J JAJansson skrev:
Manualen har ingen info om att begränsa produktionen till enbart konsumtion. Känns fel att betala för att sälja el till negativt pris.
I dagsläget är enda möjligheten att stänga ner produktionen helt för att slippa betala för överskotts el :(
Tyvärr så blir det konsekvensen när 60 öringen försvinner.
Än sålänge har jag inte sett att det har blivit många kronor även de värsta dagarna. Så tror inte problemet är inte ännu ett kännbart ekonomisk även utan 60 öringen än iaf. Iaf dagtid. Samt vid lågt minuspris så sparar man med en liten egenkonsumtion än kostnaden för att sälja.

J JAJansson skrev:
Känns fel. Investera i stora elförbrukare och styrutrustning för att starta stoppa dessa
Vi har lagt SPA poolen värmen på kl 13-16 på uppvärmning då de är billigast/störst risk för minuspriser eller startat billaddning när var -78 öre.
 
S sjoelund skrev:
Svårt att få den exakt, man får höfta lite och sätta den på högsta effekt.
Ja det funkar om man vill sitta hemma alltid och justera termostat vredet. Ing liv för mig.
 
B buffyin skrev:
Än sålänge har jag inte sett att det har blivit många kronor även de värsta dagarna. Så tror inte problemet är inte ännu ett kännbart ekonomisk även utan 60 öringen än iaf. Iaf dagtid. Samt vid lågt minuspris så sparar man med en liten egenkonsumtion än kostnaden för att sälja.


Vi har lagt SPA poolen värmen på kl 13-16 på uppvärmning då de är billigast/störst risk för minuspriser eller startat billaddning när var -78 öre.
Ja men jag vill ägna min tid åt annat och vill ha något automatiskt som begränsar solenergin till fastighetens för brukning. Solenergin varierar över dag, årstiden och vädret.
 
J JAJansson skrev:
Ja men jag vill ägna min tid åt annat och vill ha något automatiskt som begränsar solenergin till fastighetens för brukning. Solenergin varierar över dag, årstiden och vädret.
Det säger jag inte emot. Vi kör AC och spa poolen som sagt så blir väldigt mindre påverkade. Men även utan dessa så är det inte många kronor det handlar om, så om inte finns någon inställning på växelriktaren eller inte tänker skaffa batteri. Så skulle jag ägna min tid till annat som läget ser ut nu.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
Nej elmätare registrerar vad som matas ut eller vad som köps. Hur styr man ac så den tar all ström som skulle säljas ?
En typisk AC som en LLVP i kylläge drar inte särskilt hög effekt ens på max, kanske 500W typiskt. Vi har i princip alltid igång detta under sommarmånaderna för att styra tempen till typ 23 grader dygnet runt. Höst och vår ger LLVP mycket bra utbyte för värmedrift, där dras mer effekt typ 1500W om det går på maxeffekt (sällsynt). Även detta kör vi normalt så ingen förändring behövs, kör det även under vintern med blygsamt solenergitillskott pga det mycket högre värmeutbytet per krona jfr fjärrvärmealternativet vi använder som komplement. Är det neråt -10 och lägre behöver givetvis fjärrvärmen kicka in med mer effekt för att hålla våra 23 grader överallt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
En typisk AC som en LLVP i kylläge drar inte särskilt hög effekt ens på max, kanske 500W typiskt. Vi har i princip alltid igång detta under sommarmånaderna för att styra tempen till typ 23 grader dygnet runt. Höst och vår ger LLVP mycket bra utbyte för värmedrift, där dras mer effekt typ 1500W om det går på maxeffekt (sällsynt). Även detta kör vi normalt så ingen förändring behövs, kör det även under vintern med blygsamt solenergitillskott pga det mycket högre värmeutbytet per krona jfr fjärrvärmealternativet vi använder som komplement. Är det neråt -10 och lägre behöver givetvis fjärrvärmen kicka in med mer effekt för att hålla våra 23 grader överallt.
Ja och ? Solcellerna producerar över 10.000 Kw . varierar över dagen och om det blir molningt. Hur många AC tycker du jag skall köpa och hur ofta skall jag åka hem för att starta stopp några AC. Dåligt förslag som inte är något för mig.
 
