J
spikplanka spikplanka skrev:
Så cirkelsågen fungerar inte med PoE ?
Klar besvikelse! ;)
Kanske med trefas POE, en tråd till bara
 
  • Haha
spikplanka
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hur många har ett garage utan el? Om det mot förmodan är fallet är det väl den tråden som borde prioriteras och så kan man lägga fibern bredvid när man ändå grävt en ränna. 😄
Som redan förklarat va detta en mer allmän skrivelse om för och nackdelar med olika tekniker.
Och jag vet många med garage som inte har el. Men i detta fall va det ju tydligt att det fanns.
 
Fiberlösningen som spikplanka gav verkar mest intressant. Kostnaden i exemplet är fortfarande i mina ögon lågt och det ser ut att vara en stabil och framtidssäker lösning. Något jag glömde nämna i ursprungliga inlägget är att det finns en bostad ovanpå garaget så stabil och hög hastighet är i allra högsta grad av intresse; primära syftet är inte att streama Spotify när man skruvar bil!

Fiber verkar vara lösningen. Nästa steg blir att klura ut hur jag kan begränsa bandbredden mellan de olika byggnaderna.

Tack för alla vänliga svar.
 
Dubbelkolla att mediaomvandlaren har rätt portar och elmatning. Den är jag mest osäker på. Men det förändrar dock inte helheten bara just denna:
2x Mediaomvandlare SFP<-->8P8C ("RJ45") 549 x 2 = 1098 SEK
dustin.se: RB260GS 5-portars switch med en SFP

M Mullinu skrev:
Nästa steg blir att klura ut hur jag kan begränsa bandbredden mellan de olika byggnaderna.
Installera en maskin med FreeBSD och kör packet filter (pf) så kan du ställa in "traffic shaping" och i princip vad som helst annat.

Ska du hantera 100 Mbit/s räcker PCI, skall du hantera >1000 Mbit/s så är det nätverkskort med PCI-express uteslutande som gäller. Processorn måste vara på iaf > 2 GHz. Minnet kan du dock snåla på ordentligt. 1 GB räcker mer än väl.
Köp tre nätverkskort och kanske några i reserv. Dela upp det i Internet, eget nät och garagenätet.
 
M Mullinu skrev:
Nästa steg blir att klura ut hur jag kan begränsa bandbredden mellan de olika byggnaderna.
Varför behövs det? Du försöker inte lösa ett problem som inte finns?
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför behövs det? Du försöker inte lösa ett problem som inte finns?
Så att den som bor i bostaden inte lägger beslag på all kapacitet ut till Internet.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Så att den som bor i bostaden inte lägger beslag på all kapacitet ut till Internet.
I alla normala situationer känns det som ett ickeproblem. Men visst, tycker man "data" är kul kan man väl skruva på sådana begränsningar. 😀

Undrar om inte frugan belastar linan med en massa onödig Facebook när jag tänker efter... 🤔🤓🔒📉
 
spikplanka spikplanka skrev:
Så att den som bor i bostaden inte lägger beslag på all kapacitet ut till Internet.
Kommer inte en vanlig UniFi router lösa detta utan att man funderar på det?
Eller vill du ge din hyresgäst några få MBit ? Jag undrar om inte även det kan ställas i lite mer avancerade routrar?

Intressant tråd iallafall, hur man drar en tråd med hög kapacitet mellan två ställen, även om jag inte har det behovet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför behövs det? Du försöker inte lösa ett problem som inte finns?
Det kommer bo gamers i båda byggnaderna, varav jag själv i ena. Viktigt inte dö pga andra byggnaden börjar fet nedladdning!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Dubbelkolla att mediaomvandlaren har rätt portar och elmatning. Den är jag mest osäker på. Men det förändrar dock inte helheten bara just denna:
2x Mediaomvandlare SFP<-->8P8C ("RJ45") 549 x 2 = 1098 SEK
dustin.se: RB260GS 5-portars switch med en SFP


Installera en maskin med FreeBSD och kör packet filter (pf) så kan du ställa in "traffic shaping" och i princip vad som helst annat.

Ska du hantera 100 Mbit/s räcker PCI, skall du hantera >1000 Mbit/s så är det nätverkskort med PCI-express uteslutande som gäller. Processorn måste vara på iaf > 2 GHz. Minnet kan du dock snåla på ordentligt. 1 GB räcker mer än väl.
Köp tre nätverkskort och kanske några i reserv. Dela upp det i Internet, eget nät och garagenätet.
Uj. Låter nästan som överkurs. Hade hoppats på någon enklare variant, typ router med stöd för det jag efterfrågar.
 
M Mullinu skrev:
Det kommer bo gamers i båda byggnaderna, varav jag själv i ena. Viktigt inte dö pga andra byggnaden börjar fet nedladdning!
Säg som det är! Du vill kunna ta livet av din "granne" på ett något oortodoxt sätt när denne är på väg att spöa dig i spelet. 😎 Men OK, hur som helst ett reellt behov inser jag! 🤣
 
  • Gilla
Mullinu
  • Laddar…
Ubiquiti Unifi router, eller en OpenWRT-router, eller en OpenSense eller...

Gott om val för att dela bredbandet. Många hemmaroutrar klarar det också.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kommer inte en vanlig UniFi router lösa detta utan att man funderar på det?
Eller vill du ge din hyresgäst några få MBit ? Jag undrar om inte även det kan ställas i lite mer avancerade routrar?
UniFi router kanske löser det men så är det där med inspektion av källkod och proprietära lösningars uppgraderingsväg.

Det är Mullinu:s hyresgäst, inte min.

Anslutningen lär bli högre än några Mbit/s med tanke på tidens prestanda..

Avancerad router blir precis det jag föreslagit, en PC med 3x nätverkskort. Går något sönder kan man byta till vilken begagnad PC som helst i praktiken och stoppa in samma hårddisk.

Alfredo Alfredo skrev:
I alla normala situationer känns det som ett ickeproblem. Men visst, tycker man "data" är kul kan man väl skruva på sådana begränsningar. 😀
Mullinu frågar hur man kan lösa ett problem, jag visar hur man kan göra det.

M Mullinu skrev:
Hade hoppats på någon enklare variant, typ router med stöd för det jag efterfrågar.
Gå in hos något vettig databutik och köp en "router" med brandvägg så kanske det löser sig. Ett alternativ är faktiskt om t.ex din Internetanslutning är på 200 Mbit/s att stoppa garaget i någon 100 Mbit/s port.

Kan vara lite intressant i sammanhanget hur snabbt Internet du har i Mbit/s och vilken latenstid som du har krav på.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du vill kunna ta livet av din "granne" på ett något oortodoxt sätt när denne är på väg att spöa dig i spelet. 😎
Ojoj nu går det dåligt i spelet.. låt se där är kontakten! .. ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Ett alternativ är faktiskt om t.ex din Internetanslutning är på 200 Mbit/s att stoppa garaget i någon 100 Mbit/s port.
Finns det ens sådana portar i de routrar man kan köpa idag? Däremot har de/vissa kanske stöd för bandbreddsbegränsning, ingen aning.

Jag kanske kan gräva fram en gammal 10 Mbit/s hub som "gästspelaren" kan tvingas "passera". 😂
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.