Vad exakt ingår i mäklarvodet?
Doldfelförsäkring? besiktning?
Nån som vet som kanske har lust att förklara...

Sedan, vad ska jag ha med mig till mäklaren, alltså tex det gamla överlåtelsekontraktet ?

Tack för ett bra forum!
Mvh
 
Det varierar på många olika orter och mäklare vad som ingår. Säljer man ett fritidshus utanför Hedemora för 125.000kr med ett mäklararvode på 18.000kr så ingår inte alls mycket mer än att mäklaren säljer huset. Säljer man en villa i Tällberg för 3,8Mkr med mäklararvodet 145.000kr kan man säkert baka in det mesta, inkl flyttstädning.

Lagfarten är bra att ta med till mäklaren, liksom legitimation och eventuella pantbrev. Ett gammalt köpekontrakt kan vara bra, liksom den senaste fastighetsdeklarationen och taxeringsbeslut. Innehåller en massa bra uppgifter.
 
Pantbreven kan avvaras, i vart fall om det rör sig om belånade datapantbrev :)
 
Hemmakatten
Det enda man egentligen måste ta med sig är legitimation. Alla seriösa mäklarfirmor idag begär att få se legitimation och de tar dessutom en kopia av den som sparas . All annan information, t.o.m. fastighetsbeteckningen, kan mäklaren lätt ta reda på.
 
låter bra det!
Är ju en sån där människa som har tusen järn i elden, och taskigt med tid för att leta papper!
Då stövlar jag bara in till mäklaren!
Tack för bra svar
 
Och så det här, när man är skild och fastigheten varit enskild egendom, med Äktenskapsförord, så kräver ändå inskrivningsmyndigheten att få ta del av en bodelning. Finns ingen sådan, får ändå den andra parten intyga, att denna inte ställer några krav, vid försäljningen! Detta lät lite tokigt i mina öron, när jag sålde "min" fastighet. Men det visade sig att Äktenskapsbalken står över allt annat, vid en försäljning av fastighet, oavsett enskild egendom och äktenskapsförord.
 
Hemmakatten
Håller helt med dig, saturnus. Men detta steg du pratar om sker efter köpet när det är dags för att söka lagfart.
 
Nej - mäklaren måste veta om man är gift eller skild redan vid köpet och inte när man söker lagfart.
 
Ja precis, yonna, så var det, och är man skild, så får man visa att det skett en bodelning, och om inte, så får den andra parten intyga, att denne inte ställer några krav vid försäljningen. Man hamnade här i läget, vem som bäst behöver bostaden. Detta visar att Äktenskapsbalken står över Äktenskapförord och enskild egendom.
 
Hemmakatten
Det är Inskrivningsmyndigheten som kollar dessa saker. Tror inte att mäklarna undersöker detta. Att bara fråga någon om man är gift eller inte lär knappast räcka. Har varit med två gånger vid köp av hus att lagfarten blivit fördröjd pga säljarens civilstånd som inte mäklaren kollat.
 
Om inte mäklaren ställt frågan till köparen eller säljaren riskerar han att husköpet/husförsäljningen inte går igenom och därmed försinkas alltså ärendet när det hamnar hos inskrivningsmyndigheten. Mäklaren bör alltså veta vilken/vilka kunder han har om han vill ha ut sitt arvode.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.