp". Så om jag vill ge en bostad i gåva till mitt barn kan jag lika gärna göra det direkt? Alltså sälja nuvarande bostad och köpa en ny som mitt barn får i gåva direkt? Det gör ingen skillnad att jag bor där först, blir bara en onödig extra lagfart.
Topp 👍

Det skulle jag säga. När man ger bort det som gåva ärver gåvomottagaren situationen gåvogivaren hade. Inköpspris mm för framtida beskattning av eventuell vinst.
Och lagfarten vid gåva är generellt bara en liten avgift. Men kan vara högre beroende på omständigheterna.

Men jag kan inte allt om det här så jag vet inte om det är något mer att tänka på.
 
E
Jeepeen Jeepeen skrev:
Ja det är svårt att komma undan beskattning.

Topp 👍

Det skulle jag säga. När man ger bort det som gåva ärver gåvomottagaren situationen gåvogivaren hade. Inköpspris mm för framtida beskattning av eventuell vinst.
Och lagfarten vid gåva är generellt bara en liten avgift. Men kan vara högre beroende på omständigheterna.

Men jag kan inte allt om det här så jag vet inte om det är något mer att tänka på.
Det är det. 😉

Lagfarten är absolut bara en liten avgift. Menar bara att det inte finns något att vinna på att begära uppskov och flytta dit själv (om jag inte vill förstås).

Tack för klargörandet, så tokigt man kan läsa. 😇
 
Kontakta valfri större revisionsfirma typ Kpmg Pwc; när jag styckade och sålde tomtdelar 2007 så fick jag helt legalt ner skatten rätt ordentligt. Från ca 300’ till 115’…

Allt beror ju självklart på de exakta omständigheterna och revisionsfirmorna jobbar ju inte gratis men de flesta av oss är ju inte miljonärer direkt.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.