Jag kände en dålig lukt i badrummet och började felsöka. Men nu har jag bytt insats i golvbrunnen. Den gamla packningen var inte helt fräsch. Sen har jag bytt vattenlås och röret fram till väggen. Där sitter det ett gummipackning till 40mm som jag inte bytt. Men den verkar tät för det är inte lätt se dra ur röret.
Sen har skrubbat toaletten noga.
Igår kväll kände jag plötsligt lukten i toaletten som ligger vägg i vägg. De delar så klart stam som går ner till undervåningen.
I båda sitter det frånluft till ftx:en. Jag har svårt att tro att det hinner bli torrt i vattenlåsen. Det luktar inte på vinden om det nu skulle vara avluftningen som pajat.
Så jag vete fan vad jag ska göra här näst. Är det någon som har tips? Jag märker inte av lukt eller vatten i rummet under där stammen fortsätter ner i plattan.
 
4774
S Surgubbe skrev:
Jag kände en dålig lukt i badrummet och började felsöka. Men nu har jag bytt insats i golvbrunnen. Den gamla packningen var inte helt fräsch. Sen har jag bytt vattenlås och röret fram till väggen. Där sitter det ett gummipackning till 40mm som jag inte bytt. Men den verkar tät för det är inte lätt se dra ur röret.
Sen har skrubbat toaletten noga.
Igår kväll kände jag plötsligt lukten i toaletten som ligger vägg i vägg. De delar så klart stam som går ner till undervåningen.
I båda sitter det frånluft till ftx:en. Jag har svårt att tro att det hinner bli torrt i vattenlåsen. Det luktar inte på vinden om det nu skulle vara avluftningen som pajat.
Så jag vete fan vad jag ska göra här näst. Är det någon som har tips? Jag märker inte av lukt eller vatten i rummet under där stammen fortsätter ner i plattan.
Pröva att skura väggarna och taket vid toaletterna. Kan vara ångor som satt sig och börjat avge den otrevliga lukten.
 
Står där någon tvättmaskin som används sällan? Vattnet som står i den börjar lukta om det är låg omsättning.

/Höghus
 
4774 4774 skrev:
Pröva att skura väggarna och taket vid toaletterna. Kan vara ångor som satt sig och börjat avge den otrevliga lukten.
Kan vara det men det känns långsökt. Men jag har ju slut på idéer.
Mardrömmen är att rör hoppas isär i väggen men det tror jag inte.
 
Höghus Höghus skrev:
Står där någon tvättmaskin som används sällan? Vattnet som står i den börjar lukta om det är låg omsättning.

/Höghus
Tyvärr ingen sånt.
 
4774
S Surgubbe skrev:
Kan vara det men det känns långsökt. Men jag har ju slut på idéer.
Mardrömmen är att rör hoppas isär i väggen men det tror jag inte.
När vi köpte vårt hus så märkte jag av samma typ av lukt trots rensning av alla brunnar, vattenlås och toastol och golv. Inget hjälpte förrän jag tog ett rakblad och skrapade på väggarnas kakelplattor och fick mitt livs äckel chock då det var som en tjock hinna som inte gav sig förrän jag skrapat bort allt från alla plattor på väggen runt toan. Jag är pedant så jag ger mig aldrig förrän allt är skinande rent. Så prova och om det inte är så , så är även det uteslutet iaf. Annars behöver stammarna rensas antar jag. Har du golvvärme så är det den som gör att ångorna går uppåt. Vanlig fysisk 😃 fick jag lära mig.
 
Bräddavloppet i handfatet?
 
BirgitS
Det brukar gå att känna var det luktar mest (källan) om man nosar runt kring allt vatten och avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.