Förstagångs ägare av 1 plansvilla, LB-hus från 67. På vinden, som är riktigt stor och öppen ligger ca 13cm lös isolering. Gräver jag lite så kommer jag ner till något som känns som papper men om man tittar där ett VP-rör går upp syns något silvrigt. Är det en åbgspärr?

Jag hoppas kunna göra jobbet själv med tilläggsisolering och behöver bygga upp vinden för att kunna bibehålla en landgång. Jag ser att många pratar om CC, är det golvbjälklaget eller takstolen man menar då?

Idag ligger det lös isolering, om jag vill lägga plattor istället, måste jag ta bort den lösa helt eller lägger jag den ovanpå plattorna?

Jag tänker att jag följer den här guiden https://bolist.se/gor-det-sjalv/inne/isolering/isolera-vind/ och kryssar upp golvbjälklaget. Sätter luftspalt och sedan börjar lägga ut plattor med isolering. Något annat jag bör tänka på?

Tack på förhand!
 
  • VP-rör på en vind med lös isolering, där botten av röret är omgivet av damm och diverse material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering på en vind med träbjälkar, damm och rörledningar synliga inuti en enplansvilla från 1967.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor och öppen vind med trätakstolar, lös isolering på golvet och diverse byggmaterial utspritt. Lampkabel synlig på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar och isolering. En del av golvet är täckt med plattor, och diverse byggmaterial ligger utspritt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Filikun Filikun skrev:
Förstagångs ägare av 1 plansvilla, LB-hus från 67. På vinden, som är riktigt stor och öppen ligger ca 13cm lös isolering. Gräver jag lite så kommer jag ner till något som känns som papper men om man tittar där ett VP-rör går upp syns något silvrigt. Är det en åbgspärr?

Jag hoppas kunna göra jobbet själv med tilläggsisolering och behöver bygga upp vinden för att kunna bibehålla en landgång. Jag ser att många pratar om CC, är det golvbjälklaget eller takstolen man menar då?

Idag ligger det lös isolering, om jag vill lägga plattor istället, måste jag ta bort den lösa helt eller lägger jag den ovanpå plattorna?

Jag tänker att jag följer den här guiden [länk] och kryssar upp golvbjälklaget. Sätter luftspalt och sedan börjar lägga ut plattor med isolering. Något annat jag bör tänka på?

Tack på förhand!
Oj många frågor i en.
En ångspärr är en plast eller duk som ligger på insidan av isoleringen. I äldre hus finns inte detta alltid.
I ett gammalt hus föredrar jag sen att sätta en ångbroms, en ngt dyrare sorts duk, som också kan släppa ut ev fukt som kommer in, eftersom det är svårt att få helt tätt då väggar osv oftsa inyte har en ångspärr i äldre hus, men det finns olika skolor

Tilläggsiolera kan du göra genom att lägga tex glasfiberullskivor ovanpå det befintliga, eller som i guiden rensa det gamla och läggfa nya skivor eller lösull, men var lite försiktig med tjockleken då man ändrar vindsmiljön när man gör det, så håll koll så du inte får fuktproblem framöver.
Att först ta bort allt, lägga nys skivor och sen lägga tillbaka det gamla böset vet jag inte om det är så kul: Gammla isolering är ofta rätt äckligt att jobba med, bättre att du lägger dit nytt då.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Filikun Filikun skrev:
Är det en åbgspärr?
jag vet att i slutet på 60-talet fanns gipsskivor med aluminumfolie på baksidan
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag vet att i slutet på 60-talet fanns gipsskivor med aluminumfolie på baksidan
intressant, var aluminiumfoliet tänkt att stoppa fukten från att gå upp på vinden och i så fall är ju frågan om man ändå ska lägga en ”modern” fuktspärr.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Oj många frågor i en.
En ångspärr är en plast eller duk som ligger på insidan av isoleringen. I äldre hus finns inte detta alltid.
I ett gammalt hus föredrar jag sen att sätta en ångbroms, en ngt dyrare sorts duk, som också kan släppa ut ev fukt som kommer in, eftersom det är svårt att få helt tätt då väggar osv oftsa inyte har en ångspärr i äldre hus, men det finns olika skolor

Tilläggsiolera kan du göra genom att lägga tex glasfiberullskivor ovanpå det befintliga, eller som i guiden rensa det gamla och läggfa nya skivor eller lösull, men var lite försiktig med tjockleken då man ändrar vindsmiljön när man gör det, så håll koll så du inte får fuktproblem framöver.
Att först ta bort allt, lägga nys skivor och sen lägga tillbaka det gamla böset vet jag inte om det är så kul: Gammla isolering är ofta rätt äckligt att jobba med, bättre att du lägger dit nytt då.
Tack för det utförliga svaret! Jag fattar att det inte blir så kul att ta bort isoleringen som ligger där men är det inte viktigt att lägga en fuktspärr om det inte finns där idag?

