hej

jag bor på en fd avstyckad gård i kristianstad kommun, vi bor utanför stadsplanerat område.
planerar att till sommaren bygga till stallet med ca 24 kvm (hälften sadelkammare och andra halvan höförvaring). ena delen kommer att vara isolerad och ha värme, andra delen oisolerad men ändå på platta alternativt hårt paddad grus.

läste detta:

Bor du utanför samlad bebyggelse? Då är det mycket du kan göra utan bygglov, som t ex bygga om huset även om det berör den bärande stommen och göra mindre tillbyggnader. Hör med ditt stadsbyggnadskontor vad som gäller för dig.


jag ringde till kommunen för att höra vad som gäller i vår kommun. fick till svar att det ALLTD krävs bygglov när man ska göra något. blev lite förvånad då jag trodde man kunde bygga till 40 kvm utan bygglov.

vet någon vad som verligen gäller?
 
Om du ställt en opreciserad fråga om villkoren för byggnation i din fastighet hos kontaktpersonen i din kommun så har du fått ett vidlyftigt svar utan vägledning på din fråga. Fråga i stället vad som är bygglovbefriade åtgärder i området där du bor. Handläggaren i Kristianstads kommun har en skyldighet att lämna saklig information till dig. Den bästa orienteringen inför dina byggplaner får du säkerligen om du preciserar vad du vill bygga.

Anders
 
Dessutom är det andra regler för lantbruksfastigheter än de som gäller för småhusfastigheter.
 
Det är väl som med mycket annat att det kan vara olika från kommun till kommun... här i Sunne får man utan bygglov på en jord o skogsfastighet bygga en gäststuga på 20 kvadrat, bygga ut huset med 40 kvadrat eller max 50% av ursprungsytan om det är ett mindre hus o ekonomibyggnader får man nästan göra som man vill med. Stall får man ha max 4 hästar sen blir det länsstyrelsen o bla bla... ring kontoret o fråga det är nog enklast.
 
fast många ggr blir jag så förvirrad av byråkratin, snurrig när de pratar om allt som det vore vädret.
 
lisette skrev:
fast många ggr blir jag så förvirrad av byråkratin, snurrig när de pratar om allt som det vore vädret.
Om du inte förstår till 100% skall du naturligtvis fråga vad de menar. Fråga tills du förstår.
 
Javisst, som grodis säger, var nyfiken och fråga. Det finns många medlemmar i detta forum som är villiga att hjälpa till. Vi har alla någon gång varit där också i situationen när alla benämningar och ord var främmande. Minns du när några kompisar frågade dig var skritten sitter eller bad dig att hämta sadelgjorden (vaddå sadeljord?) ?

Jag googlade en gång på alla ord som jag inte fattade. Det gav enorma möjligheter till att förstå sammanhangen. Jag googlar fortfarande på sådant jag måste veta mer om.

Kom igen! Tuta i luren och fråga av hjärtans lust!

Anders
 
ja google är väldigt bra!
blir väl tilla tt ringa dem på måndag, om jag kommer ihåg det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.