S S.rosendal skrev:
Hej, menar du en vanlig matta? Eller menar du mattan man sätter under golvet? ☺️
Stegljudsmatta för att lägga under golvet. Typ 10mm gummikork eller så.
 
Stegljudsmätningen var godkänd så stegljudsmatta kanske inte är rätt. En luftljudsmätning behöver göras.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
W witten skrev:
Stegljudsmätningen var godkänd så stegljudsmatta kanske inte är rätt. En luftljudsmätning behöver göras.
Med och utan ventilationen förtäckt etc. mät från lägenhet till lägenhet och från trapphus

Passa även på att sätta absorbenter i trapphuset, sjukt eko i många nybyggen
 
  • Gilla
S.rosendal
  • Laddar…
Trist... Speciellt om man trivs med boendet.

Själv klarade jag inte av ljuden från omgivningen i lägenhet. Köpte mig rätt snart ett mindre hus.

Nu har jag ett större hus ute på landet. Inga ljud alls som jag stör mig på, förutom att FTX på vinden kan låta lite vid viss kall utetemp.
Har ljuddämpare och isolerskivor, så det är acceptabelt.
Och kalla årstiden sprakar det lite från eldandet morgon o kväll i stora Tälstenugnen. Minimalt med sprak, om man eldar med björkved


Helt klart bra med ett boende utan störande ljud.

När snön kommer, så hörs inte ens bilarna ens från 45:an, 400 meter bort.

Bästa rådet, vid av egen erfarenhet och i all välmening.
Skaffa ett annat ljudlöst boende.

Du vet ju nu själv vad Du behöver.

.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
W witten skrev:
Stegljudsmätningen var godkänd så stegljudsmatta kanske inte är rätt. En luftljudsmätning behöver göras.
Jag är rädd för det.

Vi hade tänkt att vi köper in stegljudsmatta av företag som säljer ”akustik golv”, lyfter golvet på lägenheten ovan, hämtar in duktiga golvläggare och meddelar att det gäller en installation av akustik golv. I samband med detta tätar och jämnar ut golvet professionellt (vilket jag inte tror byggföretaget gjort). Därefter lägger tillbaka golvet.
Förhoppningsvis kan vi peka ut några uppenbara byggfel under denna process och vända det mot företaget.

styrelsen är dock skeptiska om detta löser problemet, då vi gjorde en mätning. Men kanske värt den förbättringen det kan bidra med? Vad tror du?
 
H Hybro skrev:
Trist... Speciellt om man trivs med boendet.

Själv klarade jag inte av ljuden från omgivningen i lägenhet. Köpte mig rätt snart ett mindre hus.

Nu har jag ett större hus ute på landet. Inga ljud alls som jag stör mig på, förutom att FTX på vinden kan låta lite vid viss kall utetemp.
Har ljuddämpare och isolerskivor, så det är acceptabelt.
Och kalla årstiden sprakar det lite från eldandet morgon o kväll i stora Tälstenugnen. Minimalt med sprak, om man eldar med björkved


Helt klart bra med ett boende utan störande ljud.

När snön kommer, så hörs inte ens bilarna ens från 45:an, 400 meter bort.

Bästa rådet, vid av egen erfarenhet och i all välmening.
Skaffa ett annat ljudlöst boende.

Du vet ju nu själv vad Du behöver.

.
Jätte trist!
Är jätte nöjd med boendet annars. Nära till jobbet, tillräcklig yta för mig och egentligen det jag hade råd med.
Ett sälj nu skulle vara en ganska stor ekonomisk förlust då marknaden för huset gick ner.

Jag vill helst behålla boendet och vill gärna testa och se utfallet av åtgärder innan jag överväger att sälja. Speciellt när styrelsen också är med på det!

Annars blir det väl så, hitta nytt boende. Har tyvärr inte råd med hus annars vore det perfekt!

Glad att det löste sig på sitt sätt för dig! Att få ro i sitt hem är inget att underskatta!
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
S S.rosendal skrev:
Jag är rädd för det.

Vi hade tänkt att vi köper in stegljudsmatta av företag som säljer ”akustik golv”, lyfter golvet på lägenheten ovan, hämtar in duktiga golvläggare och meddelar att det gäller en installation av akustik golv. I samband med detta tätar och jämnar ut golvet professionellt (vilket jag inte tror byggföretaget gjort). Därefter lägger tillbaka golvet.
Förhoppningsvis kan vi peka ut några uppenbara byggfel under denna process och vända det mot företaget.

styrelsen är dock skeptiska om detta löser problemet, då vi gjorde en mätning. Men kanske värt den förbättringen det kan bidra med? Vad tror du?
Jag tycker fortfarande att ni ska komplettera med de saknade mätningarna. Innan dess är det bara gissningar och dyra åtgärder ska man inte basera på gissningar.
 
S S.rosendal skrev:
Jätte trist!
Är jätte nöjd med boendet annars. Nära till jobbet, tillräcklig yta för mig och egentligen det jag hade råd med.
Ett sälj nu skulle vara en ganska stor ekonomisk förlust då marknaden för huset gick ner.

Jag vill helst behålla boendet och vill gärna testa och se utfallet av åtgärder innan jag överväger att sälja. Speciellt när styrelsen också är med på det!

Annars blir det väl så, hitta nytt boende. Har tyvärr inte råd med hus annars vore det perfekt!

Glad att det löste sig på sitt sätt för dig! Att få ro i sitt hem är inget att underskatta!
Hus på landet med direktbussar till Göteborg är billiga, om man vill så är det troligtvis möjligt. Men bra om det går att fixa till så du får dräglig ljudkomfort
 
K
S S.rosendal skrev:
Vi utförde en mätning, men det var bara en stegljudsmätning. Den klarade sig. Däremot var det skillnad på resultatet med nästan 4dB jämfört med stickprovskontroller som gjordes när bygget stod klart. Vi gjorde tyvärr inte en kontroll på det luftburna ljudet. Han hade heller med sig någon apparat för efterklang ljudet. Han slog bara med armen mot väggen och sa att det räcker.

Jag kom i kontakt med personen som gjorde mätningarna den tiden och han ska att det var synd att vi inte mätte de luftburna ljudet. Han tyckte att resultatet som vi fått inte riktigt synkar med hur jag upplever ljudet i lägenheten och misstänkte det kan vara luftburet ljud alt. Stomljud.
Han höll med om att resultatet från mätning egentligen inte automatiskt betyder att det låter ”OK” i lägenheten utan är bara en siffra man förhåller sig till. Det kan fortfarande vara ett byggfel någonstans.

Men detta gjorde att vi inte hade något bra att komma med till byggföretaget, för de kommer hänvisa till BBR krav. Därav tog föreningen på sig att lösa problemet. Helst så billigt som möjligt. Då de bekräftade att de låter illa av stegljuden hos mig jämfört med deras bostäder.
Det låter som en rätt stor skillnad, är dock lekman. Det känns som att man ska behöva göra mätningar i en referenslägenhet. Så att man kan jämföra.

En expert borde kunna ge förslag på åtgärd. Eller om man behöver ta upp inspektionshål för att verifiera att det är gjort enligt ritningar.

Beroende på vilken frekvens så är det olika åtgärder som ger bäst effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.