L
Kan det här vara en ventilationstrumma av asbest ?

Närbild av en vit isolerad ventilationstrumma täckt med ett strukturerat material, med en frågeställning om det kan vara asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det kan det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, det kan det.
I så fall, finns det regler för att riva ?
 
Det är till och med, mycket troligt. Skall du ta bort den, är det bara att dra isär rören som LEGO:bitar. Skarvarna är vanligen tätade med garn.
 
L
Intet Intet skrev:
Det är till och med, mycket troligt. Skall du ta bort den, är det bara att dra isär rören som LEGO:bitar. Skarvarna är vanligen tätade med garn.
Ok , det verkar ju vara ytbehandlat så det kanske håller sig där. Men enstaka asbest-fiber som lossnar ser man troligen inte, tänker jag. Regler gäller väl bara om man ska sälja tjänsten att riva ?
 
L LennartSeas skrev:
Ok , det verkar ju vara ytbehandlat så det kanske håller sig där. Men enstaka asbest-fiber som lossnar ser man troligen inte, tänker jag. Regler gäller väl bara om man ska sälja tjänsten att riva ?
Den är målad. Enstaka. Nej. Inte heller de tio i minuten du andas in. Dag ut och dag in. Din högkvaliekanal kommer att fylla sin funktion så länge huset står kvar. Men, behöver du ta bort den av någon orsak, är det mycket enkelt. En prima produkt, helt enkelt.
 
L
Intet Intet skrev:
Den är målad. Enstaka. Nej. Inte heller de tio i minuten du andas in. Dag ut och dag in. Din högkvaliekanal kommer att fylla sin funktion så länge huset står kvar. Men, behöver du ta bort den av någon orsak, är det mycket enkelt. En prima produkt, helt enkelt.
Ja det tror jag säkert. Jag tänker installera nåt sorts ventilationssystem i det här huset från 1965.
Det finns 2 sådana kanaler i källarvåningen bara , vad jag kan se. Går från toaletten där till tvättstugan där det finns en ventil ut , men via själva tvättstugan , så inte direkt.

Känns som jag vill bli av ned rören ...
 
L LennartSeas skrev:
Känns som jag vill bli av ned rören ...
Då är det bara att montera ner dom.
 
L
Intet Intet skrev:
Då är det bara att montera ner dom.
Ja det blir nog så och beställa nåt system .
Bergvärmen ska in nu och den firman har också ventilation. Men de får bara konsultjobbet som rådgivare och om det ska besiktas. Montera kan jag nog själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.