Hej,

Vi ska lägga nytt golv och när jag tog bort det gamla golvet möttes jag av detta svarta i hela hallen. Min fundering är om det är säkert att gå på osv och att lägga nytt golv på? Tänker att sålänge jag inte står och börjar skära i det är det väl lugnt?
 
  • Bilden visar en närbild av ett svart golv i en hall, där det tidigare golvet har tagits bort. Golvet är slitet och dammigt vid foten av en tröskel i trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart golv i hallen med staplade paket av nytt golv och underlägg, en dammsugare och en kvast synliga på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MartinEricsson1 skrev:
Hej,

Vi ska lägga nytt golv och när jag tog bort det gamla golvet möttes jag av detta svarta i hela hallen. Min fundering är om det är säkert att gå på osv och att lägga nytt golv på? Tänker att sålänge jag inte står och börjar skära i det är det väl lugnt?
Normalt sett är asbest, eller lim med sådant, ingen fara om man låter det vara - det är om man river i det som damm rivs runt.

Men sen verkar ju ngn tagit bort en matta som legat på det där - så frågan är om det är sanerat/rengjort ordentligt efteråt så damm inte ligger kvar och flyger runt, annars bör man kanske göra det. Man kan ju tex våtmoppa för att få bort det på ett icke-dammigt sätt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Okej, tack för inputen och tipset. Att våttmoppa och sen slänga den efteråt kan vara en ide
 
En annan fundering. Är det ok att bara lägga ut foam och sen golv på det där och kunna känna sig trygg? Eller bör det kapslas in på något sätt?
 
M MartinEricsson1 skrev:
En annan fundering. Är det ok att bara lägga ut foam och sen golv på det där och kunna känna sig trygg? Eller bör det kapslas in på något sätt?
Det är ok att inte göra mer.
Eventuell asbest kommer ingen vart.
Jag har gjort exakt det på två golv.

Annars tar du billigast tänkbara färg och målar golvet så binds alla fibrer.
 
Tänker det också, att det utifall täcks av både golv och socklar
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.