B
Det här är ett arbete utfört av en behörig elektriker. Den grå kabeln sitter löst och glappar. Jag har tyvärr fler exempel från samma installationstillfälle där bla några ledare klippts av, eller inte samtliga ledare blivit intryckta i anslutningen före de skruvats åt. Nu är jag inte certifierad elektriker, men jag har ändå koll på att det inte ska se ut på det viset.

Jag hör och läser överallt att man alltid ska anlita behörig elektriker för minsta tänkbara elarbete. Min poäng med det här inlägget är att man givetvis ska anlita behörig elektriker, men att det inte är en garanti för att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt.
 
  • Elektrisk installation med löst sittande grå kabel, oanslutna ledare och en anslutningsterminal i en elektrisk dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Forzza och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att det är en behörig elinstallatör som gjort jobbet och inte en anställd elektriker i egenkontrollprogram?
 
B
D Dilato skrev:
Är du säker på att det är en behörig elinstallatör som gjort jobbet och inte en anställd elektriker i egenkontrollprogram?
Ja i det här fallet har jag kollat upp det nu i efterhand.
 
A
Det var tråkigt att se men det finns nog slarvigt folk i alla branscher.

Jag tror du menar auktoriserad el-installatör kanske? Elsäkerhetsverkets validering på yrket.

Behörighet är något som inte har funnits sedan 2017 om jag minns rätt.

Certifikatet är ett yrkesintyg på att en elektriker i Sef jobbat med alla de olika tidsatta momenten som Ecy tagit fram som läroplan för de första 1600 tim (lärlingstid)

Många olika begrepp 🙂
 
  • Gilla
Lovisasj och 3 till
  • Laddar…
Vad är det på bilden? Det verkar också skarvat med eltejp?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad är det på bilden? Det verkar också skarvat med eltejp?
Så gör proffsen 😢.
Vi amatörer använder wago 😄
Nahh eltejp är faktiskt ok.
 
Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Ja i det här fallet har jag kollat upp det nu i efterhand.
Hur kontrollerade du det? Vad jag vet finns inte den tjänsten hos elsäkerhetsverket. Utan det man som konsument kan kontrollera är om elfirman är registrerad. Det betyder att det finns en behörig elinstallatör i bakgrunden, men det är allt - registreringen är inget kvalitetsintyg av något slag. Den som ringer på dörren kan vara allt mellan en outbildad elektriker till en behörig elinstallatör.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur kontrollerade du det? Vad jag vet finns inte den tjänsten hos elsäkerhetsverket. Utan det man som konsument kan kontrollera är om elfirman är registrerad. Det betyder att det finns en behörig elinstallatör i bakgrunden, men det är allt - registreringen är inget kvalitetsintyg av något slag. Den som ringer på dörren kan vara allt mellan en outbildad elektriker till en behörig elinstallatör.
Tänkte som så att det kan ju vara ett enmansföretag, i det fallet lir det ju rätt uppenbart eller??
 
Det är ingen skillnad. Om du kontrollerar personnumret för denna enmansfirma så får du samma svar - att firman är registrerad. Om ägaren själv har behörighet framgår inte, för det behöver han inte ha. Det är endast den person som "vakar över" firman som har behörighet, och det kan vara en bulvan.

Men nu får vi anta att de flesta elfirmor sköter sig och ser till att de elektriker de skickar ut på jobb har de kunskaper och färdigheter som behövs, för varje enskilt jobb. Det slirar väl inte, eller ;)
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ingen skillnad. Om du kontrollerar personnumret för denna enmansfirma så får du samma svar - att firman är registrerad. Om ägaren själv har behörighet framgår inte, för det behöver han inte ha. Det är endast den person som "vakar över" firman som har behörighet, och det kan vara en bulvan.

Men nu får vi anta att de flesta elfirmor sköter sig och ser till att de elektriker de skickar ut på jobb har de kunskaper och färdigheter som behövs, för varje enskilt jobb. Det slirar väl inte, eller ;)
Ah, det förklarar endel. Tack för infon
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Det här är ett arbete utfört av en behörig elektriker. Den grå kabeln sitter löst och glappar. Jag har tyvärr fler exempel från samma installationstillfälle där bla några ledare klippts av, eller inte samtliga ledare blivit intryckta i anslutningen före de skruvats åt. Nu är jag inte certifierad elektriker, men jag har ändå koll på att det inte ska se ut på det viset.

Jag hör och läser överallt att man alltid ska anlita behörig elektriker för minsta tänkbara elarbete. Min poäng med det här inlägget är att man givetvis ska anlita behörig elektriker, men att det inte är en garanti för att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt.
Mitt förtroende för elektriker har sjunkit rejält i takt med att jag själv skruvat upp installationer utförda av förment behöriga firmor/personer. Men det är klart, det var väl inte de skarpaste hjärnorna som valde elprogrammet på min gamla gymnasieskola.
 
A avh67f skrev:
Behörighet är något som inte har funnits sedan 2017 om jag minns rätt.
Jag tycker det är svårt med terminologin numera. Jag brukar skriva ”behörig” då jag syftar på någon som har laglig rätt att utföra elinstallationsarbete.

Men det är inte riktigt bra det heller.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det är svårt med terminologin numera. Jag brukar skriva ”behörig” då jag syftar på någon som har laglig rätt att utföra elinstallationsarbete.

Men det är inte riktigt bra det heller.
Det är helt ok. Jag säger själv ofta samma.

Tyckte bara det var värt att skriva lite om det när behörigheten och certifikatet nämndes i samma inlägg ovan.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Skillnaden mot förr är väl att behörig nu bara är ett vanligt svenskt ord som de flesta förstår vad det betyder.
Hur ESV & elfirmornas behörighetssystem är uppbyggt och dess terminologi är nog de flesta ointresserade av.
 
  • Gilla
Strafer och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.