Hej!

Visserligen bor jag inte i hus, men jag har förstått att det är här experterna finns.

Vi har en handdukstork som inte värmer som den ska.

På bild A ser ni att den enbart värmer en del enligt röd markering. Värmen brukar sen minska och leta sig neråt så att säga. Inklippt ser ni även hur det ser ut nere vid golvet där vattnet kommer in. Jag har förstått att detta är definitivt inte så man ska leda in vatten i handdukstorkar numera.

BildA.png

BildB.png

På bild B ser ni
1. Vredet man reglerar värmen med
2. Insida vred
3. Bakom vredet
4. Skruvmojäng
5. Närbild bakom vredet

Inringat med rött är en "hake" som sitter på den svarta runda plattan.
Inringat med grönt är en metallpigg som sitter inne bakom vredet.

Min teori har varit att man med hjälp av den röda inringade haken ska vrida på den svarta plattan så att insläppet av vatten ökar.

Pratade dock med en kollega som trodde att det istället var skruvmojängen som trycker till eller släpper ut metallpiggen.

Fråga 1: Hur styrs vattentillförseln?
Fråga 2: Vad är det som kan ha hänt som gör att det inte blir särskilt varmt i torken?
Fråga 3: Hur gör jag för att åtgärda det?

Stort tack på förhand!

// Walle

PS Jag har luftat som fan.
 

Bästa svaret

Krilleman
Släpp på hela handratten genom att skruva av den stora kromade muttern.

Fjädrar piggen på termostatventilen som den ska? Ca 4mm är normalt.

Såhär ser dina delar ut separerade från varandra:

13115_efc9e1d563bc4ff0da1a9bdd1ef68a29.jpg
14806


Sen kan det även vara bra att kolla så returventilen är helt öppen.
Det är "T-korset" på motsvarande ledning.
Lossa locket och kolla hur avstängningsskruven står under locket, indragen eller utdragen?

4821676_web.jpg
 
Ser jag en luftnippel längst upp till höger? I så fall skulle jag börja med att lufta systemet.
 
Krilleman
W wallewahl skrev:
PS Jag har luftat som fan.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ser jag en luftnippel längst upp till höger? I så fall skulle jag börja med att lufta systemet.
:thinking:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Japp, det är en luftnippel. Men jag har som sagt luftat utav bara helskotta. Står i inlägget.

Nu verkar det dock ha löst sig. Metallpluppen fjädrade nämligen ingenting. Fattade inte att den skulle göra det. Tog helt enkelt en skruvmejsel och bearbetade pluppen. Nu fjädrar den och värmen flödar.

Seger! Tack Krilleman!
 
Måste man läsa hela inläggen!?! :oops:
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Nej, men man måste göra 10 armhävningar om man föreslår något som trådstartaren redan testat :)
 
  • Haha
  • Gilla
major_tom och 1 till
  • Laddar…
Puh! Det var jag i för dålig form för, men botgöring avklarad.
 
  • Gilla
wallewahl
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Sen kan det även vara bra att kolla så returventilen är helt öppen.
Det är "T-korset" på motsvarande ledning.
Lossa locket och kolla hur avstängningsskruven står under locket, indragen eller utdragen?

[bild]
Återkommer några år senare :)

Har inga problem själv, men diskussionen har uppkommit på andra håll i föreningen.

Returventilen är väl ändå inte t-korset, utan returen måste väl gå i det övre röret?
VVS-system med rör och ventiler markerade med röda pilar och cirklar, diskussionspunkt om returflöde i varmvattenledning och eventuell felkälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I min nuvarande lägenhet (samma förening) har jag nämligen inget t-kors, utan avstickaren till torken går en bit in på varmvattensledningen.

Var tar returen vägen? Går den ut i avloppet? För den kan väl inte gå tillbaks till varmvattenslingan som går runt mellan alla lägenheter?

Och vad gör man om det ändå inte blir ordentlig varmt, dvs trots att piggen fjädrar? Vad kan felet vara då?
 
Krilleman
W wallewahl skrev:
Returventilen är väl ändå inte t-korset, utan returen måste väl gå i det övre röret?
Precis som du har ritat, så är flödet.

W wallewahl skrev:
I min nuvarande lägenhet (samma förening) har jag nämligen inget t-kors, utan avstickaren till torken går en bit in på varmvattensledningen.
Det går lika bra det.
Principen är den samma.

W wallewahl skrev:
Var tar returen vägen? Går den ut i avloppet? För den kan väl inte gå tillbaks till varmvattenslingan som går runt mellan alla lägenheter?
Returen går ner i undercentralen för att värmas upp igen.
W wallewahl skrev:
Och vad gör man om det ändå inte blir ordentlig varmt, dvs trots att piggen fjädrar? Vad kan felet vara då?
Oftast luft i handdukstorken.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Returen går ner i undercentralen för att värmas upp igen.
Går det i ett helt eget rör ner till undercentralen då? För inte går det väl in i den stora vattenslingan som går runt?
Krilleman Krilleman skrev:
Oftast luft i handdukstorken.
Glömde säga det, min granne har luftat, och pluppen fjädrar. Ändå blir det inte varmt hela vägen runt.

Du sa ovan något om att lossa locket (på returventilen?) och kolla hur avstängningsskruven står. Fattar inte riktigt hur du menar.
 
Krilleman
W wallewahl skrev:
Går det i ett helt eget rör ner till undercentralen då? För inte går det väl in i den stora vattenslingan som går runt?
Enkel principskiss, fast jag ritat in handdukstorkar vid respektive badrum på varje våning på min CAD-ritning nedan. Huset kan ju givetvis ha många fler våningar, detta är ju bara principen med VVC.

Idag är det ju dessutom förbjudet att installera handdukstorkar på VVC.

Matningen där det röda röret möter det svarta röret till handdukstorken kan ju vara i en T-ventil eller på ett löst T-rör i badrummet. Det är precis samma sak flödesmässigt.

Principskiss av VVC-installation med fjärrvärme och varmvattensystem som inkluderar handdukstorkar vid varje våning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


W wallewahl skrev:
Glömde säga det, min granne har luftat, och pluppen fjädrar. Ändå blir det inte varmt hela vägen runt.

Du sa ovan något om att lossa locket (på returventilen?) och kolla hur avstängningsskruven står. Fattar inte riktigt hur du menar.
Har det fungerat förut så är det knappt lönt att kolla under returlocket. Om det ens finns ett sådant dvs...

Hur ser installationen ut?
Går det att slänga upp en bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.