Hej,
Jag har en slänt mot grannens häck. slänten är 40m lång och 50cm hög.
Tanken är att ersätta slänten med en typ av stödmur som alltså skall bli 40m lång och 50cm hög
Vilken är den billigaste lösningen?
Vilken är den enklaste lösningen?
Cortenmur, L-stöd, natur-mur, gabioner, "vanlig mur".

Alla tips mottages. Det får hellre vara lättare än billigt då jag tänkt utföra arbetet själv.
Spontant så känns det som gabioner är billigast och enklast?
 
Är tanken att fylla upp med jordmassor bakom muren? Kan man göra det mot gabion?
 
  • Gilla
simonjansson1
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Är tanken att fylla upp med jordmassor bakom muren? Kan man göra det mot gabion?
Hej,
ja, tanken är att muren kommer att ha jordmassor bakom.
Jag vet faktiskt inte om gabioner kan bära jordmassa. Sen är underlaget pinnmo, så marken är väldigt kompakt och hård. Man kan nästan vertikalgräva utan att det rasar, så gissar på att det inte kommer vara så stort tryck på muren
 
Om det är jordmassor som ska hållas på plats måste L-stöd vara helt överlägsna. Jag menar, hur mycket förankring i marken skulle motsvara att du har ett L som massorna i sig låser fast? Nä, jag tror du ska satsa på L-stöd.....
Snabb googling hittade färdiga som är 240 cm breda och 40 cm höga för 2000 kr dryg st så det skulle bli typ 30 000-40 000 kr i ditt fall. Måste ju vara rätt bra pris för 40 m?

Fylla 40 m gabion ... jag tror du klickar på "beställ" på L-stöden efter tre meter mur.
 
  • Gilla
alejons och 2 till
  • Laddar…
Oavsett vilken lösning som du väljer så är underarbetet det absolut viktigaste. Räkna grovt med att du måste gräva ur ett dike som är som minst 25 cm djupt och 60 cm brett för att få en stabil grund för muren. Multiplicera det med 40 meter så får du fram att du behöver gräva ur 6 kubik jord vilket motsvarar ca 7-8 ton och sedan behöver du skyffla tillbaka runt 10 ton stenkross. Det är inget problem att lösa det för hand med spade och skottkärra men det blir ett antal turer till återvinningen med jorden. Bara så att du är beredd på jobbet som krävs.

Vilken sorts stödmur som du vill ha är ju sedan en fråga om utseende och funktion. L-stöd är förmodligen det som håller bäst över tid men du kanske tycker att murblock är snyggare? Det är upp till dig.
 
  • Gilla
simonjansson1 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en ca 110 cm murad putsad mur och som i hörnan möter en ca 100x100 cm hög gabion. Bakom muren/gabionen stöder detta markhöjningen med en 220 cm hög bokhäck ovanpå. Detta gjordes för 18 år sedan och har hållit. Gabionen är dock fylld med rejäla stenbumlingar samt rester från husgrävningen. Gabionen har även en del jord i sig - de 3/4 st bokplantor växer lika fint där som längs muren.

Jag är inte övertygad om att det blir billigare med gabioner, framför allt på en så lång sträcka. Underarbetet är viktigt för att hålla den rak. Dessutom kräver den fyllnadssten - om man inte redan har detta redan.
 
  • Gilla
simonjansson1
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har en ca 110 cm murad putsad mur och som i hörnan möter en 100x100 cm hög gabion. Bakom muren/gabionen stöder detta markhöjningen med en 220 cm hög bokhäck ovanpå. Detta gjordes för 18 år sedan och har hållit. Gabionen är dock fylld med rejäla stenbumlingar samt rester från husgrävningen. Gabionen har även en del jord i sig - de 3/4 st bokplantor växer lika fint där som längs muren.

Jag är inte övertygad om att det blir billigare med gabioner, framför allt på en så lång sträcka. Underarbetet är viktigt för att hålla den rak. Dessutom kräver den fyllnadssten - om man inte redan har detta redan.
Hej,
jag bor i ett helt nybyggt område där det finns hur mycket tillgång på sten som helst. Så fyllning till gabioner är ingen kostnad när man räknar pris.
Tack för tips :)
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det är jordmassor som ska hållas på plats måste L-stöd vara helt överlägsna. Jag menar, hur mycket förankring i marken skulle motsvara att du har ett L som massorna i sig låser fast? Nä, jag tror du ska satsa på L-stöd.....
Snabb googling hittade färdiga som är 240 cm breda och 40 cm höga för 2000 kr dryg st så det skulle bli typ 30 000-40 000 kr i ditt fall. Måste ju vara rätt bra pris för 40 m?

Fylla 40 m gabion ... jag tror du klickar på "beställ" på L-stöden efter tre meter mur.
Hej,
problemet är bara att jag vill komma så tight som möjligt mot grannens häck. Då blir det svårt för mig att få in L-stödet utan att tappa mark.
Det känns som jag måste välja en murlösning när jag måste gräva ur, men att jag kan bygga muren mot grannens häck
 
Janus82 Janus82 skrev:
Oavsett vilken lösning som du väljer så är underarbetet det absolut viktigaste. Räkna grovt med att du måste gräva ur ett dike som är som minst 25 cm djupt och 60 cm brett för att få en stabil grund för muren. Multiplicera det med 40 meter så får du fram att du behöver gräva ur 6 kubik jord vilket motsvarar ca 7-8 ton och sedan behöver du skyffla tillbaka runt 10 ton stenkross. Det är inget problem att lösa det för hand med spade och skottkärra men det blir ett antal turer till återvinningen med jorden. Bara så att du är beredd på jobbet som krävs.

Vilken sorts stödmur som du vill ha är ju sedan en fråga om utseende och funktion. L-stöd är förmodligen det som håller bäst över tid men du kanske tycker att murblock är snyggare? Det är upp till dig.
Hej,
Jag har faktiskt nytta av överflödig jord / mark så det är inget bekymmer. Som jag har förstått det så kräver en stödmur att minimum 10% av murens totala höjd skall finnas under marken ( i diket som du beskriver). Så i mitt fall som vill ha en myr på 50cm så skall åtminstone 5-10 cm helt vara under mark.

Jag tycker nog murblock är snyggast... :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
simonjansson1 simonjansson1 skrev:
Hej,
jag bor i ett helt nybyggt område där det finns hur mycket tillgång på sten som helst. Så fyllning till gabioner är ingen kostnad när man räknar pris.
Tack för tips :)
Ja, du behöver ju inte så hög gabion. Det är en hel del pyssel med att få yttersidan snygg med stenarna. Jag har också en hel del sten (på olämpliga ställen) efter bygget. Tänk också på att i så fall kolla gabionkvaliten - det lär finnas sådana av sämre kvalitet speciellt på senare år.

Jag ringde vägverket och fick råd då jag byggde!

Skall gabionens synliga sida vara mot grannens häck behöver man väl inte vara så petig?
 
  • Gilla
simonjansson1
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ja, du behöver ju inte så hög gabion. Det är en hel del pyssel med att få yttersidan snygg med stenarna. Jag har också en hel del sten (på olämpliga ställen) efter bygget. Tänk också på att i så fall kolla gabionkvaliten - det lär finnas sådana av sämre kvalitet speciellt på senare år.

Jag ringde vägverket och fick råd då jag byggde!

Skall gabionens synliga sida vara mot grannens häck behöver man väl inte vara så petig?
Hej, Nej precis. Har sett att det finns färdiga burar som är 60cm. Jag tänkte då att det bör räcka med att gräva ut och gjuta fast 10cm av buren i backen.
Jag kommer enbart ha synliga stenar mot ett håll och det är mot mitt hus.
Exakt, jag har också hört att kvaliten inte alltid är så bra.
 
Du behöver inte gjuta utan kan bara begrava en del av gabionerna.
För att fixa ytan så sätter du in en extra vägg och fyller bara en del med sten som du vill se alternativt staplar stenen mer noga där du ser muren. Plocka ut stenar med rätt utseende när du fyller de andra.
Jorden bakom håller du borta genom geotextilduk, den håller också dräneringen på plats.
Att handlasta 40 m gabioner är det nog som få som ser som enkelt.
 
Bara för att vara elak och sarkastisk:
Ingen mur alls måste vara den billigaste. Man kan ju också stjäla materialet, men totalekonomiskt har sådana tilltag ibland visat sig vara det i särklass dyraste!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.