D Dortmunder DAB skrev:
Jag har 2 borrhål på 100 meter var (då det finns 2 dricksvattenbrunnar inom 50 meter som jag absolut inte ville skulle få problem med eventuell saltvatteninträngning) och det räcker utmärkt till min Daikin 8 kilowatts bv (installerad 2018).

Det ena borrhålet var vattenrikt (bra) och jag har inte sett minusgrader på kb hittills - även efter flera veckors sträng kyla. Enbart legionellakörningen har använt elpatron och jag har avaktiverat elpatronen annars, har funkat alla vintrar helt utan eltillsats.

Du vill absolut ha ett (eller 2) så djupt borrhål som möjligt för att just slippa eltillsats. Med 13 kilowatts bv så skulle jag garanterat borra 240-260 meter (eller eventuellt 2 på 120-140m). Hur kraftig är Ivten?

Be om en ny offert till Niben på absolut minst 230 meters borrhål (gärna mer) - jag lovar att du kommer ångra dig senare om du inte dimensionerar borran tillräckligt djupt. Cry once…

Mvh
Det står inte i offerten hur kraftig lvtn är men när jag googlar verkar den vara 3-12 kW. Har bett om en uppdaterad offert på ett djupare borrdjup för Niben nu.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ni har varit så himla hjälpsamma och nu söker jag lite mer råd. Vi har bestämt oss för att köra på Niben med ett djupare borrhål. Rörsnubben sa att han inte har något standardavtal utan att vi ju har fått meterpriserna på mail. Det vi har fått ett är först en klumpsumma för installation, pump och ett borrhål på 160 meter. Sedan fick jag meterpris på borrhål utöver 160 meter när jag bad om det. Jag känner att jag vill veta alla kostnader separat, vad som ingår (tex om återställning av mark ingår), om försäkringar gäller och vem som har ansvar om något händer under borrning eller installation. Det rör sig om så mycket pengar så känns som att man vill ha något påskrivet om något händer så att jag inte står där och de bara lämnar över ansvaret. Känns som en rimlig sak att kräva eller? Något mer jag ska tänka på?
 
P pizzaslizze skrev:
Ni har varit så himla hjälpsamma och nu söker jag lite mer råd. Vi har bestämt oss för att köra på Niben med ett djupare borrhål. Rörsnubben sa att han inte har något standardavtal utan att vi ju har fått meterpriserna på mail. Det vi har fått ett är först en klumpsumma för installation, pump och ett borrhål på 160 meter. Sedan fick jag meterpris på borrhål utöver 160 meter när jag bad om det. Jag känner att jag vill veta alla kostnader separat, vad som ingår (tex om återställning av mark ingår), om försäkringar gäller och vem som har ansvar om något händer under borrning eller installation. Det rör sig om så mycket pengar så känns som att man vill ha något påskrivet om något händer så att jag inte står där och de bara lämnar över ansvaret. Känns som en rimlig sak att kräva eller? Något mer jag ska tänka på?
Hur mycket kostar det per extra meter?

Som referens så kostade mina 2 borrhål ca. 50.000 totalt - 2x100m.

Men detta var för 6 år sedan i norra Storstockholm när priserna var låga och konkurrens finns ju på ett annat sätt i en storstad.

Kolla att firman har försäkringar som gäller.

Mvh
 
D Dortmunder DAB skrev:
Hur mycket kostar det per extra meter?

Som referens så kostade mina 2 borrhål ca. 50.000 totalt - 2x100m.

Men detta var för 6 år sedan i norra Storstockholm när priserna var låga och konkurrens finns ju på ett annat sätt i en storstad.

Kolla att firman har försäkringar som gäller.

Mvh
300 kr per meter för borrhål och 850 kr per meter för foderrör, exmoms.

Ditt pris låter billigare ja
 
T
Entreprenören borde kunna ge er en offert/avtal som beskriver vad som ingår, vilka försäkringar de har och vad som inte ingår.
Sen kan de ge ett pris på allt och pris för tillägg, tex extra meter borrning och extra foderrör.
Om ni vet att ni vill ha 200 m hål så borde de kunna skriva det direkt och uppdatera offerten.

Vi fick en offert som hade det upplägget och där ingick "allt" (pump, installation och injustering, ny radiator i pannrummet, borrning till 200 m, foderrör 6m, grävning för slang in till huset, container för uppsamling av borrkax och bortforsling av den). Detta var en klumpsumma.
Sen hade de en formulering om kostnaden för extra foderrör om det skulle krävas och enskilda poster för demontering och bortforsling av gamla pannan resp oljetank så vi kunde välja om vi ville att de skulle gör de sakerna.
De skrev också att de hade en företagsförsäkring för skador upp till 10 miljoner och vi hade datum för installation, borrning och slutjustering.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P pizzaslizze skrev:
300 kr per meter för borrhål och 850 kr per meter för foderrör, exmoms.

Ditt pris låter billigare ja

Relativt vettiga meterpriser - 24000 för 80 extra meter borrhål (160+80 totalt 240m), alltså 30000 med moms inräknad. Om du behöver ett till borrhål och alltså foderrör längst upp så blir det kanske 35000 med moms.

För att vara västra Jämtland så skulle jag säga att det var prisvärt till och med.

Jag skulle utan tvekan betala det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.