Jag har nyligen ärvt en stor, icke färdigställd, 2-våningsbyggnad där nedervåningen är tänkt användas som garage och övervåningen som "bostadsliknande" utrymme. Garaget är ca 12 meter långt, 8 meter brett och 3,5 meter högt. Det finns indraget vatten och avlopp, samt 3 slingor med 20 mm golvvärme (om jag förstod rörmokaren rätt).

Övervåningen är ca 12 meter långt, 5.5 meter bredd och 2.4 m i takhöjd i mitten (snedtak) och kommer ha badrum, pentry och två mindre rum. Ytterdörren och badrummet är placerad vid ena kortsidan och de två mindre rummen på motstående kortsida. Detta utrymme kommer troligtvis användas som kontor, gästbostad eller alternativt hyras ut till 1-2 vuxna med något barn. Då jag inte kan något om VVS så försöker jag bilda mig en uppfattning om vad som är bra / bäst / rimligast när det gäller uppvärmning för de båda våningarna, då det idag inte finns någon värme alls installerad.

Hittills har jag lyckats utröna att (åtminstone) följande alternativ finns:
1: Skaffa en luft-/vattenpump som får driva allt; golvvärme i garaget, varmvatten och värme (golvvärme eller radiatorer) på övervåningen
2: Skaffa en värmepanna för golvvärmen i garaget, en varmvattenberedare för varmvattnet på övervåningen och t.ex. en luftvärmepump för värmen på övervåningen
3: Annat?

Jag är nyfiken på alternativ och vilka för- och nackdelar dessa har. Installationskostnader och löpande kostnader. Jag har börjat ta mig till butiker för att få deras förslag men gillar att även kolla med "icke-säljare" för att försöka undvika missa något väsentligt.
 
  • Gilla
Lizette58
  • Laddar…
Bergvärme till alltihopa är nog det bästa och minst underhåll när man själv inte bor i huset.
 
Tomture61
LVVP är nog bästa lösningen .
 
Frågan är var byggnaden står
Gävle och norrut = bergvärme
Uppsala till Nrkp/Linköping = bergvärme eller luft/vatten beroende på hur mycket pengar man har, vad man vill ha för driftkostnad, om man kan leva med en utedel osv
Nrkp/linköping och söderut = luft/vatten

(Värt att notera att om man bor där det blåser fuktigt ofs, typ väst kusten etc är bergvärme nog att föredra)

Bergvärme = hög installations kostnad, ev lägre kostnad för uppvärmning på vintern (beroende på vilken LVVP man jämför med och var i landet man bor) , ingen utedel
Luft/vatten = lägre installations kostnad än bergvärme med ca 70-100tusen, men ev högre kostnad på vintern.

Har man pool som ska värmas via samma VP kan tom luft/vatten vara att föredra i södra sverige
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Frågan är var byggnaden står
Gävle och norrut = bergvärme
Uppsala till Nrkp/Linköping = bergvärme eller luft/vatten beroende på hur mycket pengar man har, vad man vill ha för driftkostnad, om man kan leva med en utedel osv
Nrkp/linköping och söderut = luft/vatten

(Värt att notera att om man bor där det blåser fuktigt ofs, typ väst kusten etc är bergvärme nog att föredra)

Bergvärme = hög installations kostnad, ev lägre kostnad för uppvärmning på vintern (beroende på vilken LVVP man jämför med och var i landet man bor) , ingen utedel
Luft/vatten = lägre installations kostnad än bergvärme med ca 70-100tusen, men ev högre kostnad på vintern.

Har man pool som ska värmas via samma VP kan tom luft/vatten vara att föredra i södra sverige
Roslagen, typ kust nära Stockholm. Finns LLVP till huvudbyggnaden så misstänker att det är "bättre val" än bergvärme.

Alla verkar nämna någon form av "större" värmepump, så alternativet med separat värmepanna, varmvattenberedare och luftvärmepump är inte ett OK alternativ då antar jag?
 
M Mullinu skrev:
Roslagen, typ kust nära Stockholm. Finns LLVP till huvudbyggnaden så misstänker att det är "bättre val" än bergvärme.

Alla verkar nämna någon form av "större" värmepump, så alternativet med separat värmepanna, varmvattenberedare och luftvärmepump är inte ett OK alternativ då antar jag?
Jag skulle i ditt läge inte köra på värmepanna + luft/luft.
Dels för att total installationskostnad troligen inte blir mindre än luft/vatten samt värmepanna+luft/luft ger dyrare driftkostnad.

Om man redan har en värmepanna och vill minska sina driftkostnader är det enkelt och billigt att köpa en luft/luft.
Ibland kanske man har en underdimensionerad värmepump som inte orkar med, då det tidigare var en rekommendation att 80% av värmen skulle tas av värmepumpen och 20% av elpatron.
Detta blir med dagens elpriser på vintrarna dyrt! , så därför kompletterar många med luft/luft för att slippa köra med elpatron.

Så mitt råd är en jordVP eller bergVP eller luft/vatten VP vid den situation du befinner dig i.
 
Tomture61
M Mullinu skrev:
Roslagen, typ kust nära Stockholm. Finns LLVP till huvudbyggnaden så misstänker att det är "bättre val" än bergvärme.

Alla verkar nämna någon form av "större" värmepump, så alternativet med separat värmepanna, varmvattenberedare och luftvärmepump är inte ett OK alternativ då antar jag?
Iom att det både är ett garage och en bostad på öv. så passar LLVP sämre , behövs iofs ingen rördragning / radiatorer . En LVVP tar hand om all uppvärmning till en lägre kostnad än en BVP anläggning .
 
M Mullinu skrev:
Roslagen, typ kust nära Stockholm. Finns LLVP till huvudbyggnaden så misstänker att det är "bättre val" än bergvärme.

Alla verkar nämna någon form av "större" värmepump, så alternativet med separat värmepanna, varmvattenberedare och luftvärmepump är inte ett OK alternativ då antar jag?
LLVP har en stor fördel, det är att den är billig i installation, det gör att den ofta används, oavsett om det är ett bättre val eller ej. Om man står och väljer mellan att lägga 15-20' och 150-200' i installationskostnad är det rätt vanligt att man väljer det "billiga" alternativet även om det är dyrare i längden.
Så jag skulle inte dra några slutsatser baserat på det.
 
Tack för alla svar.

Skrev fel i ett tidigare inlägg där jag skrev att det fanns LLVP i huvudbyggnaden. Menade LVVP!

Efter de svar jag fått här och efter att ha bollat med hantverkare samt regionens energirådgivare så landar det i följande två alternativ

- LVVP som driver allt.
- LLVP + varmvattenberedare för övervåningen. Skippa golvvärmen och även köra LLVP på nedervåningen då driva golvväme med elpanna är ... obra.

Värmt att nämna, om jag inte gjort det innan, är att garaget (nedervåningen) inte behöver ha vanlig bostadstemperatur. Det räcker gott med ~15 grader där. Behövs det mer för att man ska pula lite så kan man temporärt höja värmen och även jobba när inomhusdelen.

Eftersom det redan finns golv på övervåningen och eftersom jag vill undvika radiatorer p.g.a. det extra utrymme de tar (är halvt begränsat utrymme som det är), kombinerat med ytterligare en kostnad, så lutar det starkt åt LLVP * 2 + varmvattenberedare.
 
Tja, det kommer fungera och det är en rätt låg investeringskostnad som sagt.
Dvs kör på det, rörledningarna är kvar i plattan och känner du för att ändra något i framtiden går det utmärkt att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.