Hej mina föräldrar har precis fått in fiber i huset jag bor i en gillestuga kan man säga bara typ 20m från huset men det är lagom långt bort för att inte kunna koppla upp på wifi där jag behöver. Få in fiber ditt för att koppla in i datorn men vet ej hur jag ska göra är det någon som har en ide.
 
Hej och välkommen till forumet.

Gräv kanalisation, dra nätverkskabel.
 
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet.

Gräv kanalisation, dra nätverkskabel.
vi har tänkt på o göra så med det blir lte svårt när det går sten vägar och asfalt runt om gården efter som vi inte har nån grävmaskin så blir det lite svårt. Och vi hyr ju huset så det blir lite problems om man bara börjar gräva hur som hellst
 
Du bör ha en så smal "spade" som möjligt, en täckdikesslunga anser jag vara det bästa då man kan gräva så smalt som 2-3tum, du behöver inte ner så djupt, om man ska göra helt enl regelboken behöver ducten "grön" slangen eller pemröret ner mer än ett spadtag dvs minst 30 cm men du kan förmodligen nöja dej med betydligt grundare.

När det är frågan om så korta sträckor behövs ingen maskin, skaffa en smal slunga nu i em/kv så handgräver du det där och kopplar in före lunch i morgon!
 
Sätt upp någon form av "wifilänk" finns mycket att välja på.
20 m bör det mesta klara, även ett par meshburkar placerade i fönster.
 
Du kan inte placera en Access punkt i ett fönster?

Skaffa en Ubuquiti AP för long range, finns dock en risk att du bara nyttjar 2.4ghz om det är många väggar mellan.

Den är PoE så räcker med en nätverkskabel till den så har den ström, glöm inte en PoE adapter bara.

t.ex
https://www.dustinhome.se/product/5...ADoegYDiAjC52PkS-a6GB657a_s44KeAaAvY-EALw_wcB

Hade även fungerat att sätta en utomhus, t.ex
https://www.dustinhome.se/product/5...bwdM_ttKpVL4VnqsMaxwC5saq1LSHZrSJtD_mmamwZd2k

Men det är nog lite överkurs.

Bästa är såklart att dra kabel :)
 
RoTe
Wifi eller Homeplug
 
marcus vasberg marcus vasberg skrev:
vi har tänkt på o göra så med det blir lte svårt när det går sten vägar och asfalt runt om gården efter som vi inte har nån grävmaskin så blir det lite svårt. Och vi hyr ju huset så det blir lite problems om man bara börjar gräva hur som hellst
Det är bättre att gräva ner kanalisation än att dra luftledning, trådlöst passar ju bäst för mobila applikationer till bostad bör du ha trådat och nedgrävt.
 
RoTe RoTe skrev:
Wifi eller Homeplug
Nödlösning för folk som inte kan gräva ner kabel, tror dessutom att det är dyrare.
 
F fribygg skrev:
Det är bättre att gräva ner kanalisation än att dra luftledning, trådlöst passar ju bäst för mobila applikationer till bostad bör du ha trådat och nedgrävt.
Jo men om det inte är möjligt så är det väl bättre att köra trådlöst om man nu vill få ut internet till andra huset?
 
Redigerat:
A A-Man_08 skrev:
Jo men om det inte är möjligt så är det bäl bättre att köra trådlöst om man nu vill få ut internet till andra huset?
Det är väl fullt möjligt att handgräva 20m en lördag förmiddag även om det är sten och asfalt runt tomten? För kvällens behov kan kabeln läggas löst på mark om TS inte fixar lite fysiskt arbete i kväll.
 
Biltema 84-8950 bör lösa problemet, bara att gräva ner pemslang eller annan lämplig kanalisation mellan byggnaderna att dra kabeln i
 
R
marcus vasberg marcus vasberg skrev:
vi har tänkt på o göra så med det blir lte svårt när det går sten vägar och asfalt runt om gården efter som vi inte har nån grävmaskin så blir det lite svårt. Och vi hyr ju huset så det blir lite problems om man bara börjar gräva hur som hellst
Så här i efterhand, känns det inte som om denna information hade passat bra i första inlägget?
 
F fribygg skrev:
Det är väl fullt möjligt att handgräva 20m en lördag förmiddag även om det är sten och asfalt runt tomten? För kvällens behov kan kabeln läggas löst på mark om TS inte fixar lite fysiskt arbete i kväll.
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.