Vad är den minsta tjockleken en betongvägg kan vara på så att den bär sin egen vikt och inte ramlar av en vindpust eller att någon råka stöta till den?
Förutsättning med rakt och plant underlag samt höjd på cirka ~2,4 meter samt inte behöver bära andra våningar osv.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vad är den minsta tjockleken en betongvägg kan vara på så att den bär sin egen vikt och inte ramlar av en vindpust eller att någon råka stöta till den?
Förutsättning med rakt och plant underlag samt höjd på cirka ~2,4 meter samt inte behöver bära andra våningar osv.
Så en 2.4 m hög mur, eller finns det något i ovankant som stöttar upp den (takstol eller liknande)
För en 2.4 hög mur skulle jag säga att är den bara rak krävs rätt tjock mur för att få det stabilt.

Jag skulle nog iaf satsat på ett dubbelt verk, är det av tegel så en dubbel tegelstens tjocklek. Så kan man dessutom "vika in" teglet på kortsidorna.

Är det en gjuten mur så kanske den kan bli tunanre, armeringen kommer ju hjälpa till att hålla den upprätt också: Så ca 10 cm kanske räcker då.

Hittade en engelsk sida: Där rekommnderar man 9-25 cm tjocklek

https://www.dimensions.com/element/...,both residential and commercial construction.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Förutsättningarna är med takstol mm som stabiliserar. Gjutning på plats. Tänkte att det är mest garanterat att blockera ljud.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Förutsättningarna är med takstol mm som stabiliserar. Gjutning på plats. Tänkte att det är mest garanterat att blockera ljud.
För ljudblockering är väl en tunn hård betongvägg inte bäst ? Hård betong kan sprida ljud väldigt bra (som alla som bott i lägenhet tyvärr vet)

Jag såg en ritning på en ljudisolerande trävägg där alla vertikala reglar låg omlott som verkade effektiv dock.
Illustration av en ljudisolerande trävägg med omlott liggande vertikala reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Maj för ljudblockering är väl en hård betongvägg inte bäst ? Hård betong kan sprida ljud väldigt bra (som alla som bott i lägenhet tyvärr vet)

Jag såg en ritning på en ljudisolerande trävägg där alla vertikala reglar låg omlott som verkade effektiv dock.
[bild]
För ljudisolering/blockering är betong överlägset trä.

https://www.acuslat.com/blogs/acoustics-blog/concrete-vs-wood-which-is-more-soundproof
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det gäller ljud utifrån i låga frekvensband pga reflektioner i omgivningen skapas maximipunkt på platsen..
 
Vanligt förekommande tjocklek lägenhetsskiljande vägg i betong i nyproducerade lägenheter är 180mm. Då är det både konstruktion, brand och ljudkrav.

Motsvarande lättvägg om det inte föreligger något bärighetskrav brukar vara en fullisolerad dubbelregelstomme 70x2 med två lager gips per sida.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Historiskt byggde man s-formade murar för att öka bärigheten och spara material.

/Höghus

[länk]
Det tillkom lite mer information som gjorde mitt inlägg lite onödigt. 😃

/Höghus
 
D
Höghus Höghus skrev:
Det tillkom lite mer information som gjorde mitt inlägg lite onödigt. 😃

/Höghus
Jag tyckte det var intressant och såg fram emot nästa tråd: "Hur skulle du möblera..."
 
  • Haha
Höghus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.