Hejsan!
Jag och sambon har varit och tittat på ett hus. Ett 1,5-plans hus från 1955 med tegelfasad och hel källare.
Jag är utbildad snickare men jobbar på en bygghandel, så både kunskap och bra priser gällande snickeridelen finns.
Däremot är jag osäker på två punkter. Gubben som hade bott i huset innan han gick bort, hade kört uppvärmningen endast med luftvärmepump. Dock finns det en gammal allbränslepanna i källaren och element i varje rum. Säg att element och rör är i bra skick, är det värt att konvertera till exempelvis pellets? Eller blir det bara en dyr historia i slutändan?
Sen var det detta med elen... Den behöver bytas ut. Huset är på 115m2 och alla ytterväggar är i så fall tänkta att tilläggsisoleras inåt och få nya skivor. Så här kanske man skulle kunna dra den nya elen. Tankar över det?
Huset i sig är fint på utsidan men behöver nya ytskikt i princip överallt invändigt. Samt att det även behöver dräneras frampå.
Jag bor idag i lägenhet och kommer bo kvar tills huset i så fall blir beboeligt. Vad bör man räkna med i elkostnad? Och kostnad för att koppla in en pelletspanna t.ex om nu rör och element skulle vara okej?
Ber om ursäkt om tråden hamnat i fel kategori.
 
Om vi antar att luftvärmepumpen klarar det mesta av uppvärmningen (påverkas bla. av hur öppen planlösning du har), så trro jag att det är förlust eller i bästa fall break even att elda med pellets. En annan femma om du kan elda med egen/gratis ved.

Priset per kwh för pellets verkar ligga på 50 - 75% av kilowattpriset för el. Men en luftvärmepump ger typ 3 - 4 ggr mer energi än du stoppar in som el (den värmen tas från uteluften, så det är ingen evighetsmaskin).

När det gäller ädre elinstallationer, så är mitten på 50 talet en brytpunkt. Efter ca 1955 började man använda PVC isolerade ledningar, dessa åldra i princip inte alls. Ledningar från den tiden är i nyskick idag, om det bara beror på ålder. De kan vara lokalt dåliga om de blivit överhettade ex. av en alltför kraftig glödlampa.

Men ledningarna som fanns före PVC isoleringen bryts ned av ålder, och var egentrligen slut redan efter 10 - 15 år. De allra flesta sådana ledningar är numer utbytta. Så innan du bestämmer dig för en total elrenovering, bör du låta någon ta en titt på vilket skick du har på ledningarna.

Sedan kan man ju vilja bygga om elen av andra skäl än att den är gammal, ex. få fler uttag, kraftigare matning till köket osv.

Om det är utanpåliggande elkablar, så använde man där "dålig" isolering ytterligare några år.
 
Det går utmärkt att dra ny el i installation skiktet.
Om huset är från 1955 så hade jag tillläggsisolerat ytterväggarna inåt med minst 95 mm. Eller testat att riva en vägg inneifrån, ta bort all isolering som troligen sjunkit ihop och ersatt med ny + ångspärr + nytt installation lager 70mm här drar man all el.
Varning för illaluktande asfarock som man använde 1950-1970 som vindskydd utvändigt. Vissa fabrikat luktar kraftigt råolja ännu i dag.
 
Tack för svar :)
Då kanske det blir att man dödar de vattenburna elementen och installerar något extra uttag till för att eventuellt stöduppvärma med direktverkande el-element. Alternativt skaffa en luftvärmepump till.
Elen kanske blir billig igen så småningom...

Elen förstår jag att den behöver besiktigas. Tänkte mest eftersom det är ojordade kontakter. Blir väl lite svårt att bara dra upp en ny jordkabel kanske?

Gällande ytskikten inne så är det inga problem som sagt. Det kommer dock fås ta lite pö om pö. Nedervåningen är ganska beboelig medan övervåningen (2 sovrum, hall/allrum och wc) behöver blåsas ut och renoveras innan man kan flytta in.

Som sagt har vi bara varit på en visning av detta huset. Det är billigt som kräver mycket jobb, men det har stor potential att bli fint. Ett extra plus är ju även att utvändigt tak och fasad är i bra skick.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tänk på att en LLVP bara är ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Blir det väldigt kallt kanske kapaciteten inte räcker eller det blir något fel på värmepumpen. Då måste ett annat värmesystem finnas som back-up antingen det är bränslepanna eller el-radiatorer.

