Jag vet att det här varit uppe på andra sidor tidigare, men testar att se om det finns några nya kloka synpunkter. Och jag lägger det här på byggnadsvård för jag tror att svaren man får här inne kan skilja sig en del från de man får inne på Badrum.

Vi har renoverat ett badrum och valde att behålla gjutjärnsbadkaret som såg fint ut inuti först. Men nu käns det som att det behöver en rejäl uppfräschning. Vi hade tänkt remaljera, men så har jag hört att remaljeringen ska vara ganska känslig och att man t.e.x inte får använda badbomber eller färga håret eftersom det skadar emaljen. Dessutom är det dyrt. Ett alternativ ska vara att använda en tvåkomponentfärg och måla vilket är betydligt billigare. Badkaret är inbyggt så renoveringen måste ske på plats.

Nån som har testat de olika alternativen? Jag kanske ska nämna att vi har småbarn som badar nästan varje dag, så det behöver vara en metod som inte är för känslig.
 
Vi har också ett gammalt badkar, och har valt att inte reemaljera, av samma skäl som du anger ovan. Det är lite slitet inuti, men det har vi valt att acceptera.

Dock tycker vi att vi har haft god hjälp av ett gammalt humorsknep för att få det riktigt rent, utan att repa eller slita på emaljen, som jag fick av farmor. Har ni inte provat det kanske det är något att testa först:

Ta en citron och del i två, skär bort en liten klyfta från varje halva så att citronhalvorna lir lite konvexa. Strö på lite flingsalt.

Gnugga badkaret noga med citronen, stö på mer salt ibland (fungerar som lätt slipmedel). Låt verka några minuter, skölj. Upprepa ett par gånger.

Resultatet blir jättebra, karet känns fräscht även om det är lite slitet. Kalkavlagringar försvinner också.

Tyvärr har jag inget att komma med gällande de olika metoder som finns för s.k. reemaljering (är det inte ett missvisande ord egentligen?)
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Jo, det är nog egenltigen inte reemaljering det handlar om, om jag fattat det rätt (jag tror att även reemaljerinen handlar om något slags tvåkomponentsfärg).

Tack för tipset, ska testa nu i veckan! Det är ju ett betydligt billigare alternativ än bägge jag nämnde, för att inte tala om miljöpåverkan ;)
 
C Coco Krokodil skrev:
Jo, det är nog egenltigen inte reemaljering det handlar om, om jag fattat det rätt (jag tror att även reemaljerinen handlar om något slags tvåkomponentsfärg).

Tack för tipset, ska testa nu i veckan! Det är ju ett betydligt billigare alternativ än bägge jag nämnde, för att inte tala om miljöpåverkan ;)
Någon annan som testat detta eller har andra knep?
 
Har provat. Först med tvåkomponents båtfärg. Höll länge. Remaljeringskit för badrum. Höll lite.
 
  • Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
Remaljera badkar är som sagt inget annat än en speciell 2K färg.......Inte alls jämförbart med emalj. Därför blir det känsligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.