Det sitter ventiler i vardera ände av vinden och så länge man bygger upp med luftspalt borde väl ventilationen bli ganska okej i vart fall?
 
Filikun Filikun skrev:
intressant, var aluminiumfoliet tänkt att stoppa fukten från att gå upp på vinden och i så fall är ju frågan om man ändå ska lägga en ”modern” fuktspärr.
det var nog för att stoppa värmen från att gå ut ,men det funkade oxså som fuktspärr
 
Före oljekrisen 1973 var isoleringen i svenska småhus tunn. Det mesta var oljeeldat och det var närmast gratis med villaolja.

Först efter oljekris nummer två, 1978/1979 förstod man att man som husföretag behövde byta uppvärmningsform, från olja till el på nybyggnationen.

Därför är det ovanligt med fuktspärr i hus som är uppförda på 1960-talet. En fuktspärr består av en åldersbeständig plastfolie som hindrar fukt från bodelen (dusch, matlagning mm) att nå kallvinden.

När du tilläggsisolerar sänker du temperaturen på vinden (det är liksom det som är meningen) och kall luft har svårare att hålla fukt än varm, vilket innebär att fukten riskerar att kondensera på kalla ytor som yttertakets insida och takstolar mm.

Om huset saknar fuktspärr måste man vara mycket försiktig vid tilläggsisolering alternativt installera en fuktspärr mellan innertaket och isoleringen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Före oljekrisen 1973 var isoleringen i svenska småhus tunn. Det mesta var oljeeldat och det var närmast gratis med villaolja.

Först efter oljekris nummer två, 1978/1979 förstod man att man som husföretag behövde byta uppvärmningsform, från olja till el på nybyggnationen.

Därför är det ovanligt med fuktspärr i hus som är uppförda på 1960-talet. En fuktspärr består av en åldersbeständig plastfolie som hindrar fukt från bodelen (dusch, matlagning mm) att nå kallvinden.

När du tilläggsisolerar sänker du temperaturen på vinden (det är liksom det som är meningen) och kall luft har svårare att hålla fukt än varm, vilket innebär att fukten riskerar att kondensera på kalla ytor som yttertakets insida och takstolar mm.

Om huset saknar fuktspärr måste man vara mycket försiktig vid tilläggsisolering alternativt installera en fuktspärr mellan innertaket och isoleringen.
Tack! Då misstänker jag att det inte ligger någon ångapärr och att det är fördelaktigt att lägga innan man tilläggsisolerar. Är det skillnad på byggfolie på Biltema och ångbroms från isover? (Jag antar det med tanke på att prisskillnaden är väldigt stor). Räcker det med byggfolie eller behöver man ha något mer specifikt?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej. Ger ett LB från -65 och samma folie som du.
Sitter i golv, väggar och tak. Jag tolkar det som en slags ångspärr för den tiden.
När det har varit hål har jag lagat dito med plast. Har inga bekymmer med genomslag av fukt alls.

Har också tagit bort all isolering förra året och bytat mot ny då elen ändå skulle dras om och det fanns råttgift och liknande.

Jag har just nu lagt 70 plus 95 över hela taket.
Och även lagt plus 95 på halva då det blev över.

Tanken är att komplettera resten så att jag har ca 250 överallt och har också tänkt ttterliggare ett lager 95 efter detta. Det borde vara lagom tänker jag.

Obs att jag monitorerar fuktkvoten på vinden för att se att jag inte saboterar något.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma spång med spont. Så det verkar vara en LB standard. Jag har bara behållit 3 rader i mitten för att kunna röra mig nu.

Ta bort den gamla äcklig isoleringen OM du orkar. Den skapar ett dammoln med fiber bara man tittar på den. Men det är så skönt att få bort allt det gamla och dammsuga. (Jag var ju tvungen pga råttgiftet)

Vill du ha kvar den så går det säkert bra. Vi har ju den i golvbjälklaget där nere.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Jag läste precis i "Gör det själv": "Du kan inte se en ångspärr utan att ta bort beklädningen från innertak eller väggar. Om du gör det, kommer den att se ut som plastfolie eller aluminiumfolie." Då är det mycket möjligt så att det silvriga man ser vid VP-rören är en liten del av ångspärren. Sedan skriver man: "Ångspärren dök upp under 1960-talet och i början oftast som papp med aluminiumfolie. En lösning som sällan var särskilt tät. Är ditt hus äldre är det inte byggt med ångspärr (men den kan ha monterats in i efterhand)."

Så nu blir ju följdfrågan, räcker en ångspärr av aluminumfolie som var "En lösning som sällan var särskilt tät" eller behöver man lägga ny? Jag kommer ju inte att riva innertaket för att lägga den så den behöver ju ligga i facken mellan bjälklagen (och då inte över själva bjälkarna vad jag har förstått, utan man lägger den i facken) alternativt lägga ångbroms i facken.

Det blir mer förvillande ju mer jag läser 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.