Idag är det flesta el-prylar man köper dubbelisolerade och ska inte jordas. Behovet av jordade uttag har minskat så betydelsen är inte lika stor av att dra om hela el-installationen. Jordfelsbrytare är däremot mycket viktig. Ska man dra om all el är det ju läge för att göra om och modernisera belysningen i hela huset med smart app-styrning osv.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tänk på att en LLVP bara är ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Blir det väldigt kallt kanske kapaciteten inte räcker eller det blir något fel på värmepumpen. Då måste ett annat värmesystem finnas som back-up antingen det är bränslepanna eller el-radiatorer.

Idag är det flesta el-prylar man köper dubbelisolerade och ska inte jordas. Behovet av jordade uttag har minskat så betydelsen är inte lika stor av att dra om hela el-installationen. Jordfelsbrytare är däremot mycket viktig. Ska man dra om all el är det ju läge för att göra om och modernisera belysningen i hela huset med smart app-styrning osv.
Det förstår jag. Om t.ex bergvärme/jordvärme tror jag inte kommer bli aktuellt. Och då återstår det ju om man i så fall skulle ha konverterat bränslepannan till ren pellets eller ved/flis. Å andra sidan är man bekväm av sig...
Funktion på panna, skorsten och rör är okänd också, så detta behöver ju också besiktigas på något vis.

Okej, så du menar att i absolut bästa fall så behöver man bara byta själva vägguttagen?

Jag hade väl kanske tanken att uppdatera elen, rum för rum, under tiden man renoverar. Men det kanske blir onödigt om det inte behövs?
 
Redigerat:
Det är många som byter från pellets till t.ex. värmepump eftersom pellets har blivit dyrt och innebär en hel del jobb. Beror ju också var man bor hur man ser på saken.

Om elledningarna är PVC-isolerade som nämnts så håller de enormt länge. Själva vägguttagen och strömbrytare kan man byta själv utan att ha elbehörighet om de skulle sakna t.ex. petskydd eller har för låga uttagsbrunnar för att motsvara dagens uttag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Grisnallen skrev:
Det förstår jag. Om t.ex bergvärme/jordvärme tror jag inte kommer bli aktuellt. Och då återstår det ju om man i så fall skulle ha konverterat bränslepannan till ren pellets eller ved/flis. Å andra sidan är man bekväm av sig...
Funktion på panna, skorsten och rör är okänd också, så detta behöver ju också besiktigas på något vis.

Okej, så du menar att i absolut bästa fall så behöver man bara byta själva vägguttagen?

Jag hade väl kanske tanken att uppdatera elen, rum för rum, under tiden man renoverar. Men det kanske blir onödigt om det inte behövs?
Du kan ju inte döda det vattenburna värmesystemet. Som nämnts så är ju bara en LLVP ett tillskott eller tillfällig värmekälla. Sen finns det väl inte bara pellets, eller flis att välja på. Det finns ju både berg-, och jordvärme. Sen finns ju LVVP också.
 
Pellets och flis får jag iofs tag på billigt, men jag är ofta på vift så kan vara bekvämt att slippa det.

Känns osannolikt att installera bergvärme eller jordvärme, men visst är det dumt att döda rören kanske.
Tänkte väl mest för enkelhetens skull om man ska tilläggsisolera då man behöver flytta rören. Men det är väl ganska fort gjort också.

Finns lite att tänka på alltså. Då kanske det kan vara ett vettigt renoveringsprojekt ändå.
 
Enkelt till att börja med Pellets brännare på blocket och testa
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Du kan ju installera luft vatten VP. Betydligt bättre än luft luft i ett gammalt hus och inte alls så dyrt som jordvärme eller bergvärme.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Pellets är dyrt och mycket jobb, du ska sota varje vecka, ta hem och fylla på pellets. Tar mycket plats för förvaring.
 
Ja just det. luft-vatten finns ju. Kanske inte så dumt. Ska iväg och ta lite bilder på allt sedan. Kanske lägger upp lite kort här med frågor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.