Det är en skrämmande utveckling av mellanösternkonflikten man ser nu. Fjärrdetonerade personsökare och walkie-talkies har dödat massvis med folk och skadat tusentals människor, helt blint och urskiljningslöst.

Det är inte utan att man börjar fundera på alla de trådlösa prylar man själv köper. Varifrån kommer dessa, och hur kan man garantera att de inte innehåller en explosiv "payload" som kan detoneras närhelst en angripare känner för det?

Jag vet att detta låter en smula som paranoia men senaste dagarnas evidens är verkligen tankeväckande.

Riktigt kuslig utveckling det här och behöver luftas känner jag.
 
H Harald Blåtumme skrev:
blint och urskiljningslöst.
Tvärtom tänker jag, en riktad attack mot Hizbollah.
 
  • Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tvärtom tänker jag, en riktad attack mot Hizbollah.
Hur vet du vilka som i verkligheten blev offer i denna attack?

Begreppet "collateral damage" räcker inte riktigt till här för att rättfärdiga vad man medvetet gjort.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är en skrämmande utveckling av mellanösternkonflikten man ser nu. Fjärrdetonerade personsökare och walkie-talkies har dödat massvis med folk och skadat tusentals människor, helt blint och urskiljningslöst.

Det är inte utan att man börjar fundera på alla de trådlösa prylar man själv köper. Varifrån kommer dessa, och hur kan man garantera att de inte innehåller en explosiv "payload" som kan detoneras närhelst en angripare känner för det?
Tja. Visst kan man fundera i sådana banor. Inte konstigt alls att tänka och känna så. Men inte heller det minsta logiskt.
H Harald Blåtumme skrev:
Jag vet att detta låter en smula som paranoia men senaste dagarnas evidens är verkligen tankeväckande.
Detta med exploderande personsökare är inte precis något vanligt problem. Vad jag förstått har inget sådant här hänt tidigare. Man kan vara mycket lugn och man behöver inte oroa sig det minsta.
H Harald Blåtumme skrev:
Riktigt kuslig utveckling det här och behöver luftas känner jag.
Risken att drabbas av gängkriminellas bomber och granater är en betydligt större risk i Sverige. Det är nog mer relevant "bombproblem" för de flesta på detta forum.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hur vet du vilka som i verkligheten blev offer i denna attack?
Vet du?

Konsensus är väl att Hizbollah köpt massor av personsökare för att undvika upptäckt via mobiltelefoner och mossad på något sätt lyckats infiltrera leveransen.

Har du någon uppgift om att vanliga icke-hizbola-medlemmar köpt en sådan personsökare?
 
Vi har väl ingen aning om hur många manipulerade personsökare och walkietalkies det handlar om. Inte heller vilka som köpt dem. Hur många av dem som exploderat. Eller vilka som använde dem när de exploderade. Vilka som var målet för attacken vet vi inte heller. Naturligtvis hade attacken en eller flera avsikter. Vad det är vet vi inte heller. Vi vet inte ens vem som genomförde attacken. Det är väldigt många gissningar. Och de flesta gissningar brukar vara fel. Fast med tillräckligt många är ofta någon mitt i prick!

Så vilka som var målet och vem som utförde attacken verkar det råda stor samstämmighet om i gissningarna. Men när det gäller den långsiktiga avsikten gäller motsatsen. Antagligen får vi aldrig veta hela den sanningen. Det är lättare att räkna offren.

Det rapporteras om cirka 3500 skadade och 32 dödade, varav en 10-årig flicka.
Och, nej, jag har naturligtvis heller ingen aning om det är korrekta siffror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.