Har sökt svaret men inte riktigt funnit något konkret. Hur som helst, frågan är enkel; kan jag låta frånluften från FTX-aggregatet gå ut genom samma takhuv som köksfläkten?

Anledningen är att jag gärna har så få "skorstenar" som möjligt på taket. Det kommer bli en skorsten för kaminen och det skulle se mäkta fult ut enligt mig om man måste har tre pipor ut genom taket i samma ände av huset.

Går det inte att samköra köksfläkt och frånluften från FTX-systemet så blir det ett väggdon för FTX:en.
 
Du vill inte koppla in en fläkt i samma kanal som FTX. Möjligtvis en spiskåpa, men jag vet inte hur bra det fungerar i praktiken.

Vill du spara plats på taket kan du föra ut luften från spisen genom ytterväggen.
 
  • Gilla
Benpe
  • Laddar…
Så länge du inte delar kanal upp genom taket så är det nog inga problem att dela samma takhuv.

Ska du dela kanal upp genom taket så finns det ett sätt att göra det på som är godkänt ur brandskydds synvinkel, då jag fått ok på en sådan lösning.

Det som man vill undvika är att brand från köksfläkten går via ventilationssystemet och tänder eld på isoleringen om jag förstått det rätt
 
  • Gilla
Benpe
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Så länge du inte delar kanal upp genom taket så är det nog inga problem att dela samma takhuv.

Ska du dela kanal upp genom taket så finns det ett sätt att göra det på som är godkänt ur brandskydds synvinkel, då jag fått ok på en sådan lösning.

Det som man vill undvika är att brand från köksfläkten går via ventilationssystemet och tänder eld på isoleringen om jag förstått det rätt
Hur ser det sättet ut? Takhuven jag tittar på har bara en inkommande kanal och måste därmed ha någon typ av förgrening straxt innan luften entrar takhuven från antingen köksfläkten eller ftx aggregatet.

Jag hittade en liknande som hade två inkommande kanaler med skljevägg men den var ganska stor och kostade över 7000:-. Höll på att trilla av stolen.

Får avvakta och fundera på hur jag gör.
 
På insidan taket har jag ett 45° T-koppel.
https://www.luftbutiken.se/t-ror/8259-t-ror-45-160-160.html

Mellan 45° Tkopplet och FTX-en har jag ett backspjäll så att som jag slår på spisfläkten så kan den inte tycka luft in mot FTXen.

Sen måste man ha ett brandskyddsspjäll alldeles i anslutning till köksfläkten för att förhindra brand.
Dessutom ska man inte ha flex-rör el köksventilations slang upp från kökfläkten utan riktigt spiro rör i plåt. (också för att förhindra brand)

Jag satte dessutom även ett backspjäll mellan 45° Tkopplet och köksfläktröret så att FTXen inte kan trycka luft bakvägen genom köksfläkten (då den inte är på)

Det blev godkänt iaf ur brandskyddssynvinkel.

Diagram av köksfläktinstallation som visar positioner för FTX, backspjäll och brandskyddsspjäll inuti taket, samt hur dessa är anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Benpe och 1 till
  • Laddar…
i mitt hus från 1981 är köksfläkten kopplad direkt till ftx-en har inte varit några problem med det.

däremot satte jag ett brandspjäll ovanför köksfläkten för ett 10-tal år sen för att minska brandspridningsrisken
 
M MrDizzy skrev:
På insidan taket har jag ett 45° T-koppel.
[länk]

Mellan 45° Tkopplet och FTX-en har jag ett backspjäll så att som jag slår på spisfläkten så kan den inte tycka luft in mot FTXen.

Sen måste man ha ett brandskyddsspjäll alldeles i anslutning till köksfläkten för att förhindra brand.
Dessutom ska man inte ha flex-rör el köksventilations slang upp från kökfläkten utan riktigt spiro rör i plåt. (också för att förhindra brand)

Jag satte dessutom även ett backspjäll mellan 45° Tkopplet och köksfläktröret så att FTXen inte kan trycka luft bakvägen genom köksfläkten (då den inte är på)

Det blev godkänt iaf ur brandskyddssynvinkel.

[bild]
Kanon! På det sättet finns det hopp. Då kan frånluften eventuellt få pysa ut genom takkupan. :)
 
M MrDizzy skrev:
På insidan taket har jag ett 45° T-koppel.
[länk]

Mellan 45° Tkopplet och FTX-en har jag ett backspjäll så att som jag slår på spisfläkten så kan den inte tycka luft in mot FTXen.

Sen måste man ha ett brandskyddsspjäll alldeles i anslutning till köksfläkten för att förhindra brand.
Dessutom ska man inte ha flex-rör el köksventilations slang upp från kökfläkten utan riktigt spiro rör i plåt. (också för att förhindra brand)

Jag satte dessutom även ett backspjäll mellan 45° Tkopplet och köksfläktröret så att FTXen inte kan trycka luft bakvägen genom köksfläkten (då den inte är på)

Det blev godkänt iaf ur brandskyddssynvinkel.

[bild]
Vad har du för kanalstorlek på ftx och imkanal?

Har du tex dimmat upp kanalen efter tkopplet? Dvs den sträcka från tkopplet till venthuven?

Själv vill jag gärna dela en venthuv med både im kanal och ftx avluft för att slippa att imkanalen står öppen och skit kan komma in.
Min teori är att delar man med ftx så har man luft ut hela tiden.
 
B buhu skrev:
Vad har du för kanalstorlek på ftx och imkanal?

Har du tex dimmat upp kanalen efter tkopplet? Dvs den sträcka från tkopplet till venthuven?

Själv vill jag gärna dela en venthuv med både im kanal och ftx avluft för att slippa att imkanalen står öppen och skit kan komma in.
Min teori är att delar man med ftx så har man luft ut hela tiden.
Imkanalen vet jag inte än då val av köksfläkt och tillhörande delar inte är fastställda. Frånluftskanalen för FTX däremot kommer vara 160mm rör.
 
B buhu skrev:
Vad har du för kanalstorlek på ftx och imkanal?

Har du tex dimmat upp kanalen efter tkopplet? Dvs den sträcka från tkopplet till venthuven?

Själv vill jag gärna dela en venthuv med både im kanal och ftx avluft för att slippa att imkanalen står öppen och skit kan komma in.
Min teori är att delar man med ftx så har man luft ut hela tiden.
Kommer inte ihåg om jag ökade storleken efter t-kopplet, men tror det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.