Jag har ett hus som är byggt på två torpagrunder. Den ena ligger under vardagsrummet. Där har jag renoverat och lagt nytt golv. Jag ska nu bygga till den andra delen av huset och planerar att gjuta platta istället för att ha kvar den andra torpargrunden. Mina fönster sitter ovankant till golv på 175cm. Jag skulle vilja sätta en altandörr istället för fönster på ett ställe men tycker det ser dumt ut att dörren sitter högre än fönsterna. Jag kan inte heller höja dom andra fönstrena för då ser det också dumt ut pga att det blir för lite avstånd mellan tak och fönster ca 5cm. Jag har idag en takhöjd på ca 195cm till bjälkarna och funderar på om det skulle gå att sänka golvet inomhus när jag ändå ska gjuta platta. Problemet blir hur man upplever att man måste gå ett trappsteg när man ska gå till vardagsrummet. Entre dörren ska ändå bytas så där kan jag sätta en dörr som blir 15cm större än den dörr som sitter där idag. Jag har också ett trappsteg utanför dörren som är ca 20cm hög. Så man kommer inte gå ner i huset när man går in.

Tips? Erfarenheter av något liknade?


//Mheel
 
Det blir en spännande planlösning med olika nivåer. Jag håller på att bygga med 18 cm nivåskillnad mellan två vinkelbyggnader på sommarstället.
Jag har även varit med och sänkt ett källargolv 50 cm för att isolera och gjuta upp nytt golv. Det finns i någon tråd här på Byggahus, mins inte vilken.
Kör hårt. Det är mycket jobb och tar mycket tid men är absolut värt mödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.