Hej,

vet inte riktigt om detta är rätt forum, men det berör en hel del saker så jag försöker:

Jag vill bygga ett ställe för hönsen att vara, och den bästa platsen är en outnyttjad bod som ligger mitt i min gamla lada. Den är helt oinredd, inga fönster och inget golv förutom jord. Jag tänkte mig att höja upp golvet så det blir plant (vilket gör att det kommer att bli en 2dm över markytan på sina ställen). Från golvet tänkte jag sedan göra en "låda" som sitter en dm innanför den befintliga väggen, och som skall bestå av vindpapp och innanför det masonit.
Utrymmet är 3.50x2.70x2.50 (med viss variation för snedheter).
Min fråga:
Hur gör jag enklast ett hållbart underarbete för golvet? Tänkte att antingen bara sätta fast golvbjälkar i de befintliga bjälkarna + lägga någon sten etc under i mitten för att förhindra svaj, sedan på med golvplank/skivor och avsluta med masonit som målas. Räcker det eller skall jag gjuta några plintar och sätta fast i? Räcker det att sätta dem i mitten av utrymmet och fästa i bjälkarna som håller upp de befintliga väggarna?

Tacksam för hjälp,
 
Jag skulle snarare tipsa om att fylla upp under golvet med golvisolering, frigolit eller singel och sedan gjuta en platta ovanpå. Hönsskit är ju väldigt frätande så all masonit el dylikt blir nog kortvarig.
 
Tack för tipset.
Jag har funderat på det, men a, så känns det lite jobbigt (har aldrig gjutit något i hela mitt liv, inte ens en staketplint) så jag vet inte om jag ska börja kladda med detta som första gjutprojekt, och b) så vet jag inte riktigt hur länge det här kommer att vara aktuellt. I den litteratur som jag kollat på så menar de att det är rätt ok med masonit, bara man är beredd på att byta den då och då. Om jag kommer att fortsätta med hönsen och ha dem året runt så vore nog gjutning ett bra alternativ, för då kan man få en golvbrunn etc.
 
i stället för gjutet golv kan du lägga grus eller sand och ovanpå det lösa betongplattor typ biligaste som används till uteplatser. Klart mer hållbart än masonite och flyttbart när det inte behövs längre. Hönsen bryr sej inte om golvet är lutande eller perfekt plan så det behöver du inte vara så någa med. Det viktigaste är ju pinnar att söva på och reden att värpa i :). En lös masonite skiva liggande under pinnarna är dock en bra idee - lättstädat och enkelt att byta när den blir förstörd av hönsgödning.
gaia
 
Vårat hönshus, som finns i en del av uthuset, har jordgolv. Vi har inte höns där själva ännu (nyss flyttat in) men det har hållits höns där för c:a tio år sedan. Jag tror inte man behöver bygga något golv i ett hönshus, det jag däremot lägger märke till är hur välisolerat det är, att det finns ström framdragen för värme (tror jag) och att det finns en liten lucka genom väggen, där hönsen kan promenera ut till sin hönsgård. Kanske är jordgolvet bra om de skall gå och småpicka lite. Vi kommer att skaffa lite hobbyhöns framöver, så jag återkommer med rapport då.
 
Tack för alla tips!

Problemet är att det är helt öppet vid golvet och att jag måste på något sätt täppa igen så att inte räven/minken/etc kommer in och äter upp de små liven.
Det är i princip öppet blås åt alla håll (där det finns brädgolv resp gjutet golv), så jag måst e ha någon form av golv. Det skulle kännas rätt osäkert att bara sätta ner några plankor i jorden, lätt att gräva sig igenom. Någon form av golv tror jag nog man tycker är bra när man ska städa ur, men det kanske inte är nödvändigt... Jag tror att jag får ta ett brädgolv med masonit på, återkommer när jag har funderat vidare.
 
Milkshaken
Gnurullen: Tänk på att rävar och minkar även kan gräva sej in i huset... Min förra granne hade stora problem med det, han fick sätta ut rävfällor i första skedet innan han kunde gräva ner slipers (Typ som man gör vid en hundgård).

Mitt tips alltså... Gräv ned slipers, stockar eller stora stenbumlingar under väggarna och glöm inte att göra det även vid en utomhusgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.