Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Som trådskapare kan jag meddela att vi har hamnat hyfsat offtopic men va fan, kör på. Kan ju vara intressant med folks åsikter angående denna omdiskuterade avgift.
 
Har bara en sak att säga om Radiotjänst.
Vill man betala så finns det alla möjligheter att anmäla tv innehav. Inga probs
Vill man däremot säga upp ett tv-innehav? SKrattretande, snacka om probs.
Går inte att få tag på dem!!!!
Skicka mejl, vadå det verkar inte som om de läser sina mejl.
I vilket fall får man inga svar.
Ringa, löjligt, kommer ju ine ens fram.
På deras hemsida finns inget alternativ till just uppsägning!!!!!!
Vilket annat bolag som helst skulle bli bojkottat av konsumenterna pga av just dessa anledningar, men inte Radiotjänst.
Undrar varför?

Glömde en sak, Vi är en familj på 4 personer, 2 vuxna, 2 barn ( ett av barnen fyllde nyss 18)
Vi bor i ett enfamiljshus.
Av ngn anledning anser radiotjänst att både jag, min sambo samt vår artonåring borde betala tv. licens.
 
Till att börja med så försvarar jag modellen med TV-licens. Det är bra att TV-kanalerna står fria från myndigheterna.

Men jag försvarar det inte så ihärdigt. Det där med att man står fria från statsmakterna undrar jag vad det är värt den dag det behövs, om vi skulle få en regering som har en glidning i synen på det här med yttrandefrihet och demokrati. Sen skulle det säkert vara billigare att driva in pengarna via skattsedeln.

När min sambo flyttade ihop med mig för ett antal år sen så avanmälde hon sitt TV-innehav. Sen dess så får hon med jämna mellanrum ett kort med licensjagarnas standardmeddelande: "Vi har sett att du inte betalar TV-licens bla bla." Varje gång måste hon ringa och förklara. Varje gång frågar hon om inte jag står med i deras listor. Varje gång svarar de ja. Jamen ser de inte det när de knackar på? Ser de inte våra namn bredvid varandra på dörren?

Nå, det finns ju värre plågoris i vårt moderna samhälle, Tele2 och såna.
 
Knepigt. Jag lyckades avanmäla mitt tv-innehav och har aldrig fått några brev eller annat från SR. Detta trots att jag har en lya som jag hyr ut i andra hand.
 
Nej dom får inte kolla in igenom fönster!
 
Hemmakatten
Som flera påpekat är vi ganska så mycket off topic (och jag har ju själv bidragit till detta :rolleyes:). Men eftersom trådskaparen tycker att det är okej och ämnet engagerar många så kan vi fortsätta lite till tycker jag. Men något litet inlägg som svar på trådskaparens fråga vore fint. ;)
 
On topic

Andreas_Hansson skrev:
Nej dom får inte kolla in igenom fönster!
Källkritik!

Det vet du för att...?
Varför skulle dom inte få kika genom fönstret? Om du begår ett brott utan att dra för gardinerna får du väl skylla dig själv. (Kanske inte direkt ett brott att smita från en avgift men...) Eller har jag sett för många amerikanska deckar nu?

Off topic

Sataya skrev:
Har bara en sak att säga om Radiotjänst.
Vill man betala så finns det alla möjligheter att anmäla tv innehav. Inga probs
Vill man däremot säga upp ett tv-innehav? SKrattretande, snacka om probs.
Går inte att få tag på dem!!!!
Skicka mejl, vadå det verkar inte som om de läser sina mejl.
I vilket fall får man inga svar.
Ringa, löjligt, kommer ju ine ens fram.
På deras hemsida finns inget alternativ till just uppsägning!!!!!!
Vilket annat bolag som helst skulle bli bojkottat av konsumenterna pga av just dessa anledningar, men inte Radiotjänst.
Undrar varför?

Tacka vet jag Telia. Säg upp ett telefonabonnemang, dom lovar att koppla ur telefonen inom tre dagar har jag för mig. Inget snack om månader med uppsägningstid eller bindningstid där inte. Förmodligen en rest från televerket då man inte hade några valmöjligheter om man ville ringa.
 
Tänk om alla hade betalat TV-licens, så fina program vi hade haft då......................
 
Inget brott att smita från TV-licensen.. Det du normalt kan bli skyldig är pengar från den datum du blir påkommen, alt om dom på nått vis kan påvisa innehav bakåt i tiden.

Men har faktiskt klarat mig riktigt bra, Har Aldrig betalt, har inga uppgifter att jag varken har TV eller dator. Allt sånt är köpt via andra kanaler. Eller andra personer som har köpt det åt mig. På 8 år har dom vart å knackat på vad jag vet 1 gång, Sen brukar jag få en påminnelse ifall jag har glömt anmäla innehav 1 gång/år.
Visst jag kan hålla med om att Licensformen är okej. Men jag vill se andra former där jag själv kan bestämma vilka kanaler jag vill se och vill betala för. Tycker det hade vart optimalt att man hade den valmöjligheten via kortet till boxen.
Redan idag så betalar jag för den tv jag ser.. Via kabeltv. Å tacka fan för att Radiotjänst inte har några rättigheter att samköra sina register med andra kanalleverantörer.. :D
 
Teckna inte ett boxerabb bara :)
 
mats_o skrev:
Teckna inte ett boxerabb bara :)
Varför inte det, kört boxer nu sen 2004 utan "problem"

/L
 
Mellanbarn skrev:
On topic



Källkritik!

Det vet du för att...?
Varför skulle dom inte få kika genom fönstret? Om du begår ett brott utan att dra för gardinerna får du väl skylla dig själv. (Kanske inte direkt ett brott att smita från en avgift men...) Eller har jag sett för många amerikanska deckar nu?
Nej.Det var med på tv.Plus tror jag.
Dom får inte gå och kolla in hos folk igenom fönstren.

Ps.Jag betalar..
 
En liten historia från när även jag var licenssmitare. Klockan är exakt 19.30 och det ringer på dörren frun går för att öppna samtidigt som vinjetten till Rapport ekar i vardagsrummet, jag hör att hon pratar med någon men vet inte med vem. Till slut så skruvar jag ner och hör att mannen ifråga säger att han undrar om vi har tv eftersom han hör Rapport, frun svarar "det vet jag inte om vi har, det får du fråga min man..." Ett kanske inte helt smart svar :) Jag går ut till honom och han försöker med mej också men jag svarar typ samma att såvitt jag vet har vi ingen TV. Han lämnar en lapp som vi kan fylla i om vi vill annars hände inget mer...
 
Till trådskaparen, det du kan göra är att säga att du just hade köpt den men blev missnöjd och lämnade tillbaka den, du har nämligen 2 veckor på dig att anmäla innehav.
 
Ok, det lät som en bra idé. Hörde från ett annat håll att man kan hävda att det bara är en skärm utan tv-mottagare som man har kopplat till datorn. Vet att bla. LG sålde sådana för nåt år sedan till de som körde allt via sin dator.
Vi bor på nedervåningen så det är väl bara att mörklägga vardagsrummet för all framtid. Kanske skulle man bygga igen fönstrena :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.