Jag har enskilt vatten och avlopp. Egen sluten tank och en 2 kammarbrunn med markbädd. Markbädden ligger på en höjd och från 2 kammarbrunnen pumpas vatten upp till markbädden.
Jag har även ett vattenreningssystem med salttank och backspolning.
Nu har min vattenpump i brunnen gett upp och vid byte konstateras att pumpen och alla kopplingar/anslutningar av metall i brunnen är söndereroderade eller bortfrätta. Detta p.g.a att saltet från min vattenreningsanläggning åker med samma avlopp som allt gråvatten. Har även fått höra att saltet kommer förstöra själva markbädden.
Ingen av alla rörmokare och vattenreningsföretag som varit inblandade i installationen har nämnt något om saltproblemet.

Så; hur skall jag göra för att inte salt skall komma ut i brunnen?

1. Vattenreningsanläggningen får ett eget annat avlopp, typ till "stenkista"? (icke tillåtet?)
2. Kan jag "fånga upp/filtrera bort" saltet innan det når 2 kammarbrunnen?
3. Kan man ha något i första brunnen, typ offeranoder, som tar smällen så inget, eller bara lite salt går vidare till brunn nummer två där pumpen sitter?
4. Annan bättre lösning?
 
Backspolning skall gå ut i dagvattnet, det skall inte till reningsverket/markbädden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Backspolning skall gå ut i dagvattnet, det skall inte till reningsverket/markbädden.
Ok dagvattnet. Jag har på huset stuprör rakt ner till gräsmattan runt huset. Du menar att det bara skall ut på gräsmattan då helt enkelt. Jag bor utanför planlagt område, i skogen skulle man kunna säga. Jag har ingen dagvattenbrunn eller någonting sådant.
 
R regelkonstruktion skrev:
Ok dagvattnet. Jag har på huset stuprör rakt ner till gräsmattan runt huset. Du menar att det bara skall ut på gräsmattan då helt enkelt. Jag bor utanför planlagt område, i skogen skulle man kunna säga. Jag har ingen dagvattenbrunn eller någonting sådant.
Jag skickar ut det i diket i ängskanten (jag har inte salt, men väl järn och mangan)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skickar ut det i diket i ängskanten (jag har inte salt, men väl järn och mangan)
Ok låter som en enkel lösning. Men hur fungerar det när det är 20 minus, ingen frysrisk eller annan problematik?
 
R regelkonstruktion skrev:
Ok låter som en enkel lösning. Men hur fungerar det när det är 20 minus, ingen frysrisk eller annan problematik?
Jag har ett 20m långt dräneringsrör som plockar upp värme från marken och har bra fall på slutet, men så bor jag på västkusten också där det inte är så många kalla dagar per år.

En stenkista är ju inte heller fel om du är orolig för is, men risken är ju större att det letar sig ned till grundvattnet då.
 
  • Gilla
regelkonstruktion
  • Laddar…
Jag har också jonbytarfilter med salt. Jag fick till mig att inte skicka det till trekammarbrunn en utan fixa eget utlopp. Så det vattnet går ut genom källarens golvbrunn till ett dike strax utanför huset.
Nu efter ett antal år så har jag identifierat två problem - dels har den stackars golvbrunnen av järn fullständigt rostat sönder och att byta det där blir inte särskilt enkelt. Och dels så har allt saltvatten letat sig ner till grundvattnet så att jag nu har betydligt saltare vatten.

Jag har dessutom lärt mig mer om alkalinitet och andra käcka termer och är nu införstådd med att mitt vatten fullkomligen fräter sönder alla ledningar inifrån. Märkligt nog nämnde filterfirman inte ett ord om detta när de installerade lösningen..... 🙄
 
  • Gilla
regelkonstruktion
  • Laddar…
Uppdatering / Jag har nu gjort som föreslagits och lett bort vattnet till ett dike i närheten.
En följdfråga; Jag fick förklarat för mig att saltvatten kan "döda" markbädden. Om jag nu slutar pytsa ut saltvatten till markbädden, kan den då "börja leva" igen? Eller är en "död" markbädd, för evigt död?
Jag hoppas förstås att denna korta tid inte kunnat skada markbädden så allvarligt.
 
