Nu har jag äntligen börjat att riva det gamla vindskyddet som jag tidigare haft en del funderingar kring

Det nya vindskyddet kommer att utgå från den här beskrivningen med hela konstruktionen i trycktat virke. Stolpar 95x95 och reglar 25x75. Tre sektioner :
A) L 10m H 1.3m/1.6m (sutteräng)
B) L 7m H 1.6
C) L 1.2m H 1.7m

vindskydd1_med_text.jpg

Vad tror ni om att använda ohyvlat impregnerat virke till reglar? Om det är någon som har en bild på ett plank, staket eller vindskydd med ohyvlad tryckta virke får ni gärna skicka länk, tack!

Dels ser ohyvlat lite råare ut och när jag ska måla det nästa sommar så fäster färgen bättre.

Mvh, Daniel
 
  • Gilla
JT2
  • Laddar…
Håller med. Den ohyvlade ”råa” ytan ger en rustik och kraftfullt känsla.

Jag har förmånen att bo i en kåk där det mesta av virket inne/ute levererats ifrån en ”bondsåg”. Här är ett exempel på en bit av ett oimpat plank som stått sedan 70-talet. Oljades första gången med brun Cuprinol, efter det har vi oljat med vanlig linoljebaserad olja när vi tyckt att det behövs, typ var 5’e år. Skulle ha oljats i år men nu blir det nästa år. Vi har även ett klassiskt falurött staket från 60-talet med liggande reglar (50x100) som är hur fräscht som helst och en altan som byggts med 50x100, 50x125 och 50x150 reglar. Efter 60 tuffa år sjunger den tyvärr på sista versen. Bifogar en bild på planket som säkert klarar sig i minst 20 år till.

ps. grinden som skymtar till vänster (skydd mot vildsvinen) är byggd av återanvänt altangolv, jag gillar återbruk ds.
 
  • Rustikt, slitet plank byggt av ohyvlat virke med grönska och träd i bakgrunden. En grind konstruerad av återanvänt trä syns till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.