Vi har nyligen köpt en Hyundai Kona 2020. Vi laddar den hemma och får precis under 3.6 kWh men på endast en av faserna. Vi har trefas installerat, säkrat på 20A. En elektriker bekräftade idag att laddaren, en Zaptec Go, kan mata på tre faser och vi har testat två olika kablar, båda specade på 32A.
Det jag inte kan begripa är varför vi inte kan komma upp i de 7.2 kWh som jag tycker bilen borde kunna ta?
Tittar jag under huven så ser jag det som i forum har beskrivits som "3-fasmodellen", se usel bild här nedan.
Nån som kan förklara detta på ett pedagogiskt sätt?
Det jag inte kan begripa är varför vi inte kan komma upp i de 7.2 kWh som jag tycker bilen borde kunna ta?
Tittar jag under huven så ser jag det som i forum har beskrivits som "3-fasmodellen", se usel bild här nedan.
Nån som kan förklara detta på ett pedagogiskt sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan hända att jag hittat felet själv -- laddkontakten i bilen saknar ett par pinnar, se bild.
Då uppstår istället följdfrågan -- går det att eftermontera en ny kontakt för att kunna ladda på tre faser?
Som det är nu hinner bilen inte ladda upp sig helt igen efter en dags långpendlande.
Då uppstår istället följdfrågan -- går det att eftermontera en ny kontakt för att kunna ladda på tre faser?
Som det är nu hinner bilen inte ladda upp sig helt igen efter en dags långpendlande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Du borde väl kunna få 11kW? Eller det en laddhybrid? Det finns eventuellt en inställning i bilen som begränsar hur stor effekt den kan ta emot, fast det borde iofs vara fördelat över 3 faser. Och kabeln var en med tre faser?
Bästa svaret
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Japp, ser ut som bara en fas i uttaget. Om du kan ta emot 7,4 kW har du säkert en begränsning aktiv i inställningarna i laddboxen eller bilen. Men 7,4 kW kommer du ändå inte kunna få då du max kan ge den 20A ~ 4,4 kW. För 7,4 kW hade du behövt en huvudsäkring på 32A, och det är inte så vanligt.S Srixon skrev:
Enligt de uppgifter jag lyckats googla fram, så ska den klara 3-fas, och det är därför jag blir så förbluffad när kontakten inte gör det. Varför investera i en enhet som klarar 3-fas om man sen utrustar den med kablar som inte kan utnyttja det?
Referenser:
https://www.hyundaikonaforum.com/threads/charging-at-home.7097/, inlägg #10
https://www.speakev.com/threads/kona-2020-only-charging-3-5kw.184004/, inlägg #12
Referenser:
https://www.hyundaikonaforum.com/threads/charging-at-home.7097/, inlägg #10
https://www.speakev.com/threads/kona-2020-only-charging-3-5kw.184004/, inlägg #12
#17 i första länken (svar på #13):FemTummar skrev:
Unfortunately, yes. - your Kona charger rated "7,2 kW" connects to 1 phase at up to 32 A. Your charging box (is set to) be able to supply 16 A to each phase, but the car can use only one out of those 3 phases, so 230 V x 16 A = 3,6 kW.
If you were sold this car with the claim it has a 10,5 kW charger, drive it back to the dealer and ask for a refund. That charger should use up to 16 A from all three phases (3 phases x 230 V x 16 A = 11 kW), or up to 32 A from one phase (7,2 kW), and would make better use of your home power circuit.
Ombordladdaren skulle rimligtvis vara märkt 7,0 kW om den var 10 A trefas, 11 kW om den var 16 A trefas och så vidare.
Jag tror bilen har 7,2 kW laddning genom att den kan ladda 32A på en fas, vilket med 230 V blir 7,2 kW. Elsystemet skiljer sig i olika delar av världen och i USA och Japan kan det finns en annan logik för hög ström i enfas än vad som är normalt i Europa/Norden. Här är det mer logiskt med 3x16A vilket blir 11 kW.
Om ladduttaget inte har 3 piggar (vilket du konstaterat att den inte har) så är det en enfasladdning som är möjlig endast.
Om ladduttaget inte har 3 piggar (vilket du konstaterat att den inte har) så är det en enfasladdning som är möjlig endast.
Det kan ju vara så att de sålt den i flera olika varianter där PHEV och instegsvarianten kör 1-fas och den dyrare modellen har 3-fas. Eller haft olika på olika marknader.FemTummar skrev:
Mycket möjligt, så med en pigg i uttaget är det nog bara att ställa in sig på att din endast har möjlighet att ladda i enfas.S sjoelund skrev: