Hej!
Vi ligger i startgroparna för att bygga hus och får nya huskataloger i brevlådan varje dag. Det lutar åt ett trähus, så miljövänliga som möjligt i alla aspekter (ex hasoporgrund, limfritt trä mm) - men ändå ett hyfsat "nyckelfärdigt" hus där vi inte behöver göra något större själva. Efter många timmars googlande så återkommer jag ofta till hus från Karlsonhus, men hemsidan är inte uppdaterad på ett år och jag bli liksom inte ens klok på om de fortfarande är verksamma. Jag hittar inte jättemycket om dem och min man är tveksam till att ta en mindre firma vad gäller tex ekonomisk säkerhet och hur snabbt bygget blir klart. Är det någon här som har byggt hus med Karlsonhus de senaste 5 åren? Var i Sverige isåfall? Hur upplevde ni det, genom hela processen? Går det att få totalenprenad eller hur funkar det? Alla erfarenheter, synpunkter och infallsvinklar gällande denna firma mottages tacksamt!
 
https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/uppmaning-bojkotta-mm-hus-och-karlsonhus.3047/
https://www.byggahus.se/forum/threads/karlsonhus-erfarenheter.172115/

Om du använder sökfunktionen så hittar du flera trådar. Karlsonhus bör man nog inte se som ett husföretag, utan som bedragare. Den andra länken går till en tråd som börjar i god anda, men där man ser hur användaren sakta med säkert sugs in i bedrägeriet.

Lite super nedkortat sammandrag:

De lurade en familj att förskottsbetala hela sitt hus, och några dagar därefter försatte ägaren bolaget i konkurs. Pengarna användes till skulder som gjorde det lättare att starta om bolaget efter konkursen.
 
  • Gilla
lilla.ginkgo
  • Laddar…
Tack! Jag sökte men hittade inte dessa trådar då. Men det avgör ju saken, även om det är en hel del år sedan det hände. Oerhört tråkig historia, men jag tar helt klart lärdom av den inför kommande husbygge....
 
Nu händer det saker.

Jag fick detta som PM från en person som ingår i ledningen för Karlssonhus:

"Hej Hempularen,
du skall helst källgranska innan du lägger ut osanningar om Karlsonhus.
Det kan stå dig dyrt!"

Alltså kommunikation från ett svenskt husföretag!
INGEN seriös företagare utrycker sig så! Men från ett företag som lurat en privatperson/kund på över 3 milj. blir man kanske inte förvånad.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
B
Nej, generellt drar jag mig i alla fall för att anlita företag som med mer eller mindre förtäkta hot försöker tysta ner kritik.

Men det var väl på sätt och vis bra att de visar sin rätta sida, i och med att @hempularen inte vek ner sig, utan blottade företagets anda...
 
Tipset är att hålla sig till större hustillverkare som har track record med många hus byggda. De har uppstyrda betalningsplaner som ser till att man under byggets gång bara betalar för utfört jobb enligt fastställda betalningsmilstolpar.

Har byggt nya hus både med Hjältevadshus och Myresjöhus och har bra erfarenheter av båda hustillverkare, även om tillvägagångssättet var helt olika med olika standarder och olika möjliga tillval.
 
Jag vill också ha ett hot ..........

Alla som ska bygga hus och letar efter lev. bör förstås göra grundlig research på möjliga leverantörer OCH dess ägare och företrädare. Undvik Karlssonhus som har en historia av dåliga affärer, konkurser och bedrägerier.
 
B Bästerortarn skrev:
Jag vill också ha ett hot ..........
Bara skriva något dåligt om alla husleverantörer. Sedan får man privat korrespondans om vilka som är olämpliga från de själva ;)
 
  • Haha
djanlov och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Bara skriva något dåligt om alla husleverantörer. Sedan får man privat korrespondans om vilka som är olämpliga från de själva ;)
Nja, jag skulle nog vilja påstå att dom flesta företagen som har lite grundläggande kunskap i juridik och hur man bemöter kunder undviker förtäckta hot.
 
P
Fick du
H hempularen skrev:
Jag fick detta som PM från en person som ingår i ledningen för Karlssonhus:
Det nu? 5år efter förra inlägget som hade länkar som idag är från 12+ år sedan som i sin tur nämner ännu äldre saker?

Om det är så tror jag att dom ligger riktigt tidigt till ekonomiskt.

Btw. Om du fick privat meddelande här på BH kan du ju även kontakta ansvariga så de kan kontrollera den som skickade meddelandet
 
P PappasHammare skrev:
Btw. Om du fick privat meddelande här på BH kan du ju även kontakta ansvariga så de kan kontrollera den som skickade meddelandet
Jag är ju moderator, så jag kan kontrollera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.