B
J JAJansson skrev:
Ja och ? Solcellerna producerar över 10.000 Kw . varierar över dagen och om det blir molningt. Hur många AC tycker du jag skall köpa och hur ofta skall jag åka hem för att starta stopp några AC. Dåligt förslag som inte är något för mig.
Måste säga att jag är lite imponerad över att du skaffat en solpark på 10MW! Då är det svårt att skaffa en AC för att lösa ditt problem!

Prata med en konsult, eller din balansansvariga för solparken, det finns automatiska lösningar som passar solparken.
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
Ja det funkar om man vill sitta hemma alltid och justera termostat vredet. Ing liv för mig.
Ställ in den via en automation i Home Assistant...

J JAJansson skrev:
Ja och ? Solcellerna producerar över 10.000 Kw . varierar över dagen och om det blir molningt. Hur många AC tycker du jag skall köpa och hur ofta skall jag åka hem för att starta stopp några AC. Dåligt förslag som inte är något för mig.
Men jo, har du så mycket får du väl stänga av. Det lär du inte kunna konsumera själv... Är ju typ vad mina huvudsäkringar klarar (antar 10 kW). Du får väl fixa flera slingor i växelriktaren och stänga av 2/3 av solcellerna då...
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ställ in den via en automation i Home Assistant...



Men jo, har du så mycket får du väl stänga av. Det lär du inte kunna konsumera själv... Är ju typ vad mina huvudsäkringar klarar (antar 10 kW). Du får väl fixa flera slingor i växelriktaren och stänga av 2/3 av solcellerna då...
Inget av din påhitt är aktuella. Home assistant kan inte styra växelriktaren produktion. Var hittar man brytare som kan fjärrstyras för solcells slingor ?. Tänk gärna lite innan du skriver. Du bor väl i lägenhet om huvudsäkringarna bara klara 10Kw.
 
J JAJansson skrev:
Ja och ? Solcellerna producerar över 10.000 Kw . varierar över dagen och om det blir molningt. Hur många AC tycker du jag skall köpa och hur ofta skall jag åka hem för att starta stopp några AC. Dåligt förslag som inte är något för mig.
Men det är ju detta jag säger. Att använda AC på sommaren för att "bränna el" till någon vettig nytta är inte något som kommer att göra vare sig till eller från. Däremot vår och höst, där kan man få ett vettigt utbyte under de timmar solen lyser och god nytta.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Men det är ju detta jag säger. Att använda AC på sommaren för att "bränna el" till någon vettig nytta är inte något som kommer att göra vare sig till eller från. Däremot vår och höst, där kan man få ett vettigt utbyte under de timmar solen lyser och god nytta.
 
Många dålig råd och påhitt i tråden. Tyvärr inget användbart.
Inser att här fins ingen kunskap om det som jag frågade om.
Tack och hej då,
 
J JAJansson skrev:
Nej elmätare registrerar vad som matas ut eller vad som köps. Hur styr man ac så den tar all ström som skulle säljas ?
En ac drar ju nästan inget. Min drar lite i början sen duttar den med några hundra W imellanåt.
 
J JAJansson skrev:
Går det att styra växelriktaren så ingen el sälj när priset är negativt ?

(Eventuellt försvinner 60 öringen)
Bryter du strömmen på ac sidan stänger växelriktaren av sig. Så en kontaktor som klarar effekten skulle funka.
 
J JAJansson skrev:
Går det att styra växelriktaren så ingen el sälj när priset är negativt ?
Enklast, koppla ur den (mha kontaktor?).

Kika på modbus över TCP för de DC omvandlare till AC som har Ethernet port eller RS-485.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.