Nu börjar det bli dags att införskaffa några fällor inför musinflytten.
En lång och delvis gammal tråd att leta igenom för tips på vilka fällor man ska satsa på.

Så tänkte ifall någon kan tipsa om vad ni har nu och som fungerar bra :)
 
S Silkesnusa skrev:
Nu börjar det bli dags att införskaffa några fällor inför musinflytten.
En lång och delvis gammal tråd att leta igenom för tips på vilka fällor man ska satsa på.

Så tänkte ifall någon kan tipsa om vad ni har nu och som fungerar bra :)
Vi har en elektrisk musfälla som man primar med en droppe jordnötssmör eller liknande.
Den funkar bra och vi har tagit två möss med den hitills som vi inte lyckades få bukt med annars.
Vi köpte den för att den är lite mer human och dödar musen direkt med högspänning så den inte siter i timmar/dagar om vi inte är i stugan på ett tag.
 
  • Elektrisk musfälla av märket Victor, rektangulär med ventilationshål och lock på toppen.
S
Mjölner. Enkel. Tar död på musen direkt. Man kan ha många - 40kr styck på clas ohlson
Blå och gul råttfälla med namnet Mjölner, designad för direkt dödande av möss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Mjölner. Enkel. Tar död på musen direkt. Man kan ha många - 40kr styck på clas ohlson
[bild]
Jag vet inte vad jag gör för fel, men jag har 3-4 sådana och trots att jag tar runt 10-15 möss per år i andra fällor har dessa inte tagit en enda😅
 
  • Ledsen
stugfar
  • Laddar…
S
S Silkesnusa skrev:
Nu börjar det bli dags att införskaffa några fällor inför musinflytten.
En lång och delvis gammal tråd att leta igenom för tips på vilka fällor man ska satsa på.

Så tänkte ifall någon kan tipsa om vad ni har nu och som fungerar bra :)
Svart musfälla med texten "JAWZ" i grönt på ovansidan.
Lätt den bästa! Mjölner använder jag inte längre, alldeles för ineffektiv. Länsförsäkringar skickar ut dessa och finns annars på Amazon.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Största framgången vad gäller "killrate" och även de absolut enklaste att hantera är SuperCat, dessa tar omedelbart död på även rätt stora möss. Billiga. Extra fördel av att de kommer färdigpreparerade med bete, kan behöva fyllas på efter en tid med litet jordnötssmör. Dessa är omöjliga att överlista skulle jag säga.

Bra framgång har vi haft även med Giljotti-fällorna, finns bla på Biltema. En nackdel med dessa är att man behöver agna fällorna omsorgsfullt så att inte gnagarna kan slicka i sig betet - typiskt jordnötssmör inkletat i bröd och kanske litet bacon - utan att fällan löser ut. Finns även varianten där kluriga möss kommer på att man kan utlösa fällan ovanifrån, därefter är den desarmerad och de kan tömma fällan på alla godsaker i lugn och ro.

Mjölner-fällorna är ok också men har inte haft lika stor framgång med dessa jfr SuperCat och Giljotti.

För råttfällor, det är större och kraftigare modeller av ovanstående. Rekommenderar inte SuperCat-varianten där, alltför okänslig och klumpig i sin utlösningsmekanism som inte alls är lika smart som i den lilla SuperCat-musfällan, även olyckligt konstruerad om det skulle vara mindre möss som utlöser den (varit med om att en mus fångades och knaprade sig ut genom plasten).

Här har den större Giljotti-råttfällan varit mycket effektiv men med samma nackdelar, den går att överlista genom desarmering av erfarna möss/råttor. Detta går inte lika enkelt med Mjölner-råttfällan, men har fångat betydligt färre gnagare trots detta oklart varför.

Självklart ska alla fällor och all hantering ske med plasthandskar, man vill inte ha vare sig människodoft på fällorna eller komma i kontakt med ev patogener.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
S
Intressant att andra funnit Mjölner-fällan ineffektiv. Klart att jag någon gång fått en fälla ståendes tom fastän det går möss där. Men jag har då tänkt att jag kontaminerat den fällan med människolukt eftersom jag nog kan slarva litet med det, om sanningen ska fram. Det som är bra med Mjölner är att betet är under den gula kåpan, som musen måste lyfta upp, så de kommer inte åt att äta på det innan fällan slår igen. Såg ut som att det kunde hända med den där Jawz, enl en beskrivande film. Men SuperCat verkar klart intressant.
 
Vad gäller Mjölner-fällan, kommer inte ihåg hur det är på musvarianten (ska kolla imorrn) men på den större råttfällevarianten finns ett platsspjut i betessektionen, detta ska man nyttja för att verkligen förankra betet ordentligt så att gnagarna får kämpa litet för att komma åt det. Och därmed lyfta locket tillräckligt för att fällan ska lösa ut. Gissar samma på våra Mjölner i musvarianten ska som sagt kolla ordentligt i morgon. Har hittat alltför många Mjölner-fällor med tom betesskål utan att de löst ut.

