Hej, en spanjolett har gått sönder på min altandörr.
Har kontaktat dörrtillverkaren via en återförsäljare där jag bifogade märkningen på själva dörren.
Enligt återförsäljaren var märkningen så gammal att inte märkningen sa något för dörrtillverkaren.

Men jag bifogar en bild från själva spanjoletten: där står det Fix 846F och sedan även 99 om jag ser rätt.

Så min fråga är var kan man beställa en sådan reservdel och räcker det med beteckningen eller måste man ange andra saker som mått, antal kolvar osv?
Närbild av metallföremål med texten "Made in Sweden Patent 846F" och en logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Thomas Ahlstrand.
 
Redigerat:
T Thomas Ahlstrand skrev:
Hej, en spanjolett har gått sönder på min altandörr.
Har kontaktat dörrtillverkaren via en återförsäljare där jag bifogade märkningen på själva dörren.
Enligt återförsäljaren var märkningen så gammal att inte märkningen sa något för dörrtillverkaren.

Men jag bifogar en bild från själva spanjoletten: där står det Fix 846F och sedan även 99 om jag ser rätt.

Så min fråga är var kan man beställa en sådan reservdel och räcker det med beteckningen eller måste man ange andra saker som mått, antal kolvar osv?
[bild]
Mvh
Thomas Ahlstrand.
Hej och välkommen till forumet.

Fix 846F heter numera S3151 XXX 9000

XXX bytes ut mot siffror beroende på om spanjoletten har bromsöverföring, och hur många kolvar av respektive typ (kil respektive hake).

edit:

F:et betyder vid närmare eftertanke att den har överföring för broms. Och 846F har inga hakkolvar, utan bara kilkolvar.
 
Letade själv efter en ny spanjolett och hittade denna tråd. Måhända är den död, men jag hittade i alla fall en prisvärd lösning som kanske kan hjälpa någon iaf...

FIX 846F kanske heter något annat idag, men Elitfönster säljer fortfarande spanjoletten. På elitfönster heter den:
Kilkolvsspanjolett altandörr M21 (Dörrbladshöjd 2000 mm) Artikelnr: 106820000

Den kostar 745kr + frakt (tåls att jämföras med de 3995kr som vissa företag ska ha för "ersättaren till 845f" - S3151 130 6501.
Den enda skillnaden mellan 846F och den från elitfönster är att monteringshålen är centrerade och inte i kanterna. Jag borrade nya hål och det funkade perfekt!
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.