Jag har läst runt på här på forumet och även på Värmepumpsforumet och fått mycket bra information i andra trådar men hittar ingen info om just kompressorns till och frånslag?
Den är av varianten on/off, som jag förstår det som, kanske av en enklare variant då den slår av och på ofta hos mig.

Lite beskrivning runtomkring:

Det är så att jag flyttade in i en lägenhet på 3 rok 77,5 m2 med egen uppvärmning som jag står för kostnadsmässigt utöver föreningens månads avgift, samt uppvärmningen av vattnet och lika så vattenförbruknigen.

Jag har el-element från LVI Yali Comfort som är relativt nya i lägenheten samt en Fujitsu luft/luft som är nyinstallerad i september 2023.

Det jag vill ställa frågan om är Varmvattenberedaren som är en NIBE F110 precis som det diskuteras om i många trådar tidigare =)

Jag har lärt mig otroligt mycket via dessa tråd och tackar tidigare personer för mycket bra information =)

Jag kör min F110 på ekonomiläget och standard inställningen den levererades med på start stop temperaturerna.
Den är inställd på lägsta driften på fläkten och kör 30%, vilket är det minsta möjliga denna varmvattenberedaren kan ha.
Samt att ventilationen är precis injusterad så det ska vara rätt förutsättningar för både luftomsättningen innomhus enligt normer mm samt att Niben ska få den luften som krävs för att fungera som tänkt.

Varannan vecka bor jag själv i lägenheten och den andra med barnen.

Den drar ca 1,73 kwh/dygn i ekonomi läget och i normal läget ligger den på 4,5 kwh/dygn.
Års driften blir inte stor med ekonomiläget och det fungerar med en vuxen på 48 år samt en dotter på 18 år och en son på 15 år.

Det slutliga då som sagt är att jag undrar hur vida kompressorn som är av typen on/off ska bete sig?

Min startar många gånger på dygnet då den inte tar hjälp av ellpatronen i ekonomiläget.
Men den går på kort stund och stängs av ganska fort för att sedan starta igen inom kort tid och gå lite längre tid. Ibland går den längre stunder men som oftast några minuter bara. Tycker det är kort tid för att kunna värma optimalt?

Antal starter sedan installation är enligt menyn ca 8730st och gång timarna är 2748.
Medans patronen gåt 2119 timmar totalt, detta med stor anledning att föregående person aldrig rört inställningarna utan låtit den vara fabriks inställd med normalläget sedan installationen.

Jag tog kort när jag flyttade in och då hade kompressorn startat 7473 ggr och 2719 i driftstid i Maj månad 2024. Många starter (1257st) för bara 29 timmar uppvärmning sedan jag flyttade in i lägenheten?

Så är det normalt att kompressorn går som den gör?
Sliter det inte otroligt mycket på den att starta så ofta och ge kort värmningstid?

Tycker den bör gå längre tider eftersom intervallet mellan start och stop temp ligger mellan 45 start och stop 51. Min temperatur ligger stabilt omkring 44 grader på vattnet i varmvattenberedarens display fält, vilket bekymrar mig lite då start är 45 grader och stop 51 grader?

Kanske är kompressorn klen och inte orkar riktig att värma upp vattnet? en önskan är ju att kompressorn värmer upp vattnet åtminstone över start tempen som då är 45 grader.
Vi är snålla med varmvatten och använder duschen sparsamt, vi bodde tidigare i hus med eluppvärmning, Nibe compact 200 beredare och man fick lära sig elkostnaderna då hus med garage och friggebod blev 340 m2 att värma upp.

Jag har den installerad som frånluft ut via skorstens stos med takgenomförning.
Jag kollade upp Pannan och den tillverkades år 2021, badrummet renoverades hösten 2022.
Så relativt nu beredare.

Mvh
 
Redigerat:
Sökte lite information och hittade detta teknisk info.

Teknisk specifikationsblad för ett ventilationssystem, visar detaljer för olika temperaturområden, luftflöden och maximal kompressortemperatur på 56 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ventilations donen justerade så det suger totalt 28l/s genom kök och badrummet där det suger mest. VB står i badrummet, minimum är 25l/s enlig spec.
Och min inomhus temperatur är minst 20 grader.

Denna VB är ju överklassad för den lilla lägenheten jag bor i, den har bättre kapacitet till större bostäder.

Det står att kompressorns högsta temperatur som kan uppnås är 56 grader om den bara använder den utan el patronen, jag får 44 grader inte mer och inte mindre?
 
Redigerat:
Kontaktade NIBE som sa kontakta installatören vilket är gjort så dom hör av sig efter semestertid.

