Fick med en gammal (?) popnittång i en lattjolajbanlådda jag köpte på auktion.
Absolut inget märkvärdigt med den men har en rätt skön feeling. Det står AIRCRAFT MATERIALS LTD, LONDON ENGLAND på den.
Det fattas dock nån liten plupp, skall nog vara nån slags bult eller nåt, i övre högra hörnet i den bifogade filen.
Har inte hjärta att slänga den utan att först försöka få tag i reservdelar till den. Så om nån vänlig själ har en tips om var man eventuellt kunde hitta delar, typ pluppen och såna där ploppar som gör att man kan använda olika slags popnitar, så skulle jag och den gamla tången bli sååå glada....:D
 
  • Popnittång.jpg
svettove skrev:
Fick med en gammal (?) popnittång i en lattjolajbanlådda jag köpte på auktion.
Absolut inget märkvärdigt med den men har en rätt skön feeling. Det står AIRCRAFT MATERIALS LTD, LONDON ENGLAND på den.
Det fattas dock nån liten plupp, skall nog vara nån slags bult eller nåt, i övre högra hörnet i den bifogade filen.
Har inte hjärta att slänga den utan att först försöka få tag i reservdelar till den. Så om nån vänlig själ har en tips om var man eventuellt kunde hitta delar, typ pluppen och såna där ploppar som gör att man kan använda olika slags popnitar, så skulle jag och den gamla tången bli sååå glada....:D
Jag hade börjat här:

Aircraft Materials Ltd
Bettws Road
Bridgend
CF32 8PL (Road Map)
Mid Glamorgan

Tel: 01656 727000
Fax: 01656 721100

vet dock inte om det är det företag du söker, hittade via google.
 
Tack för svaret. Jag tittade på deras hemsida men de verkar vara mer inriktade på rena flygplansgrejjer, typ fallskärmar och sånt. De kanske höll på med andra verktyg förr också. Jag provar att maila dem iallfall.....spännande värre....;)
 
svettove skrev:
Tack för svaret. Jag tittade på deras hemsida men de verkar vara mer inriktade på rena flygplansgrejjer, typ fallskärmar och sånt. De kanske höll på med andra verktyg förr också. Jag provar att maila dem iallfall.....spännande värre....;)
Är nog inte så konstigt, det stod på tången "Aircraft Materials" vilket jag har för mig betyder Flygplans material :)
 
AndersS skrev:
Är nog inte så konstigt, det stod på tången "Aircraft Materials" vilket jag har för mig betyder Flygplans material :)
jo..det stämmer ju, men det stod även ltd, vilket indikerar att resten (dvs aircraft material) är namnet på aktiebolaget. det är säkert så att de gjorde handverktyg förr.

Vilket material är den gjord i? Aluminium?
 
jomen, pur gammal hederlig aluminium skulle jag tro att det är.
 
Daniel_N skrev:
jo..det stämmer ju, men det stod även ltd, vilket indikerar att resten (dvs aircraft material) är namnet på aktiebolaget. det är säkert så att de gjorde handverktyg förr.

Vilket material är den gjord i? Aluminium?
:) det var precis det jag avsåg. Tittar du på många av de mindre flygplanen så är de popnitade och detta var säkert ett verktyg de sålde för detta ändamålet. Kanske med lite mera finess för att kunna sätta nitar i lättmetall.
 
Jomen, ni hade helt rätt.
Fick svar från Aircraft Materials och dom hade faktiskt gjort verktyg förr i tiden. Det var dock väldigt nerlagt så dom kunde inte hjälpa mig med delar. Får prova att meka ihop det med nån slags bult eller nåt istället och hålla tummarna :p
Tack så mycket för att ni iddes svara på den här lite udda frågan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.