N Niq skrev:
Kan du ta en bild på hela eldstaden?
I vad för rum finns den här eldstaden? Kan det ha varit ett kök där tidigare ?
I ett vardagsrum. Men gammalt hus så kan nog varit annat förr
 
  • Vit öppen spis med svart nätöverdrag, sotiga fläckar och visst förfall, belägen i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser ingen uppenbar tilllufts spalt/hål iaf.
Vad är det för rum på andra sidan väggen där spjället sitter?
Kan det ha varit ett kök med vedspis där någon gång i tiden?
 
M MrDizzy skrev:
Jag ser ingen uppenbar tilllufts spalt/hål iaf.
Vad är det för rum på andra sidan väggen där spjället sitter?
Kan det ha varit ett kök med vedspis där någon gång i tiden?
Kolla bilden jag la in längre upp. Där är det ett litet hål (kanske tilluftshål) till höger i bild, på sidan av spisen. Ingenting på andra sidan, mot yttervägg
 
Det ser ut som det varit en eldstad för matlagning. Antingen över öppen eld eller så har där funnits en vedspis. Eller bara en bakugn. Min gissning är att det där extra spjället är anslutet till en rökgång för en bakugn som nu antingen är nedmonterad eller igenmurad.
Hur stor är murstocken? Finns det utrymme för en bakugn?
Alternativt så finns det någonstans en ventil som är avsedd att användas som ventilation som kanske är igensatt eller så har någon satt en sollucka i den.

Hur ser det ut på andra sidan murstocken vad finns där?

Jag gissar ju nu bara utifrån bilderna.
 
Det brukar se ut sådär när man har en vedspis. Skjutspjället är till vedspisens rökkanal och det andra är till för att öppna/stänga vädringen i spiskåpan.

Säkert har det tomma utrymmet under hällen täckts efter att man monterat bort en vedspis som suttit där och haft en anslutning till rökgång bakåt. Det har inte varit menat att man ska elda upp i kåpan där spjällets handtag sitter.

En rätt knäppt gjord ombyggnad enligt min mening. Om du vill ha en vettig eldningsmöjlighet på ett enkelt sätt så hade jag övervägt att knacka bort den nya överbygganden och se om det går att ställa någon typ av insats i nischen med anslutning till vedspisens ursprungliga rökgång.
 
R Räknenisse skrev:
Det brukar se ut sådär när man har en vedspis. Skjutspjället är till vedspisens rökkanal och det andra är till för att öppna/stänga vädringen i spiskåpan.

Säkert har det tomma utrymmet under hällen täckts efter att man monterat bort en vedspis som suttit där och haft en anslutning till rökgång bakåt. Det har inte varit menat att man ska elda upp i kåpan där spjällets handtag sitter.

En rätt knäppt gjord ombyggnad enligt min mening. Om du vill ha en vettig eldningsmöjlighet på ett enkelt sätt så hade jag övervägt att knacka bort den nya överbygganden och se om det går att ställa någon typ av insats i nischen med anslutning till vedspisens ursprungliga rökgång.
Du verkar ha koll på läget, tack för svaret! Vet dock inte om jag håller med om att den åtgärden går under ett "enkelt sätt" :)
Varför skulle det vara olämpligt att elda upp i kåpan menar du? Borde inte det enkla sättet vara att täppa igen rökutgången och låta allt åka upp bara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.