Hej, nyrenoverat badrum där vattnet i handfatet inte rinner undan ordentligt, men hur skjutsningen rensar jag detta avlopp?!!
 
  • Rör och avloppssystem under ett handfat i ett nyrenoverat badrum, visar ett krökt avloppsrör och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Davidbagare
Du skruvar loss vattenlåset. Börja med under handfatet och fortsätt sedan demontera. Handkraft borde räcka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Tar i sär och gör rent?

Rinnerndet dåligt kanske du skulle byta ut den där "flex" delen till ett dn50 rör istället. Jag gissar att flexdelen inte är slät på insidan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Du skruvar loss vattenlåset. Börja med under handfatet och fortsätt sedan demontera. Handkraft borde räcka.
...och slangen in i väggen ser ut att bara vara itryckt så ...
 
Proffsigt planerat när man måste ha korsande slangar för varm/kallvatten 😢
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Proffsigt planerat när man måste ha korsande slangar för varm/kallvatten 😢
Brukar det inte vara varmt till vänster från väggen och kallt till höger?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Jag undrar om inte den där typen av vattenlås har ganska dålig genomströmning från start så att säga? Men jag vet inte varifrån jag har fått det. Om det är så, kanske det vore bättre med bara en flexslang direkt på handfatet som dras till väggen där du sätter ett lite större vattenlås.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Brukar det inte vara varmt till vänster från väggen och kallt till höger?
Säkert, men blandaren ville anorlunda och vi pratar helt nyrenoverat?
Smartare rent generellt är väll att sätta dom över varandra, då blir det aldrig frågan om att korsa några rör/slangar.
Edit: det går inte att avgöra från bilden vad som är varm & kall vatten från väggen...
 
Redigerat:
S stugfar skrev:
Jag undrar om inte den där typen av vattenlås har ganska dålig genomströmning från start så att säga? Men jag vet inte varifrån jag har fått det. Om det är så, kanske det vore bättre med bara en flexslang direkt på handfatet som dras till väggen där du sätter ett lite större vattenlås.
Det är väl någon form av backventil med någon klaff och rinner undan sämre därför. Slangen är djäkligt klåpig men påverkar inte flödet i den mån.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
@Trojadam bara av ren nyfikenhet, vad är det för blandare som sitter på handfatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.