Här köpte vi fönster och fönsterdörrar för 10 år sedan till vårt nya hus:
http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92
Vi köpte träfönster, men de har andra modeller också tror jag.
Det var i alla fall kanonbra grejer!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här köpte vi fönster och fönsterdörrar för 10 år sedan till vårt nya hus:
[länk]
Vi köpte träfönster, men de har andra modeller också tror jag.
Det var i alla fall kanonbra grejer!
Åker ner till samma plats för att hämta pvc fönster Perfectline 70. Denna gången svart till stugan. Har köpt grå till huset för 11 år sedan, dom är som nya.
Bra pris och bra kvalitet
 
BiloGcia BiloGcia skrev:
Åker ner till samma plats för att hämta pvc fönster Perfectline 70. Denna gången svart till stugan. Har köpt grå till huset för 11 år sedan, dom är som nya.
Bra pris och bra kvalitet
Vad betalar du mellan tumme och pekfinger för ett fönster? Fick precis ett erbjudande från Okna på Thermoplus 92 på ett antal fönster och kan inte säga att jag blev överdrivet imponerad av prisnivån. Ska försöka djupdyka i detaljerna för att förstå exakt vad som fick priset att springa iväg.
 
D
Noen som hved hvad som gäller 2024?

Varit i kontakt med Malec Okna och Swiebodzin i Polen samt Elitfönster här hemma. Landar på samma peng för trä+alu innan grejerna står på min uppfart och det är en rejäl kista med guldpengar. Görbart om kvaliteten är rätt men känns som att köpa grisen i säcken.

Överväger tom PVC numera trots att jag kräks på det, passar egentligen inte alls här hemma men vad ska man göra.

Alla tankar välkomnas! :)
 
M Myrrdin skrev:
Hej!

Jag var på väg att beställa PVC-fönster från Kronfönster innan jag läste inläggen om att köpa själv direkt från Polen.

Det fönster jag nästan bestämt mig för hos Kronfönster var:

"Fönster underhållsfritt pvc Premium u-värde 0,8, Öppningsbart pvc fönster, 1-luft pvc fönster 3 glas, 117cm x 137cm, Hängning: vänster, Spröjs: 1:1"

Priset i webshopen blev omkring 4000 kr/fönster och frakt verkar tillkomma då jag håller hus norr om Gävle... Inte helt billigt alltså.

Efter att ha läst en massa trådar fattar jag att Kronfönsters modell Premium är byggda med Veka Alphaline 90 profiler och att jag borde kunna beställa sådana fönster direkt från någon tillverkare i Polen.

Funderingar:

Finns det några erfarenheter av Kronfönsters Premium fönster som ni vill dela med Er av?

Har någon läsare beställt motsvarande fönster direkt från Polen?

-Erfarenheter?
-Tips på bra inköpsställe i Polen, länkar?
-Pris?
-Exempel på transportkostnader?


Jag vill ha ett gediget fönster som är bra och inte någon "billighetsmodell" men gärna prisvärt (läs: med kapade omkostnader...) och jag tar gärna på mig extraarbetet att köpa utomlands.

Har ni några tips på andra PVC-fönster som ni är nöjda med?

Tack för all input!
Hej
Köpt fönster, altandörrar till 3 hus ( 2 glas, räcker i skåne). Har faktiskt inga negativa erfarenheter. Första har nu mer än 10 år och ser nya ut fortfarande.
Har köpt dem direkt av fabriken till WESA (se bilaga). Hyrt en större skåpbil och hämtat direkt hos dem. Prisbilden har legat ca 30-40% under samma fönster i Sverige. Tillverkningen kan ta någon vecka längre beroende på färgval.
 
  • Reklamposter för JERZY SAWICKI SPJ med företagsinformation och illustrationsbild av olika fönstermodeller. Adress och kontaktuppgifter också inkluderade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
BiloGcia BiloGcia skrev:
Hej
Köpt fönster, altandörrar till 3 hus ( 2 glas, räcker i skåne). Har faktiskt inga negativa erfarenheter. Första har nu mer än 10 år och ser nya ut fortfarande.
Har köpt dem direkt av fabriken till WESA (se bilaga). Hyrt en större skåpbil och hämtat direkt hos dem. Prisbilden har legat ca 30-40% under samma fönster i Sverige. Tillverkningen kan ta någon vecka längre beroende på färgval.
Kör du alu eller PVC?

VEKA är iaf hyggliga PVC-fönster. Ska dra iväg en blänkare och se vad dom vill ha. Kanske kan priset övertala mig. Kollade du med dom andra firmorna med?

Alltså Malec ligger inte dåligt till förutom pissdyr frakt, och Swiebodzin har hyggligt pris på träfönster och ok frakt men inte billiga på trä+alu. Mina fönster ska putsas in, jag är sämst på puts så behöver hjälp att fixa om dessa behöver tas bort. Ej önskvärt alltså, vill ha längsta möjliga livslängd utan att hosta upp Mockfjärdspriser.
 
Redigerat:
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Kör du alu eller PVC?

VEKA är iaf hyggliga PVC-fönster. Ska dra iväg en blänkare och se vad dom vill ha. Kanske kan priset övertala mig. Kollade du med dom andra firmorna med?

Alltså Malec ligger inte dåligt till förutom pissdyr frakt, och Swiebodzin har hyggligt pris på träfönster och ok frakt men inte billiga på trä+alu. Mina fönster ska putsas in, jag är sämst på puts så behöver hjälp att fixa om dessa behöver tas bort. Ej önskvärt alltså, vill ha längsta möjliga livslängd utan att hosta upp Mockfjärdspriser.
Fick kontakten med säljaren genom en polsk vän( byggare). Det är PVC. Var väldigt tveksam först, men det har blivit jättebra. Första huset blev putsat och de andra 2 med trä. Minimalt underhåll samt många smart lösningar för öppna, vinkla eller bara vädringsglipa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.