Har även ändrat läget från ekonomiläget där jag bara får 44 gradigt vatten trots att kompressorn ska kunna köra stand alone upp till 56 grader utan hjälp av tillsattsvärmaren som max.

Nu är det inga problem med att få det inställda värdet på varmvattnet 54 grader. Sedan slår tillsatsen till vid 49 grader och kör upp igen till 54 graders varmvatten.
Men detta till betydligt mer kostnad och förbrukning av el.

Orkar inte skriva vad dom menade på och sa på NIBE om detta, kortfattat så ville dom bortförklara detta med meningslösa argument som om jag inte fattade bättre =)

Kompressorn har inte gjort mycket och avvek från att start alls vid 48 graders vatten.
Det sista kompressorn gjorde var som den gjort hela tiden nu och det var start 1: gå igång för att genast stängas av, start 2 gå igång för att maximalt gå i 3 minuter.

Precis som den gjort under ekonomiläget, och detta utgör ett problem för beredaren att kunna få rimlig varmvatten samt effektiv och kostnadseffektiv gång.
 
Nu har jag jagat installatörsfirman sedan 15 juli och igår fick jag besked att dom ska komma ut och kolla över vad som är fel.

Dom tycker inte det är något fel i att den inte klarar av att värma mer en 44 grader i ekonomiläget? men det är starttemp enligt instruktionerna och stop är 51 grader. tycker det låter märkligt men kan köpa att effekten på LV inte är den bästa beroende på hur stor mängd ventilerad utsugsluft som passerar Niben. Mer luftutsug som passerar systemet och den klarar av mera. fläckthastigheten är 30% lägsta som går att ställa in Niben på.

Kör jag den i ekonomiläget med bara tillsatsen och inte i autoläget så fungerar det hur fint som helst att nå 51 graders stoptemp.
Även med autoläget i normalläget så fungerar det bra och både LV och tillsatsen hjälper till att uppnå 54 graders stoptemperatur.

Dom skulle kolla med Nibe och felkoden 248 som är satt 10 gånger i systemet.
Dom ska eventuellt ha med sig nytt styrkort samt ny display, beroende på vad Nibe supporten säger till dem.

Och när dom är här ska dom se över kompressorn och de olika parametrarna i Niben.

Nu väntar jag på att få en tid då dom ska komma hitt och kolla.
 
Jag har samma förutsättningar, radhus 76 kvm, men med en 370 för både vatten och värme, tidigare en 310.
Dessa lägenheter är överventilerade, det går inte att strypa fläkt och ventiler så pass, då har kompressorn inte luft nog att jobba med enkelt uttryckt. Pannan är gjord för större hus
Jag gjorde missen att sänka fläkten en vecka när jag var bortrest, tänkte att det var onödigt när jag inte var hemma, det resulterade i en betydligt högre elförbrukning.
Samma gäller sommartid när jag bara nyttjar varmvatten och man kan tycka ventilation onödig då fönster står öppna, men det är samma då.
Jag har fläkten på 70%, det ger bäst ekonomi, tillsatsen går bara i och stöttar om det är väldigt kallt ute.
 
  • Gilla
Nicklas Lindahl
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har samma förutsättningar, radhus 76 kvm, men med en 370 för både vatten och värme, tidigare en 310.
Dessa lägenheter är överventilerade, det går inte att strypa fläkt och ventiler så pass, då har kompressorn inte luft nog att jobba med enkelt uttryckt. Pannan är gjord för större hus
Jag gjorde missen att sänka fläkten en vecka när jag var bortrest, tänkte att det var onödigt när jag inte var hemma, det resulterade i en betydligt högre elförbrukning.
Samma gäller sommartid när jag bara nyttjar varmvatten och man kan tycka ventilation onödig då fönster står öppna, men det är samma då.
Jag har fläkten på 70%, det ger bäst ekonomi, tillsatsen går bara i och stöttar om det är väldigt kallt ute.
Min lägenhet skulle jag säga är på gränsen till att ge tillräcklig tilluft pga vägg samt spaltventilerna i fönstren inte har större kapacitet.

När min Nibes fläckt utsug står på 30% så suger det ut luft i köket samt toan med totalt 28 liter/sek enligt inställning/injusterin och boverkets normer.

Inkommande luftventiler är maximalt öppna för att inte suga luft i elkontakter och via övriga springor i lägenhetens konstruktion. Nibens spec säger minst tilluft om 25l/sek, så jag har rätt frånluft tillset ytan på lägenheten samt för pumpens spec.

Höjer jag upp fläckten så börjar det suga mellan taket springor och vinden vilket medför vindsdofter i köket. Lukten av isolering och kärpapp är inte mysig =) Samt kalras på golv och större uppvärmningsbehov en vad som behövs då element och annat måste kompensera för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.