Upptäckte att spikar ploppat upp ur taknocken. Antar att det inte bara är att ta hammaren och slå in dem... Taket består av betongplattor. Tacksam för råd.
 
  • Spikar sticker upp ur taknocken på ett tak med betongplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker att de "ploppat" upp nu? Ser mer ut som att de aldrig varit nerslagna.
 
För ett par månader sedan var en besiktningsman och sprang på taket och jag tycker att han borde uppmärksammat det då isåfall. Antar att jag måste göra något nu innan snön kommer.
 
Jag brukar slå ned dem men mina brukar inte riktigt ha gått upp så långt.
 
R
H Hugo7 skrev:
Upptäckte att spikar ploppat upp ur taknocken. Antar att det inte bara är att ta hammaren och slå in dem... Taket består av betongplattor. Tacksam för råd.
Har dom lossnar att det är vindarna som har örat upp dom så kommer dom inte att sitta bra om du bara bankar ned dom..
Antingen får du dra ut dom och försöka spika i dom lite snett så du träffar nockplankan i en annan vinkel eller dra i lite grövre skruv istället..
Hur gammalt är taket? För det kan vara att nockplankan är dålig och därav så sitter inte spiken..
 
Är det bara de två på fotot eller är det hela raden?
 
R Rejäl skrev:
Har dom lossnar att det är vindarna som har örat upp dom så kommer dom inte att sitta bra om du bara bankar ned dom..
Antingen får du dra ut dom och försöka spika i dom lite snett så du träffar nockplankan i en annan vinkel eller dra i lite grövre skruv istället..
Hur gammalt är taket? För det kan vara att nockplankan är dålig och därav så sitter inte spiken..
Cirka 50 år.
 
Centano Centano skrev:
Är det bara de två på fotot eller är det hela raden?
Det är inte hela raden, kanske 5 stycken som mer eller mindre kommit upp.
 
R
H Hugo7 skrev:
Cirka 50 år.
Testa o dra upp spiken och spika i en fyrtumspik lite snett och se om den drar och sitter..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Är det bara de två på fotot eller är det hela raden?
Cirka 5 st som mer eller mindre kommit upp.
 
R Rejäl skrev:
Har dom lossnar att det är vindarna som har örat upp dom så kommer dom inte att sitta bra om du bara bankar ned dom..
Antingen får du dra ut dom och försöka spika i dom lite snett så du träffar nockplankan i en annan vinkel eller dra i lite grövre skruv istället..
Hur gammalt är taket? För det kan vara att nockplankan är dålig och därav så sitter inte spiken..
Taket är cirka 50 år.
 
Lyft på en panna och se hur nockbrädan ser ut.
 
Centano Centano skrev:
Lyft på en panna och se hur nockbrädan ser ut.
Jag pratade med en takläggare nyss och han säger att jag ska slå in dem med en hammare. Är dock tveksam till att göra det och hoppas på det bästa. Blir ju massor av snö sen på taket.
 
Ja du kan slå in dom men det är bättre att kolla vilket skick nockbrädan är i så vet du om du kommer behöva byta ut den eller om du ska köra med en längre spik/skruv.
 
H Hugo7 skrev:
Jag pratade med en takläggare nyss och han säger att jag ska slå in dem med en hammare. Är dock tveksam till att göra det och hoppas på det bästa. Blir ju massor av snö sen på taket.
Spikarna/ taket lär inte påverkas av snö, är du däremot orolig för vind/ blåst kan det vara bra att spika fast nockpannorna på det sett @Rejäl redan nämnt, går inte det brukar det fungera att sätta fast pannorna med 85 /90mm montageskruv.
 
  • Gilla
Hugo7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.