Hej!

Vi bor i radhus och skall lägga nytt parkettgolv i vardagsrum, kök och del av hallen. Se gulmarkerat område på bifogad bild.

1. Vilket håll hade ni lagt parketten på?
2. Hade ni gjort en skarv mellan vardagsrum och hall?

Extra info för den intresserade:
* Vi har mycket fönster åt söder (vardagsrummet).
* Vi kommer även att lägga golvvärme under parketten och den kommer att behöva läggas 90 grader jämfört med parketten.
* Vi kommer att lägga detta golv: https://www.byggmax.se/parkettgolv-ek-3-stav-lackad-14mm-barlinek
 
  • Arkitektonisk ritning av husplan med mått, rumsbeteckningar och färgmarkeringar. Kompassros i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Man brukar lägga parketten längs dom långa väggarna du kan börja med väggen ifrån burspråket till trappan alltså längs med ljusinsläppet.
Jag skulle lagt en skarv mitt i dörröppningen så att golven kan röra sig…
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Hej Pontus
Nu ska du få en "curved ball".

Jag ställde samma fråga till min svåger som är byggare.
Mitt vardagsrum har fönster åt 3 håll och hans svarade: Lägg den diagonalt !.
Vi garvade och sen började tankarna snurra.
Men sagt och gjort, ja la parketten diagonalt och har fått så mycket positiv respons genom åren. Det var 19 år sen den lades in (typ skeppsgolv). Och nu är all parkett i alla rum diagonalt ;-)

Så jag skulle lägga parketten så som ritningen visar i vardagsrummet och tvärs om i köket. Det innebär att parketten visar vägen in i vardagrummet och samma när man tittar in i köket.

Fundera på den 😉

//Janne
 
  • Gilla
Pontus Westlin och 1 till
  • Laddar…
För ev framtida läsare så tänkte jag skriva lite om hur vi gjorde tillslut.

* Vi la golvet från "nord-sydlig"-riktning, alltså längs med ljusinsläppet. Vi är väldigt nöjda med detta.
* De tips vi fått från hantverkare/vänner/"folk i allmänhet" har oftast varit att lägga golvet längs med ljusinsläppet för att då syns "änd-skarvarna" så lite som möjligt.
* Det blev ingen skarv mellan kök och vardagsrum, vi tyckte det blev finare att allt sitter ihop. Om det verkar vara ett problem framåt så tänkte vi att vi alltid kan såga en skarv i efterhand.

Tack för input @Rejäl och @Jan_G
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.