Går det att styra växelriktaren så ingen el sälj när priset är negativt ?

(Eventuellt försvinner 60 öringen)
 
  1. Ja det går.
  2. Hur man gör beror på anläggningen.
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
  1. Ja det går.
  2. Hur man gör beror på anläggningen.
Fornius inverter 15 kw 4 slingor 2 + 2 (öst väst) Göteborg
 
J JAJansson skrev:
Fornius inverter 15 kw 4 slingor 2 + 2 (öst väst) Göteborg
Jag skulle inte göra det då du bor i Göteborg!
Solcellerna är ju alltid på strålande humör ;)

Skämt o sida så är de inte så illa i SE3 som vi i SE4 och inte varit så farligt här.

Jag skulle nog kolla manualen till din växelriktare som du kan hitta på tillverkarens hemsida.
 
B buffyin skrev:
Jag skulle inte göra det då du bor i Göteborg!
Solcellerna är ju alltid på strålande humör ;)

Skämt o sida så är de inte så illa i SE3 som vi i SE4 och inte varit så farligt här.

Jag skulle nog kolla manualen till din växelriktare som du kan hitta på tillverkarens hemsida.
Manualen har ingen info om att begränsa produktionen till enbart konsumtion. Känns fel att betala för att sälja el till negativt pris.
I dagsläget är enda möjligheten att stänga ner produktionen helt för att slippa betala för överskotts el :(
Tyvärr så blir det konsekvensen när 60 öringen försvinner.
 
J JAJansson skrev:
Manualen har ingen info om att begränsa produktionen till enbart konsumtion. Känns fel att betala för att sälja el till negativt pris.
I dagsläget är enda möjligheten att stänga ner produktionen helt för att slippa betala för överskotts el :(
Tyvärr så blir det konsekvensen när 60 öringen försvinner.
Eller att dra upp elförbrukingen mha extra värme till uterum / spa / pool / elbil etc
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Eller att dra upp elförbrukingen mha extra värme till uterum / spa / pool / elbil etc
Känns fel. Investera i stora elförbrukare och styrutrustning för att starta stoppa dessa
 
J JAJansson skrev:
Känns fel. Investera i stora elförbrukare och styrutrustning för att starta stoppa dessa
Tänkte mer på att använda om man har.
Eller om man har solceller och nu ändå ska tex investera i pool så lite extra styrning samt att man kan känna, "skönt att jag för användning för elen iaf"
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
S
Är det verkligen lönt?
Då måste du ju köpa el och betala elöverföringen och skatt på det du förbrukar.
 
M MrDizzy skrev:
Tänkte mer på att använda om man har.
Eller om man har solceller och nu ändå ska tex investera i pool så lite extra styrning samt att man kan känna, "skönt att jag för användning för elen iaf"
Har elbil :) Men ingen lösning på problemet att behöva betala för produktionen .
S sinuslinus skrev:
Är det verkligen lönt?
Då måste du ju köpa el och betala elöverföringen och skatt på det du förbrukar.
När batteriet i elbilen är laddat så säljer jag el och får betala för det! Det är därför jag efterlyser någo automatisk utrustning som reducerar överskottsproduktionen till 0 när elpriset är negativt.
 
S
J JAJansson skrev:
Har elbil :) Men ingen lösning på problemet att behöva betala för produktionen .

När batteriet i elbilen är laddat så säljer jag el och får betala för det! Det är därför jag efterlyser någo automatisk utrustning som reducerar överskottsproduktionen till 0 när elpriset är negativt.
Ja men om det stänger av växelriktaren så får du betala 50 öre skatt plus elöverföringen för det du förbrukar. Minuspriserna har hittills varit under väldigt kort tid.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
Manualen har ingen info om att begränsa produktionen till enbart konsumtion. Känns fel att betala för att sälja el till negativt pris.
I dagsläget är enda möjligheten att stänga ner produktionen helt för att slippa betala för överskotts el :(
Tyvärr så blir det konsekvensen när 60 öringen försvinner.
Kvittas konsumtion och produktion för varje timme av ägaren till nätet? Om det är så kan man stänga av halva tiden och slå på halva...

Annars kan jag rekommendera en AC att köra på max så får man lite skönt hemma när solen skiner...
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
B
S sjoelund skrev:
Kvittas konsumtion och produktion för varje timme av ägaren till nätet? Om det är så kan man stänga av halva tiden och slå på halva...

Annars kan jag rekommendera en AC att köra på max så får man lite skönt hemma när solen skiner...
Det mäts helt separat. Man kan ha produktion och konsumtion samma timme. Ingen kvittning alltså.
 
S sjoelund skrev:
Kvittas konsumtion och produktion för varje timme av ägaren till nätet? Om det är så kan man stänga av halva tiden och slå på halva...

Annars kan jag rekommendera en AC att köra på max så får man lite skönt hemma när solen skiner...
Nej elmätare registrerar vad som matas ut eller vad som köps. Hur styr man ac så den tar all ström som skulle säljas ?
 
J JAJansson skrev:
Nej elmätare registrerar vad som matas ut eller vad som köps. Hur styr man ac så den tar all ström som skulle säljas ?
Svårt att få den exakt, man får höfta lite och sätta den på högsta effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.