Jag är inte särskilt insatt i hur det fungerar med bygglov, men jag blev fundersam efter ett samtal som min man hade med sin mamma. Hon är nu i 70-årsåldern och behöver byta ut ett mindre tak över källardörren så det istället blir ett tak som täcker ”hålet” med källardörren samt trappan ned från marken förstås. Alltihop består av, som brukligt, av gjuten betong. Hon tänker anlita en snickarfirma som gör jobbet åt henne.

Hon har inte pratat om att söka bygglov för arbetet. Jag blir lite fundersam och undrar om hon kanske behöver bygglov. Hon bor i ett detaljplanerat område (i en mindre tätort). Det är meningen att taket ska bli gediget och se trevligt ut och det är egentligen ingen som kommer att se så mycket eftersom det knappast blir synligt från gatan. Behöver man bygglov för ett tak (ca 2 x 1 m) över källaringången och tillhörande trappa, är min fråga.

Det vore ju för trist om hon någon gång vill sälja sitt hus innan preskriptionstiden på ca 10 år har gått, då det kan bli dyrt om bygglov egentligen hade krävts. I värsta fall kanske hon till och med tvingas låta riva det? Är det någon som har koll? Jag vill inte oroa henne i onödan om jag är ute och cyklar.
 
Skärmtak, ett eller flera, upp till 15kvm är oftast bygglovsbefriat
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Alltså summan av alla skärmtak ska vara under 15 kvm.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ska det vara tyngd på taket, såsom tegel/betong, så behövs bygglov oavsett storlek, om det sticker längre ut än takutsprånget.
Så är det i alla fall i min kommun, inom detaljplanerat område
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.