Vi har nyligen köpt en Hyundai Kona 2020. Vi laddar den hemma och får precis under 3.6 kWh men på endast en av faserna. Vi har trefas installerat, säkrat på 20A. En elektriker bekräftade idag att laddaren, en Zaptec Go, kan mata på tre faser och vi har testat två olika kablar, båda specade på 32A.
Det jag inte kan begripa är varför vi inte kan komma upp i de 7.2 kWh som jag tycker bilen borde kunna ta?

Tittar jag under huven så ser jag det som i forum har beskrivits som "3-fasmodellen", se usel bild här nedan.
Nån som kan förklara detta på ett pedagogiskt sätt?

Närbild av motorn på en Hyundai Kona 2020, med synliga kablar och komponenter. En person håller upp något ovanför motorn. Motorlocket ser något smutsigt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan hända att jag hittat felet själv -- laddkontakten i bilen saknar ett par pinnar, se bild.
Då uppstår istället följdfrågan -- går det att eftermontera en ny kontakt för att kunna ladda på tre faser?
Som det är nu hinner bilen inte ladda upp sig helt igen efter en dags långpendlande.
Laddkontakt i bil som saknar ett par pinnar, vilket orsakar problem vid laddning på tre faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du borde väl kunna få 11kW? Eller det en laddhybrid? Det finns eventuellt en inställning i bilen som begränsar hur stor effekt den kan ta emot, fast det borde iofs vara fördelat över 3 faser. Och kabeln var en med tre faser?
 
Tidigare Kona elektric hade bara 1 fas ombordladdning.
 
Redigerat:

Bästa svaret

S Srixon skrev:
Tidigare Kona elektric hade bara 1 fas laddning ombordladdning.
Japp, ser ut som bara en fas i uttaget. Om du kan ta emot 7,4 kW har du säkert en begränsning aktiv i inställningarna i laddboxen eller bilen. Men 7,4 kW kommer du ändå inte kunna få då du max kan ge den 20A ~ 4,4 kW. För 7,4 kW hade du behövt en huvudsäkring på 32A, och det är inte så vanligt.
 
  • Gilla
Morgo75
  • Laddar…
Det finns laddare med transformator som kan ta 2 faser och göra om till 1 fas. Men nu är ju allt installerat och klart, så sikta mot att få upp till 4.4kW.
 
Det är inte så att det där är en 32 A enfas-OBC då? Jag blev också "lurad" när jag köpte Kia Soul 2020 och den bara hade enfasladdare...lagom kul att märka att man inte kan åka till jobbet två dagar i rad.
 
Du måste kolla på din specifikation för din bil för att få klarhet angående ombordladdning.
Sedan kan du säkerligen uppsöka en märkesverkstad och få saken utredd.
 
Nån tanke om var man ser specifikationen? Jag har letat på registreringsbeviset och på diverse webbsidor men de anger aldrig någonting om hur den laddar, annat än i snabbladdare.
 
FemTummar FemTummar skrev:
Enligt de uppgifter jag lyckats googla fram, så ska den klara 3-fas, och det är därför jag blir så förbluffad när kontakten inte gör det. Varför investera i en enhet som klarar 3-fas om man sen utrustar den med kablar som inte kan utnyttja det?

Referenser:
[länk], inlägg #10
[länk], inlägg #12
#17 i första länken (svar på #13):

Unfortunately, yes. - your Kona charger rated "7,2 kW" connects to 1 phase at up to 32 A. Your charging box (is set to) be able to supply 16 A to each phase, but the car can use only one out of those 3 phases, so 230 V x 16 A = 3,6 kW.

If you were sold this car with the claim it has a 10,5 kW charger, drive it back to the dealer and ask for a refund. That charger should use up to 16 A from all three phases (3 phases x 230 V x 16 A = 11 kW), or up to 32 A from one phase (7,2 kW), and would make better use of your home power circuit.


Ombordladdaren skulle rimligtvis vara märkt 7,0 kW om den var 10 A trefas, 11 kW om den var 16 A trefas och så vidare.
 
Jag tror bilen har 7,2 kW laddning genom att den kan ladda 32A på en fas, vilket med 230 V blir 7,2 kW. Elsystemet skiljer sig i olika delar av världen och i USA och Japan kan det finns en annan logik för hög ström i enfas än vad som är normalt i Europa/Norden. Här är det mer logiskt med 3x16A vilket blir 11 kW.

Om ladduttaget inte har 3 piggar (vilket du konstaterat att den inte har) så är det en enfasladdning som är möjlig endast.
 
FemTummar FemTummar skrev:
Enligt de uppgifter jag lyckats googla fram, så ska den klara 3-fas, och det är därför jag blir så förbluffad när kontakten inte gör det. Varför investera i en enhet som klarar 3-fas om man sen utrustar den med kablar som inte kan utnyttja det?
Det kan ju vara så att de sålt den i flera olika varianter där PHEV och instegsvarianten kör 1-fas och den dyrare modellen har 3-fas. Eller haft olika på olika marknader.
 
S sjoelund skrev:
Det kan ju vara så att de sålt den i flera olika varianter där PHEV och instegsvarianten kör 1-fas och den dyrare modellen har 3-fas. Eller haft olika på olika marknader.
Mycket möjligt, så med en pigg i uttaget är det nog bara att ställa in sig på att din endast har möjlighet att ladda i enfas.
 
Tyvärr tror jag det saknas mer än två stift på vägen till batteriet, det är nog inte stiften som är det dyra, och de sätter resten för 3 faser, men lämnar 2 kaviteter i kontakten obestyckade... 😂🤔
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.