När romarna ville vara säkra på att Karthago inte skulle kunna återhämta sig efter det tredje puniska kriget plöjde de sönder alla åkrar och hällde salt i fårorna. Hur mycket det berodde på saltet är svårt att svara på, men Karhago lyckades aldrig hämta sig.
 
R regelkonstruktion skrev:
Uppdatering / Jag har nu gjort som föreslagits och lett bort vattnet till ett dike i närheten.
En följdfråga; Jag fick förklarat för mig att saltvatten kan "döda" markbädden. Om jag nu slutar pytsa ut saltvatten till markbädden, kan den då "börja leva" igen? Eller är en "död" markbädd, för evigt död?
Jag hoppas förstås att denna korta tid inte kunnat skada markbädden så allvarligt.
Fylls det inte på salt hela tiden så lakas bädden sakta ut på salt - eller om man vill, saltet flyttar sig allt längre ut i periferin från infiltreringen och har man tur så fins det uppsamling av vatten med dike, täckdike eller annan dränering i närheten som späder ut den saltare vattnet och leds bort och efter ett antal upp till tiotal år senare rinner ut i Östersjön eller Atlanten på västkusten via våra vattendrag.

Är det inte någon avrinning där saltet kan rinna iväg med avledd vatten utan all vatten/fukt absorberas upp av växtligheten så får man en uppsaltning av marken och till sist nå en nivå där allt färre växter kan leva i det och till sist helt dött. Risken är också att man med tiden får en uppsaltning av grundvattnet också om det inte fins grundvattenströmmar i jorden som flyttar bort saltet i strömningsriktningen med tiden (dvs. sakta flytta till granntomterna) och tex. grävd brunn börja få salint vatten - vilket mäts på kloridnivån på vattnet

Fundera på hur många säckar salt det är på ett år, fundera på hur mycket det är på 10 år, 20 år - mycket av det blir kvar i tomten/fastighetens jord väldigt lång tid framöver om det inte som i ditt fall kan leda bort lakvattnet från fastigheten tämligen direkt med en närliggande dike...

Även om man gör en separat stenkista för lakvattnet och det inte dräneras iväg med dagvattnet eller annan dränering från tomten med relativt kort tidshorisont så blir saltet kvar på fastighetens mark för lång tid framöver - även om det inte just hamnar i infiltrering och ändrar biologin där.
 
Redigerat:
Vad är det för filter, mot vad, som använder sådana mängder salt?

Finns det alternativa filterkonstruktioner för samma problematik som inte använder salt?

Allt är givetvis väldigt beroende på förutsättningar - vi har litet lågt pH i råvattnet samt höga järn och manganhalter. Ett kombinerat avsyrningsfilter (dolomitkalk-granulat, Akdolit) samt "Greensand-filter" (Glaukonit) med backspolning varannan natt ger perfekt vatten. Regenereras med KMnO4 några ggr per säsong. Inget salt över huvud taget i back/renspolningsvattnet, endast järn och manganoxider.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det för filter, mot vad, som använder sådana mängder salt?

Finns det alternativa filterkonstruktioner för samma problematik som inte använder salt?

Allt är givetvis väldigt beroende på förutsättningar - vi har litet lågt pH i råvattnet samt höga järn och manganhalter. Ett kombinerat avsyrningsfilter (dolomitkalk-granulat, Akdolit) samt "Greensand-filter" (Glaukonit) med backspolning varannan natt ger perfekt vatten. Regenereras med KMnO4 några ggr per säsong. Inget salt över huvud taget i back/renspolningsvattnet, endast järn och manganoxider.
Det är när man avhärdar hårt vatten som det kostar salt - för enbart järn och mangan har man som tur var inte det behovet, dock att kalka upp för högre pH (avsyrningsfiltret) så blir vattnet också hårdare i och med mer kalcium och magnesium som löses ut.

Har du koll på vilken nivå du ligger på eller en känsla i form av om det låg, mellan eller hög dosering av tvättmedel ?
 
Tack för alla svar! Många frågetecken som rätas ut!
👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.