Min mors bil (2008 Toyota Corolla Verso) har fått inbrottsförsök (Norra Solna) och bilnyckeln åker in i låset som en pinne i ett avloppsrör, jätteuppbrutet. De misslyckades dock, dörren går ej att öppna och enbart förardörren har nyckellås.

Hur löser jag billigast detta? Först att bara få upp dörren, sedan att också byta ut låset. Måste man blanda in Toyota? Kan någon komma ut på plats och installera nytt lås?
 
Redigerat:
S Selves skrev:
Min mors bil (2008 Toyota Corolla Verso) har fått inbrottsförsök och bilnyckeln åker in i låset som en pinne i ett avloppsrör, jätteuppbrutet. De misslyckades dock, dörren går ej att öppna och enbart förardörren har nyckellås.

Hur löser jag billigast detta? Först att bara få upp dörren, sedan att också byta ut låset. Måste man blanda in Toyota? Kan någon komma ut på plats och installera nytt lås?
Du kan inte komma in genom bagaget?
 
kolla vad självrisken ligger på kanske billigare än att själv åtgärda det
 
T Telefu skrev:
Du kan inte komma in genom bagaget?
Tyvärr ingen låsfattning på bakluckan, hsr kollat.
 
2008, går det att lyfta låsmekanismen i dörren med en metallist eller ståltråd på en sådan kanske?

Krossa en ruta går ju också. Men då är nog bärgning billigare...

Edit: Är du säker att enbart förardörren har nyckellås? En del bilar har en plastbricka över de andra nyckellåsen
 
pacman42 pacman42 skrev:
2008, går det att lyfta låsmekanismen i dörren med en metallist eller ståltråd på en sådan kanske?

Krossa en ruta går ju också. Men då är nog bärgning billigare...

Edit: Är du säker att enbart förardörren har nyckellås? En del bilar har en plastbricka över de andra nyckellåsen
Ser inte nån sån lösning. Enklast är nog att diskutera med försäkringsbolaget. Tack ändå.
 
Har 2005-corolla och där är det låssylinder i bakluckan - har du provat med fjärrkontrollern på nyckeln - den bör låsa upp alla dörren även om förardörrsidan är förstörd.

Bärgare kan ofta trixen, men det skall väl till verkstaden för att åtgärdas ändå som en försäkringsärende så det är nog enklast att bärgaren kör dit direkt.

kolla med äldre väletablerade fristående verkstäder (ibland så pekar försäkringsbolaget med hela handen dit oavsett) - dom är enligt min upplevelse snabbare på det mesta än märkesverkstäder både i avseende resevdels-hemtagning till utförande och har sina kluriga ideer för de mer knepiga problem.
 
X xxargs skrev:
Har 2005-corolla och där är det låssylinder i bakluckan - har du provat med fjärrkontrollern på nyckeln - den bör låsa upp alla dörren även om förardörrsidan är förstörd.

Bärgare kan ofta trixen, men det skall väl till verkstaden för att åtgärdas ändå som en försäkringsärende så det är nog enklast att bärgaren kör dit direkt.

kolla med äldre väletablerade fristående verkstäder (ibland så pekar försäkringsbolaget med hela handen dit oavsett) - dom är enligt min upplevelse snabbare på det mesta än märkesverkstäder både i avseende resevdels-hemtagning till utförande och har sina kluriga ideer för de mer knepiga problem.
Tack för tipsen! Får se vad jag kan synka ihop.
 
Ingen aning om detta fungerar, men värt att testa:
[youtube]
 
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
Ingen aning om detta fungerar, men värt att testa:
[youtube][media]
Fränt, får se om det är samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.