Hej!

Vi har länge velat ha en lönndörr till hemmabion.

Nu gå tankarna att regla upp en vägg ställa bokhyllor mot den och en bokhylla ska gå att öppna likt en dörr.
Bilden är som rummet är nu, öppnningen i mitten där vill vi ha öppningen som får bli ca 80cm som en billy bokhylla.
Det ska mot den uppreglade väggen där det är kryssat stå varsin bokhylla på varsin sida.
Mao ska bokhyllorna stå mot en vägg inte byggas in då plats inte finns för det.
Helst ska bokhyllan öppnat utåt men inget krav.

Någon som har tips om en bra konstruktion, gångjärn etc?

Info: bredd 390cm, höjd 220cm

Vardagsrum med trätak, soffa till vänster, TV till höger, och en öppning i mitten markerad med röda kryss, tänkt att bli en lönndörr bakom en bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ställ hyllan på möbelhjul.
Undrar hur långe en IKEA-produkt klarar det.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Ett alternativ jag tänkt på är att skaffa dörrar till billy bokhyllan sen ta bort bakstycket och såldes går man in via garderoben. Då blir det såklart bygga ett ramverk för att stärka upp konstruktionen.
 
C
R robber skrev:
Ett alternativ jag tänkt på är att skaffa dörrar till billy bokhyllan sen ta bort bakstycket och såldes går man in via garderoben.
Fast sätter du dörrar på bokhyllan blir det ju inte mycket till lönndörr 🙂
Finns i så fall färdiga nischdörrar, som garderobsdörrar med karm, som kan användas för ändamålet.
 
C cpalm skrev:
Fast sätter du dörrar på bokhyllan blir det ju inte mycket till lönndörr 🙂
Finns i så fall färdiga nischdörrar, som garderobsdörrar med karm, som kan användas för ändamålet.
Sant det blir lön dörrar då plural dvs :)

Troligen håller inte en Billy om ungarna springer dagligen.

Har de hemma och perfekt höjd etc därav Billy spåret
 
En till fundering då jag har båda att man kan öppna båda utåt dvs dolda gångjärn på båda rackarna sen hjul eller något under som nämnes ovan.

Typ
Två vita bokhyllor står intill varandra i ett rum med trägolv och träpanel i taket, och en bordtennisbord syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
måste bli härlig luft där inne efter ett tag
 
C
R robber skrev:
Sant det blir lön dörrar då plural dvs :)
Det jag menade var att en bokhylla med dörrar inte längre ser ut som en bokhylla, utan... ett par dörrar 🙂

Som du själv är inne på tror jag det finns en anledning till att just bokhyllor som lönndörrar är förbehållet fiktionen. Laddar man hyllorna med böcker, vilket ju är själva poängen, väger de multum. Måste vara en jäkligt robust konstruktion om inte hela skiten skall braka ihop när man öppnar och stänger. Det blir också rejält tungt att öppna och stänga, en icke obetydlig skaderisk, och risken är också att man har böcker över hela golvet om man är lite för ivrig.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett mycket glatt barndomsminne av att jag en gång hittade en lönndörr hos en granne. Man gick in via en garderob, baksidan svängde upp när man trampade på en planka på "golvet" i garderoben. Har ingen som helst input i lämplig byggteknik men kommer fortfarande ihåg det som så otroligt häftigt. 🤩

Det var ett litet lönnrum för hembränningsapparaten samt ölförrådet. 😇
 
  • Gilla
robber
  • Laddar…
Tack för all feedback.

Jag kör att man går in via en garderob. Att det hänger ytterkläder i den garderoben som inte är säsongs kläder sedan ett bakstycke man öppnar.
 
"I like to make stuff" på youtube har byggvideos på både bokhylla och garderob som lönndörr.
 
  • Gilla
robber
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det jag menade var att en bokhylla med dörrar inte längre ser ut som en bokhylla, utan... ett par dörrar 🙂

Som du själv är inne på tror jag det finns en anledning till att just bokhyllor som lönndörrar är förbehållet fiktionen. Laddar man hyllorna med böcker, vilket ju är själva poängen, väger de multum. Måste vara en jäkligt robust konstruktion om inte hela skiten skall braka ihop när man öppnar och stänger. Det blir också rejält tungt att öppna och stänga, en icke obetydlig skaderisk, och risken är också att man har böcker över hela golvet om man är lite för ivrig.
Klart att man ska ha motordrivet och fjärrstyrt. Med app såklart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.