Hej

köpte en spis till mina ungar som precis flyttade in i sin lägenhet och spisen pajade, så ville jag hjälpa till och tänkte att det var ju super bra att den gamla har 400 och stickpropp..så behöver jag bara köpa en ny med 400 V och stickpropp.
Så den nya kom idag och har 400V precis som den innan, sen har den gamla denna stickpropp på bild 1 och den nya ha en mindre stift....på bild 2

båda är 400V, kan man bara stoppa in den eller behöver man verkligen en elektriker....

Hjäääälp:)

Närbild av en vit stickpropp för 400V med fyra stift och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå stickpropp med tre stift, etikett med text och symboler syns, hålls upp framför en träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Kan ju vara bra att mäta så uttaget (perilex) är rätt kopplat.
På nya spisen har det tagit bort stiftet för nollan. På gamla spisen är stiftet där men högst troligen inte inkopplat
 
Tack för snabb svar, så med troligt att det bara funkar? Vad 'är det värsta som kan hände när man stoppa in?
 
U
T Taleha skrev:
Tack för snabb svar, så med troligt att det bara funkar? Vad 'är det värsta som kan hände när man stoppa in?
Att den får 230v istället för 400v så troligen inget. Hade varit värre om det va en 230v spis som fått 400v
 
  • Gilla
Taleha
  • Laddar…
Det står alltså "elementspänning 400V" på den gamla spisen och så det ska inte vara några problem.
 
ska kika direkt
 
Schema och instruktioner för elektriska anslutningar av spänningselement på 230V och 400V, med varningar om användning i Danmark och Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Taleha skrev:
[bild]
Det är klisterlappen på den gamla spisen
 
Det är alltså stickproppen på den andra bilden som är till den nya spisen? Det är bara att koppla in.

Längre version:
I ett perilexuttag skall finnas tre faser, nolla och jord. Gör det det så är det bara att koppla in spisen oavsett om stickproppen har fyra eller fem stift. Men det händer att nollan saknas i uttaget. Om nollan saknas och spisen behöver den så kommer inte spisen att fungera. I värsta fall går den sönder. Om man därför byter från en spis med 400 V elementspänning till en spis med 230V elementspänning är det värt att kontrollera att uttaget är rätt kopplat. Men eftersom din nya spis har 400V elementspänning kommer du inte att ha det problemet även om nollan skulle saknas i uttaget.
 
  • Gilla
Taleha
  • Laddar…
sista är för den nya
 
  • Närbild av kopplingsschema för en ny apparat som visar anslutningar för 400V med faserna brun, svart och grå samt jordningen GR/YE.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tillkom en bild medan jag skrev. Eftersom din gamla spis har 230V elementspänning så vet du att nollan finns i uttaget. Så du har dubbel säkerhet. Nollan finns där och den behövs inte.
 
A Avemo skrev:
Det är alltså stickproppen på den andra bilden som är till den nya spisen? Det är bara att koppla in.

Längre version:
I ett perilexuttag skall finnas tre faser, nolla och jord. Gör det det så är det bara att koppla in spisen oavsett om stickproppen har fyra eller fem stift. Men det händer att nollan saknas i uttaget. Om nollan saknas och spisen behöver den så kommer inte spisen att fungera. I värsta fall går den sönder. Om man därför byter från en spis med 400 V elementspänning till en spis med 230V elementspänning är det värt att kontrollera att uttaget är rätt kopplat. Men eftersom din nya spis har 400V elementspänning kommer du inte att ha det problemet även om nollan skulle saknas i uttaget.
Precis, den på andra bilden är den nya. Den som bara ha 3 stift
 
A Avemo skrev:
Det tillkom en bild medan jag skrev. Eftersom din gamla spis har 230V elementspänning så vet du att nollan finns i uttaget. Så du har dubbel säkerhet. Nollan finns där och den behövs inte.
Tack för alla super snabba svar. Det låter som det är ok att jag kan bara koppla in?
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Det står alltså "elementspänning 400V" på den gamla spisen och så det ska inte vara några problem.
Tack för svaret, lagt in en bild med Elementspänning 230V
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…

Bästa svaret

T Taleha skrev:
Tack för alla super snabba svar. Det låter som det är ok att jag kan bara koppla in?
Ingenting kommer att gå sönder. Skulle någon ha gjort en konstig koppling i uttaget skulle det kunna leda till att ett par plattor inte fungerar alternativt får låg effekt. Det är bara att koppla in och om det mot förmodan inte fungerar som det skall så tar du det därifrån.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.