En bra idé både på Giljotti och Mjölner är att olja upp rörliga delar litet lätt med typ rapsolja så att de löper riktigt lätt. Detta behövs inte på SuperCat, extremt känslig mekanism redan som den är.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
S stugfar skrev:
Intressant att andra funnit Mjölner-fällan ineffektiv. Klart att jag någon gång fått en fälla ståendes tom fastän det går möss där. Men jag har då tänkt att jag kontaminerat den fällan med människolukt eftersom jag nog kan slarva litet med det, om sanningen ska fram. Det som är bra med Mjölner är att betet är under den gula kåpan, som musen måste lyfta upp, så de kommer inte åt att äta på det innan fällan slår igen. Såg ut som att det kunde hända med den där Jawz, enl en beskrivande film. Men SuperCat verkar klart intressant.
Kanske är mina möss som är svagbegåvade… de gnager hellre sönder luckan än öppnar den. Jawz kanske inte har hög ”clean hit rate” och man behöver ibland hjälpa mössen till sista vilan med andra metoder men den har absolut bäst möjligheter att på något vis få musen att fastna överhuvudtaget.
Musfälla av märket Jawz, svart plast med en orange markering högst upp.
Som du ser på bilden så måste musen i princip stå på utlösaren för att kunna äta. Jag har dessa i anpassade lådor utomhus så de behöver inte alltid äta för att dö.. fastnar när de är på genomfart. Fristående fungerar de oftast humant och snällt med en smäll rakt i huvudet.

Supercat har jag också och de fungerar bra de också. Säkrare hantering och renare träff, så att säga. Tar dock inte lika många i dem.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Jag körde med Mjölner i många år, men sedan började mössen tugga sönder runt beteslocket. Provade efter tips Supercat och de har levererat.
Nu verkar en övergiven katt, troligen från dödsbo i närheten, ha bosatt sig runt vårt och grannens hus. Den lever väl bara på möss antar jag, för vi har inte längre några möss i huset.

Synd om katten, man kanske ska ringa kommunen. Den är skygg och man kan inte locka på den.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Kör enbart med Giljotti och en halv hasselnöt i liten trälåda för att inte fånga talgoxar. En nackdel är att näbbmus kan tugga i sig nöten utan att trigga fällan. En fördel är att det blir inga skadade möss. Tagit många hundra möss och det var bara en som inte var stendöd. Har säsongens första musjävel i taket sen några dagar. Måtte det sitta ett lik i en fälla snart.
 
Såg att jag körde litet tester på SuperCat råttfälla och musfälla för något år sedan. Det framgår att det inte är särskilt starka fjädrar i dessa men uppenbarligen tillräckligt. Just råttfällan var jag inte särskilt imponerad av, klonkig mekanism med dålig känslighet. Men musfällan har bevisats effektiv otaliga ggr.

https://www.byggahus.se/forum/threa...tta-otroliga-musar.393885/page-4#post-3938442
 
33 möss tagna senaste månaden. De allra flesta i Supercat och sedan ett gäng som blivit totalmos i en råttfälla modell slagfälla som jag också betar då jag misstänkte att vi hade råtta i matkällaren.

Supercatfällan har tagit dom bra förutom en som fastnade med svansen istället och sprang runt och härjade innan jag fick loss den. Den vek dock hädan tjugo minuter senare när jag betat fällan på nytt och ställt på plats. 😬

Betar med liten bit valnöt som jag pressar fast i utlösningsmekanismen.
 
Vi har fått litet större gnagare på sistone, är ingen biolog men det ser ut som relativt små brunråttor snarare än stora skogsmöss. Får kanske läsa på om detta så man vet men de är rätt stora.

Hur som, Giljotti-råttfällorna funkar bra men det smärtar mig att det var en som blev klippt bara i nosen. Dog, men troligen inte omedelbart på det sätt som var tänkt. Önskar den där Mjölner-råttfällan kunde vara litet mer effektiiv får se vad som ev kan göras.
 
Attitudeswe
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vi har en elektrisk musfälla som man primar med en droppe jordnötssmör eller liknande.
Den funkar bra och vi har tagit två möss med den hitills som vi inte lyckades få bukt med annars.
Vi köpte den för att den är lite mer human och dödar musen direkt med högspänning så den inte siter i timmar/dagar om vi inte är i stugan på ett tag.
Har också den. Rätt trevligt med pushnotis när det är dags att tömma...

Mobilapp som visar en tidslinje över fångade gnagare med pushnotiser och totalt 16 fångster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.