Undrar om inte en fungerande gasanslutning kan vara värdehöjande för lägenheten.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Undrar om inte en fungerande gasanslutning kan vara värdehöjande för lägenheten.
Good point, men jag tror faktiskt inte det. Jag har i alla fall aldrig funderat över det. Men tack för feedback
 
Jag tittade igen på första bilden. Tycker inte att röret är särskilt fult. Borrade kakel är mycket fulare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Undrar om inte en fungerande gasanslutning kan vara värdehöjande för lägenheten.
Om lägenheten säljs till någon som är extra matlagningsintresserad eller kock är det absolut lite värdehöjande. Också om lägenheten är mycket stor och exklusiv med ett extra stort kök är gas fördelaktigt då det finns betydligt fler större exklusiva spisar att välja på.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
O Olalind skrev:
Att bara få gasen påkopplad på nätet igen skulle gå på mellan 8 och 10.000 enligt "min" vvs:are.
Så att få hela ledningen inbyggd skulle nog bli väldigt dyrt. Det är trots allt ca 7 meter gasledning som skulle byggas in. Att bila själv är tyvärr uteslutet. Att bila in ett litet felxirör är inga problem, men gasledningen är betydligt tjockare.
Men tack för din feedback! :)
Jag tror att du ska kolla med någon annan.
Först och främst, om "din" vvs'are inte är med på https://www.energigas.se/utbildning-behorighet/hitta-behoriga-personer/gasinstallationsforetag/ så är det inte någon du vill/får anlita.

Och kan du bila in ett flexrör i betong kan du bila ett större spår i betong. Det är inte svårare, det tar något längre tid bara.

Oavsett så är det frågan om ett par timmars arbete för att koppla ur och in ledningen. Det krävs inget magiskt, utöver kompetens.

Om han vill ta 10' för att koppla in ledningen igen undrar jag vad han tänkte hitta på att skriva på fakturan...

För 10' bör du få någon som kan göra hela arbetet från inkopplat rör på vägg till inkopplat rör i vägg, inklusive 7m bilning.
 
S
Nog kan väl den som lagar mat i en 1-faslägenhet ibland hamna i visst mankemang med att göra en stor middag om de har induktionshäll?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TS tänker iaf ett steg längre än jag som nyinflyttad norrlänning i storstaden gjorde i min ungdom. Jag störde mig på ett fult rör när jag skulle renovera köket och skulle precis sätta kapen i det när vaktmästaren kom in för att hjälpa mig stänga av huvudströmbrytaren (satt i skåp i källaren dit bara han hade nyckel).

-”Vad fan gör du pojk! Är du inte klok! Det där är ju gas, ska du spränga oss i luften?!”

Jag får försvara mig med att stadsgas var ett för mig i princip okänt koncept 🤷🏻‍♂️
 
  • Gilla
  • Wow
frause och 4 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
TS tänker iaf ett steg längre än jag som nyinflyttad norrlänning i storstaden gjorde i min ungdom. Jag störde mig på ett fult rör när jag skulle renovera köket och skulle precis sätta kapen i det när vaktmästaren kom in för att hjälpa mig stänga av huvudströmbrytaren (satt i skåp i källaren dit bara han hade nyckel).

-”Vad fan gör du pojk! Är du inte klok! Det där är ju gas, ska du spränga oss i luften?!”

Jag får försvara mig med att stadsgas var ett för mig i princip okänt koncept 🤷🏻‍♂️
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tittade igen på första bilden. Tycker inte att röret är särskilt fult. Borrade kakel är mycket fulare.
Röret i sig är inte så fult nej. Men efter att bilden är tagen är fläkten borttagen (ska flyttas åt vänster) och det plomberade avslutet är nu helt synligt. Ska tilläggas att röret sträcker sig 6 - 7 meter innan avslut, så jag tycker det fördelar.
Och borrhålen i kaklet är där för att det har suttit hyllor där tidigare och dessa är nu demonterade. Kaklet skall bytas ut givetvis:)
 
O Olalind skrev:
Hej, alla experter!
Jag är i full gång med en renovering av kök och hall i ett litet 40-talshus i Hammarbyhöjden, Stockholm.
Jag bor på våning 1 av 4 och har en gasledning som går i taket i min lägenhet. I mitt fall så går den från hallen och sen vidare in i köket. Sen i köket så är ledningen plomberad. Gasen används alltså inte i min lägenhet.
Men sen fortsätter ledningen rakt upp i fastigheten till de tre som bor över mig.
Jag har undersökt möjligheten att koppla ut gasen och det är inga problem att göra det.
Jag har kollat med mina grannar som bor över mig och alla utom en person har gett klartecken för att koppla ur gasen.
Den tredje stretar emot och ställer 100 frågor och en av dem var hur framtiden ser ut för gas i vanliga lägenheter?
jag har inget svar på det och det var där jag tänkte att någon kanske har lite information att delge?

Men jag blev förvånad när jag fick reda på att flera av mina grannar fortfarande har aktiv gas. Alltså de har en gas-spis och/eller gashäll.
Styrelsen har varken sagt bu eller bä. Det viktigaste är att jag kommer överens med mina grannar.

Men vad tycker ni? Ska man koppla bort gasen eller låta den vara kvar?
Uppdatering 19/9. Styrelsen har idag godkänt att jag får ta bort gasledningen förutsatt att berörda grannar är införstådda med att de inte kommer att kunna koppla på gasen i framtiden.
2 av 3 har godkänt. Avvaktar svar från lägenhet 3.
 
Hoppas att #3 står på sig. Dumt att förstöra något som funkar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.