Vi har målat köket med vit färg, vattenbaserad Jotun Lady o nu har vi bekymmer...:mad:

Den var för det första svår att måla alla penseldrag syntes o sen är ytan onödigt mjuk + att på en gammal spegeldörr fastnar fanskapet inte det går att skrapa bort färgen med naglarna!

Vad tusan gör man åt detta elände?? Skrapa igen o sen måla med vad för färg?? :confused:
 
det låter som om ytan på spegeldörren inte är riktigt rengjord. Kanske är det "smuts och fett" som gör att färgen inte fastnar.
Jag råkade ut för det då jag målade linoljefärg på gammal linoljemålad pärlspont.
Färgen gick att ta bort med nageln. Jag skrapade bort det som satt löst och tillsatte en skvätt ammoniak i färgen. Då fäste den.
vet ej om ammoniak fungerar på en vattenbaserad färg?
 
Eller så har du målat på en för blank yta.Du bör nog slipa lite för att färgen skall hugga i.
 
hur länge sen var det du målade? även om de vattenbaserade lackerna yttorkar snabbt så tar det minst ett par dygn för dem att härda till sig ordentligt. Vänta två veckor och se om det är likadant då.
 
Ang. det här med "svår att måla alla penseldrag syntes":
Jag har inte provat just Jotun Lady men vattenbaserade färger är ju ofta väldigt snabbtorkande. Dessutom ofta ännu mer snabbtorkande ju mattare de är. Det gäller då att inte arbeta ytan, d v s stå och dra med penseln, för länge - för om färgen hinner börja torka så mister den förmågan att flyta ut och då blir penseldragen kvar. Vissa färger når det stadiet på bara någon minut.
Det gäller att måla med lagom mycket färg för att den ska kunna flyta ut utan att rinna och att vara litet snabb.
En rätt bra metod för att måla luckor med snabbtorkande färg är att lägga på den med en miniroller och sedan genast släta ut med ett enda drag med en pensel. (Ja, det blir ju flera drag jämsides för att täcka hela ytan, men ni förstår hur jag menar...)
 
En annan sak att tänka på apropå Farzans synpunkter är att ha en riktigt bra lackpensel eller färgstrykare. Det gör stor skillnad när man jobbar med vattenbaserade färger.
 
Först, är det ordenligt slipat innan grunden var lagd?

Slipa sedan måla, slipa även grunden innan ni lägger på toppen.
 
mino skrev:
En annan sak att tänka på apropå Farzans synpunkter är att ha en riktigt bra lackpensel eller färgstrykare. Det gör stor skillnad när man jobbar med vattenbaserade färger.
Absolut! Själv tycker jag väldigt mycket om de helsyntetiska "American Style"-penslarna. Sköna att måla med, lätta att rengöra och inga avbrutna borst i färgen...
 
Farzan skrev:
Absolut! Själv tycker jag väldigt mycket om de helsyntetiska "American Style"-penslarna. Sköna att måla med, lätta att rengöra och inga avbrutna borst i färgen...
Kan instämma i lovorden för dessa penslar. De är riktigt bra! Dessvärre dyrare, men man behöver inte så många.
 
På gamla blanka snickerier skall du både tvätta och slipa ytan innan du målar med en Grundfärg som skall torka i ett dygn. Nu kan du börja med att slipa av ytan igen och därefter måla med vattenburen lackfärg.

Det tar tid att lära sig att måla med vattenburet, men ytan blir väldigt fin när du vågar lägga på mycket med färg än vid oljemålning. Torktiden är snabb men genomhärdningen sker först efter ca en vecka.

Om du skall göra om arbetet bör du vänta minst 14 dagar innan du börjar slipa och spackla igen. Glöm inte grundfärgen.
 
Leo M skrev:
Om du skall göra om arbetet bör du vänta minst 14 dagar innan du börjar slipa och spackla igen.
Här har vi nog felet!! Jag var för het på gröten o slipade på tok för tidigt!! Jaja, så är det nu är ytan som den ska o färgen sitter kvar på plats frvilligt nu så nu kan jag slipa o måla en omgång till:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.