D
"Skulle bara" fixa uteplatsen och nu planeras ett exteriört lyft av hela huset. Klurar mycket på en grej och det är färgsättning.

Begränsningar:

- Vita fönster i bodelen (pga tidigare ägare satte in trä-alu strax innan vårt tillträde, den investeringen gör vi inte om).
- Ej gul fasad pga då blir vårt hus en klon av grannens.

Fritt att ändra:

- Fasad inkl knutar & foder
- Puts källarmur + entrétrappa
- Källarfönster + källardörr
- Entrédörr
- Staket
- Räcke + snickerier runt farstukvist

Någon som har ett hus som ni känner "WOW" när ni går förbi? Jag har ett par såna men att kopiera dessa faller på att jag har vita fönster, dom har röda eller gröna. Bifogar en googlad bild på ungefärligt stuk på huset - inte idag, men snart, någon sabbade huset på 70-talet och tyckte 70-talsbrunt var en bra idé.

Illustration av ett hus i 1920-talsklassicism med detaljerade beskrivningar av typiska byggnadsdetaljer som sadeltak, dekorativa knutar och hängrännor i koppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
De föreslagna färgerna på bilden ser utmärkt ut, men gällande "Wow!" känslan så får jag oftast det av hus där allt det du nämnde är fixat och fräscht.
Dvs det spelar inte så stor roll *vilka* färger det är, så länge det ser nymålat/nyputsat och fräscht ut.
 
Vilken takbeläggning har ni?
Har ni en bild på hur huset såg ut från början, dvs ursprungskulören?
En granne har gult hus säger du, hur är det med övriga hus på gatan?

När man kånner den där wow-känslan har de oftast lyckats få till en fin mix av kulören på tak, fasad, fönster, dörrar, grund, plåtarbeten. Allt läser man in tillsammans.
 
D
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vilken takbeläggning har ni?
Har ni en bild på hur huset såg ut från början, dvs ursprungskulören?
En granne har gult hus säger du, hur är det med övriga hus på gatan?

När man kånner den där wow-känslan har de oftast lyckats få till en fin mix av kulören på tak, fasad, fönster, dörrar, grund, plåtarbeten. Allt läser man in tillsammans.
Det är helheten jag vill få till! Men det är svårt. :)

Området är ett egnahemsområde, husen går mest i gult, grönt, grått, vitt. Några är rosa eller blåa. Ofta ganska ljusa kulörer, med kraftigare färg på fönster (om dom inte är vita).

Taket är i lertegel, plåtar kan bytas eller målas. Dom är bruna idag. 😂

Har inga bilder sedan innan men vet huset varit vitt länge från en kärna som blev när vi borrade en tilluftsventil.
 
Gul fasad / gröna detaljer är fint på dessa.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
I InsidersUnited skrev:
Gul fasad / gröna detaljer är fint på dessa.
Det är nästan grannens verk, gröna detaljer men även vita. Behöver ha någon kontrast, blir två lika hus annars för husen här är i övrigt stöpta ur samma form. Men håller med om att det är kalasfint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.