Vi är ute efter en ny toa till stugan. Det finns inget kommunalt VA, och vattnet i den grävda brunnen räcker inte till toalett + 3-kammarbrunn. Vi har funderat på Pacto-toan, den som "förpackar". Den finns på www.pacto.se

Någon som har erfarenhet av denna typ av toa?
 
Nepp, har ingen erfarenhet av Pacto tyvärr. I vår stuga har vi Separett Villa, fungerar kanon och rekommenderas varmt! http://www.separett.se
 
APC-mannen skrev:
Vi är ute efter en ny toa till stugan. Det finns inget kommunalt VA, och vattnet i den grävda brunnen räcker inte till toalett + 3-kammarbrunn. Vi har funderat på Pacto-toan, den som "förpackar". Den finns på www.pacto.se

Någon som har erfarenhet av denna typ av toa?

Det framgår inte hur ofta man måste byta blöja på den?
 
Var och kollade på den idag hos en återförsäljare. Ungefär 1 gång/veckan är lagom. Det beror ju på om man använder "podiet" eller en uppsamling på utsidan för att samla in skiten.

Jag tycker att den verkar kanonsmidig! Jag är väl inte känslig direkt, men med denna toalett slipper man även se den gamla skiten som annars är fallet med en mulltoa. Dessutom slipper man koppla elfläkt osv. eftersom Pacto är helt manuell.

Dock vore det ju kul att höra från någon som har erfarenhet från denna produkt.

Pacto-toan kostar c:a 4600-5000:- utan det s.k. podiet. Strumpan som används som behållare kostar 600-1000:- och räcker till c:a 1200-1300 toalettbesök. Det billigare priset är på K-Rauta, det dyrare på en lokal mindre återförsäljare.

Separett var jag helt inne på innan jag fick upp ögonen för Pacto. Separett är säkert smidig den med, men med de ingångsvärden jag har nu känns Pacto som ett bättre val.
 
Var gör man av "förpackningen" om man inte vill kompostera den??

//Jeeves
 
Jag kör med frystoa. Hann precis köpa den sista i Norrtälje (tillverkaren har tyvärr konkat).

Det blir lite tugnt att släpa hinken till komposten men det uppvägs av den luktfria hanteringen. Dessutom bidrar toan till uppvärmningen av badrummet. Jag är med andra ord helt nöjd.

 
Jag har funderat på gasolett-toan. http://www.pml.se/Gasolett.htm
Den är dyrare i inköp men man slipper köpa påsar (hur mycket kostar de?). Vill gasoletten bli mycket dyrare i drift över tid? Och framför allt - funkar det så bra som reklamen säger?
/ikhve
 
Vet inget om Gasolett, men den var ju löjligt dyr!
 
Påsar kostar c:a 1000 :- och då räcker det till c:a 400 "spolningar".
 
Usch ja - men jag slipper att bygga om/till och tänkte spara in pengarna där. Det lilla utrymmet vi kan placera toan i ligger mycket nära köket och det känns lite ofräscht att hantera latrin där. Lukten kan väl också bli besvärande när det är så nära?
/ikhve
 
En gammal tråd, men jag provar ändå...
Är det någon här som har koll på om det lätt blir för blött i Pacto-toan?
Jag har hört ryktas om detta men vet inte om det stämmer...

Mvh
Bitto
 
@bitto: Beror väl på hur mycket man pinkar i den...? :) Nä, men allvarligt talat, jag har inte hört talas om detta. Vad menar du med "för blött"?
 
Det jag menar är att det kanske kan rinna på sidan och bli lite mindra fräscht att hålla på med... Men spolfilmen och den svets som blir kanske håller tätt?
 
Det rinner inget på sidan, och dagens Pacto-toaletter har ingen svets.
 
Jag har haft en packtoa för ett antal år sedan och det var ingen höjdare. Luktade väldigt mycket, det verkade som plasten släppte igenom lukt. Det var som sagt ett antal år sedan så de har kanske blivit bättre.

Har idag en Villaseparett och den funkar jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.