Vet ej.
 
P
Det är väl pga låg hotbild under mycket lång tid varit väldigt lite övningar och än ovanligare med större antal personer under mycket lång tid i sverige.

Det är väl just därför ingen brytt sig om dessa skyddsrum och folk har byggt bort och rensat och förstört många av dessa skyddsrum.. är det inte avsaknad av dörrar och luckor så finns det hål gjorda vid olika åtgärder.. osv osv

Var väl nån civilförsvarsövning med 30 000 personer nån gång på 60 talet där man tömde en del av stockholm för att pröva om det gick vid ev kärnvapen.. finns nog info om man googlar lite

Vad som kommer vet vi ju tyvärr inte men mer inspektioner/ kontroller av skyddsrum är på gång och pågår väl redan ,även om takten är låg. då systemet varit i dvala , men med lite högre hotbild har det väl ruskats liv det som myndigheten har skyldighet att göra.. att hålla skyddsrummen kvar och i bruk och att dom inte olovligt förstörts / tagits bort
 
Så du vet inte om det skedde ens när rädslan för kärnvapenkrig var som störst och man byggde skyddsrum för glatta livet. Men du ser det ändå som så sannolikt att det kommer att ske att man bör ta hänsyn till det vis husköp?

Inspektion från MSB och krav på återställande ser jag inte som helt osannolikt. Men resten av vad du påstår anser jag är rena fantasier.
 
I min BRF hade vi inspektion där all utrustning kollades av. Vi fick lite punkter vi var tvungna att åtgärda men det gjordes ingen kontroll att det faktiskt utfördes.

En rimlig nivå lär nog hamna på att faktiskt säkerställa funktionaliteten på alla skyddsrum. Att faktiskt testa kommer kosta samhället för mycket. Ytorna för skyddsrummen används ju civilt till en massa saker.
 
Jag har nästan 10 skyddsrum i kommunala fastigheter som vi tar hand om.
Det har varit inspektioner där vart 10 år bakåt.
Vi gjorde själva en egen kontroll av alla under förra året.
Är egentligen inga konstigheter.
Finns en lista i varje skyddsrum med grejor som ska vara där.
Samtliga skyddsrum vi har har en lite skiljevägg i en hörna där allt detta förvaras innanför en dörr.
Trots allmän tillgång så var istort sett allt intakt.
Det som behövdes göras var att ett antal tuber med fogmassa fick köpas in då vissa var för gamla (vi brukar använda dom efter hand och lägga in dom nya så att det roteras men detta var glömt på något ställe)
Gör man ingen åverkan på skyddsrummet så finns det väldigt lite som behöver underhåll.
Kolla brunnar, olja gänger till ventiler osv.
Skyddsrummen är nog det som tar minst tid att hålla efter i våra byggnader:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.