När jag tittar på Google så var Eurovalutan märkbart lägre vissa dagar, t.ex 5 Juli, euro 9,59, men hos Visa var valutan samma dag 11,40 (utan min privata banks valutapåslag) Detta betyder att Visa inte följer den "globala valutan". Stämmer detta att korthållarna sätter sin egna kurs och parerar dessa tillfälliga valutafall??

Om jag förtydligar och omskriver den info som Visa själva skriver:

"Visa använder den växelkurs som är tillgänglig vid tidpunkten när en transaktion godkänns, vilket är ögonblicket när du gör ett köp eller tar ut pengar i en annan valuta. Detta innebär att om växelkursen ändras mellan tidpunkten för godkännandet och clearing (den process där transaktionen slutgiltigt genomförs), så används den tidigare kursen."

Detta säger dock inget om Visa följer den globala kursen, utan bara att kunden får den Visa-kurs som fanns vid köptillfället.
Jag förstår också att den globala valuta som Google listar är det pris bankarna har mot varandra, typ(?), och inte ut till kund - men det förklarar ändå inte differensen till Visa´s valuta. Kollar jag andra datum när globala valutan är "normal" - så är Visas kurs mycket snarlik det som gällde 5 Juli.
 
Giv mig styrka...Herregud.......
 
R
Dracula Dracula skrev:
När jag tittar på Google så var Eurovalutan märkbart lägre vissa dagar, t.ex 5 Juli, euro 9,59
Nej, du har inte fått en euro för under 10sek på flera år. Du har missförstått något.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, du har inte fått en euro för under 10sek på flera år. Du har missförstått något.
Det kanske jag gjort. Kan du förklara då? Graf över växelkursen för euro till svensk krona under en sexmånadersperiod med start maj 2024, visar en kurs på 11,3414 SEK per euro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kalle6666 skrev:
Giv mig styrka...Herregud.......
En mobiltelefon från Tyskland kan bli många tusen billigare än i Sverige. Som exempel. Ju dyrare produkter ju större besparingsmöjligheter. Vill du tillägga något vettigt kanske?
 
Visa/MasterCard's växlingskurs funkar väl som dags-elpris.
Vill du ha tim/minut/sekund-pris får du valutahandla utanför kortföretagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.