Någon som har erfarenhet av denna nyhet på VVB-marknaden? Vi ska efter årsskiftet renovera ett badrum och där inne står även vår VVB (el) från mitten av 90-talet. Vi bor i ett radhus på 137 kvm och har direktverkande el. Att dra ut vattenledningar i hela huset och installera en LVVP eller bergvärme är en investering som troligen aldrig kommer betala tillbaka sig. Så jag kikar lite på olika lösningar på varmvattnet.

Har kikat på Nibes Compact 200L och på något sätt koppla den till Nordpools spotpriser (vi kör Tibber). Men alldeles nyss så snubblade jag över denna.

https://metrotherm.se/produkter/varmvattenberedare/connected/Connected-Black-300-R

Priset är inte någon skillnad på denna och liknande. Enda nackdelen är att den är ful. En stor svart klump mitt i badrummet, så den måste byggas in på något sätt.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...e-metro-therm-connected-black-300-r/p-1844657

En, enligt Metro therm själva, smart VVB med elpatron som går att koppla mot Nordpool. Detta skulle kunna vara en ganska optimal lösning om planeterna står i linje osv. Någon som äger? Andra åsikter?
 
tja inte hjälper den till att värma upp huset i alla fall så en luftvattenvärmepump lär ju betala sig tämligen snabbt då den kan minska förbrukningen till 25%
 
Nej såklart hjälper den inte till att värma huset då vi har direktverkande el och en LLVP. Att konvertera om huset är inte aktuellt då det skulle landa på väldigt höga summor, synliga rör överallt och högst oklar återbetalningstid. När det gäller uppvärmningen av huset så är det en annan diskussion, jag ville bara ge lite kontext.
 
F FkFjun skrev:
Nej såklart hjälper den inte till att värma huset då vi har direktverkande el och en LLVP. Att konvertera om huset är inte aktuellt då det skulle landa på väldigt höga summor, synliga rör överallt och högst oklar återbetalningstid. När det gäller uppvärmningen av huset så är det en annan diskussion, jag ville bara ge lite kontext.
absolut
inget att gör åt någon som tycker att det är fult och skiter i funktionen.
 
returen returen skrev:
absolut
inget att gör åt någon som tycker att det är fult och skiter i funktionen.
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Det jag efterfrågade var erfarenhet av denna produkt, men det enda jag hört från dig är att jag borde installera en LVVP och att jag är hopplös? Det enda jag menade var att i ett nyrenoverat badrum, där den kommer stå då vi inte har källare, så kommer den sticka ut väldigt mycket. Jag kan alltså inte se några nackdelar med den förutom utseendet. Det är en svart stor cylinder. Jämför det med bokstavligen vilken annan leverantör som helst som också har modeller i vita skåp som smälter in lite i boendemiljön. Det är inget hinder i sig, men betyder att jag kommer bygga in den i ett skåp eller liknande.

Det var en väldigt märklig sak att haka upp sig på. Det jag efterfrågade var bokstavligen funktion. Utseendet vad extremt sekundärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.